Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Textkommunikation
Tema: Journalistiska texter och reklam
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i produktion och analys av journalistiska texter och reklam. Provets utformning ska ge en helhetsbild av elevernas förståelse för textkommunikation och deras förmåga att kritiskt granska källor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Produktion och analys av journalistiska texter och reklam, samt grundläggande metoder för informationssökning och källvärdering. [Gy 11, Kursplan för Textkommunikation]
Betygskriterier
Eleven kan producera och analysera olika typer av texter med hänsyn till syfte, mottagare och innehåll, samt använda grundläggande metoder för att söka och kritiskt granska information. [Gy, Textkommunikation – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vad kännetecknar en journalistisk text?
- A. Underhållande innehåll
- B. **Faktabaserat innehåll**
- C. Subjektiv åsikt
- D. Litterär stil
2. Vilken typ av text syftar till att marknadsföra en produkt?
- A. Nyhetsartikel
- B. **Reklamtext**
- C. Rapport
- D. Blogginlägg
3. Vad är en nyhetsartikel?
- A. **En text som rapporterar om aktuella händelser**
- B. En kritisk recension
- C. En personlig berättelse
- D. En fiktiv berättelse
4. Vad innebär källkritik?
- A. Att använda källor utan att granska dem
- B. **Metoder för att bedöma trovärdigheten hos källor**
- C. Att alltid tro på vad källorna säger
- D. Att skriva om källor
5. Vilken metod används för att skriva en faktabaserad text?
- A. **Fakta och objektivitet**
- B. Skapande av fiktiva berättelser
- C. Subjektiva åsikter
- D. Undvika att använda källor
6. Vilket av följande är en egenskap hos journalistiska texter?
- A. **Objektivitet**
- B. Lättsamhet
- C. Personlig åsikt
- D. Fiktiva inslag
7. I vilken del av en nyhetsartikel hittar man ofta det viktigaste budskapet?
- A. Kroppen
- B. **Ingressen**
- C. Avslutningen
- D. Rubriken
8. Vad är syftet med att diskutera journalistiska principer i en lektion?
- A. **För att förstå hur man skriver faktabaserade texter**
- B. För att lära sig att tycka om journalistik
- C. För att bli en bättre reklamtextförfattare
- D. För att undvika källor
9. Vilket av följande är en viktig aspekt av textproduktion?
- A. Att skriva utan bra källor
- B. **Att vara medveten om syfte och mottagare**
- C. Att fokusera enbart på stil
- D. Att alltid vara subjektiv
10. När får grupper ge varandra feedback under en workshop?
- A. Efter att de har skrivit sin artikel
- B. **När de har presenterat sina artiklar**
- C. I början av workshopen
- D. Under researchfasen
11. Vilken term beskriver processen av att skapa olika typer av texter?
- A. Källkritik
- B. **Textproduktion**
- C. Innehållsanalys
- D. Granskning
12. Vad har reklamtexter oftast som syfte?
- A. Att informera om aktuella händelser
- B. **Att påverka konsumenter att köpa en produkt**
- C. Att underhålla läsarna
- D. Att kritisera företag
13. Vilken av följande är inte en journalistisk text?
- A. Nyhetsartikel
- B. **Skönlitterär roman**
- C. Reportage
- D. Krönika
14. Vilken roll har objektivitet i journalistiska texter?
- A. **Det är en viktig princip för trovärdighet**
- B. Det är oviktigt
- C. Det får texter att bli tråkiga
- D. Det är alltid möjligt att uppnå
15. Vad betyder det att granska källor?
- A. Att använda dem utan att tänka
- B. **Att bedöma deras tillförlitlighet**
- C. Att återge dem exakt
- D. Att påverka dem att ändra sig
Resonerande frågor
1. Vilka metoder anser du är mest avgörande för att skriva en framgångsrik nyhetsartikel? Denna fråga uppmuntrar elever att reflektera över deras egna erfarenheter och metoder för textproduktion.
2. Hur påverkar källkritik kvaliteten på journalistiska texter? Genom att diskutera detta kan eleverna visa sin förståelse för vikten av källvärdering inom journalistik.
3. Diskutera de utmaningar som kan uppstå när man arbetar i grupper för att producera journalistiska texter. Denna fråga ger möjlighet att analysera gruppdynamik och samarbetsprocesser.
4. Vilka journalistiska principer anser du är viktigast att beakta när man skriver en reklamtext? Genom att svara på detta kan eleverna koppla journalistiska värden till reklamskrivande.
5. Reflektera över skillnaderna mellan journalistiska texter och reklamtexter. Denna fråga testar elevernas förmåga att se skillnader och likheter mellan texttyper.
6. Vilken roll spelar språk och stil i textproduktionen? Eleverna får möjlighet att diskutera språkets betydelse i olika textformer.
7. Hur kan man säkerställa att en journalistisk text når sin avsedda målgrupp? Denna fråga uppmanar till strategiskt tänkande kring textens syfte och mottagare.
8. Varför är det viktigt att vara medveten om att läsa kritiska källor vid informationssökning? Eleverna kan formulera sina tankar kring vikten av källkritik i informationssamhället.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsättningar:
Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar, max 15 poäng.
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, max 24 poäng.
För betyg E krävs totalt minst 8 poäng. För betyg C krävs totalt minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor). För betyg A krävs totalt minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).