Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Teknik 2
Tema: Energiomvandling: Grunder och tillämpningar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskaper kring energiomvandling, dess principer och praktiska tillämpningar inom tekniska system.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll: “Energiomvandling och tillämpningar inom olika tekniska system, inklusive elektrisk och mekanisk energi.”
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven inriktar sig på: “Eleven kan beskriva och ge exempel på olika energiformer och hur energi kan omvandlas och överföras i tekniska system.”
Prov
Faktafrågor
- Vad är potentiell energi?
A) Energin av rörelse
B) Energin som lagras i ett objekt på grund av dess position
C) Energin i rörelse
D) Energin i elektriska fält
B - Vilken energikälla omvandlas genom solpaneler?
A) Vatten
B) Vind
C) Geotermisk energi
D) Solenergi
D - Vad beskriver lagen om energins bevarande?
A) Energi kan skapas
B) Energi kan förstöras
C) Energi kan endast omvandlas mellan former
D) Energi förloras alltid i omvandlingen
C - Vilken av följande energiformer är inte en typ av mekanisk energi?
A) Kinetisk energi
B) Potentiell energi
C) Termisk energi
D) Gravitationsenergi
C - Vilken av följande är en effektiv energikälla för elektricitet?
A) Kol
B) Solenergi
C) Olja
D) Biomassa
B - Vad innebär effektivitet i samband med energiomvandling?
A) Mängden energi som kan omvandlas utan förlust
B) Hastigheten på energiomvandlingen
C) Kostnaden för omvandlingsprocessen
D) Hur mycket energi som skapas
A - Vad är en nackdel med fossila bränslen?
A) De är förnybara
B) De släpper ut växthusgaser
C) De är billiga
D) De tillhandahåller mycket energi
B - Vilken typ av energi kan lagras i ett batteri?
A) Mekanisk energi
B) Kinetisk energi
C) Elektrisk energi
D) Termisk energi
C - Vilken energikälla används i ett vattenkraftverk?
A) Vind
B) Termisk
C) Sol
D) Vatten
D - Hur kan nya teknologier förbättra energieffektivitet?
A) Genom att öka energikostnaden
B) Genom att minska energiförluster
C) Genom att krympa energikällor
D) Genom att öka användningen av fossila bränslen
B - Vad är omvandlingsprocessen för vindenergi?
A) Från kinetisk till elektrisk energi
B) Från termisk till kinetisk energi
C) Från potentiell till mekanisk energi
D) Från elektrisk till mekanisk energi
A - Vad händer med energi under en energiomvandling?
A) Energin försvinner
B) Energin omvandlas till en annan form, men totalt antal energi förblir konstant
C) Energin skapar ny energi
D) Energin kan alltid fördubblas
B - Inom vilket område är energiomvandling centralt för dagens teknologi?
A) Matlagning
B) Transport
C) Byggkonstruktion
D) Alla ovanstående
D - Vilken typ av energi är termisk energi?
A) Potentiell energi
B) Energi i rörelse
C) Avger värme
D) Energi som lagras
C - Vilka typer av energikällor är förnybara?
A) Sol och vind
B) Kol och gas
C) Olja
D) Kärnkraft
A
Resonerande frågor
- Diskutera hur energikällor påverkar miljön idag.
Syftet är att låta eleverna visa sin förmåga att resonera kring miljöpåverkan. - Redogör för hur lagarna om energins bevarande påverkar teknikens utveckling.
Syftet är att ge elever möjlighet att koppla teori till praktiska tillämpningar. - Jämför effektiviteten av två olika energikällor och deras påverkan på samhället.
Syftet är att möjliggöra djupare analys och kritiskt tänkande. - Hur ser framtiden ut för energiomvandling med ny teknologi?
Syftet är att låta eleverna tänka kreativt och framåtblickande i sin analys. - Beskriv en innovativ lösning som kan minska energiförluster i ett tekniskt system.
Syftet är att uppmuntra till problemlösning och innovation. - Vilka faktorer bör beaktas vid val av energikälla i framtiden?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att resonera kring aktuella och relevanta frågor. - Hur kan samarbeten mellan olika energikällor förbättra effektiviteten?
Syftet är att låta eleverna utforska samverkan mellan olika energikällor. - Vilka etiska frågor uppstår kopplade till energiomvandling?
Syftet är att ge möjlighet att diskutera och reflektera över moral och etik i tekniska framsteg.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per rätt svar, vilket ger totalt 15 poäng. De resonerande frågorna bedöms med max 3 poäng per fråga för en total av 24 poäng.
För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs 12 poäng med minst 3 poäng från resonerande frågor, och för A krävs 18 poäng med minst 5 poäng från resonerande frågor.