Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Träningslära 2
Tema: Träningsprogram för specifika mål
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skapa och anpassa träningsprogram som är strukturerade för att uppnå specifika mål. Eleverna ska visa förståelse för hur målsättning och programdesign påverkar resultaten av träning.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på att planera träningsprogram som är anpassade till individuella mål och behov. Eleverna får lära sig om vikten av att strukturera träning för att optimera resultat och effektivitet i olika idrottsdiscipliner.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna skapa och anpassa träningsprogram baserat på specifika mål, förstå målsättningens betydelse samt kunna motivera sina val av övningar och metoder.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är ett syfte med ett träningsprogram?
A) Att träna utan riktning
B) Att strukturera och optimera träning för att nå specifika mål
C) Att undvika skador
D) Att träna på känsla
2. Vad står SMART för i målformulering?
A) Särskilt, Meningsfullt, Användbart, Relevanta och Tidsbestämt
B) Specifikt, Mätbart, Acceptabelt, Realistiskt och Tidsbundet
C) Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidsbundet
D) Specifikt, Mätbart, Analyserat, Relaterat och Tidsbundet
3. Vilken av följande är en viktig aspekt av programdesign?
A) Endast fokus på styrka
B) Variation och progression
C) Att träna samma övningar varje vecka
D) Att undvika planering
4. Hur bör man formulera mål enligt SMART-principen?
A) Långtgående mål är bäst
B) Mål bör vara specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsbundna
C) Mål ska inte vara mätbara
D) Mål ska vara allmänna och oklara
5. Vad är viktigt att ta hänsyn till vid utformning av ett träningsprogram?
A) Enbart tränarens egna preferenser
B) Planering av programmet utan att lyssna på individens behov
C) Individens specifika mål och behov
D) Att inte tänka på variation
6. Vilken metod kan användas för att mäta framsteg i ett träningsprogram?
A) Att jämföra med andra
B) Att ignorera resultat
C) Genom att utvärdera prestationer och kroppskomposition
D) Att bara gå efter känsla
7. Vad är ett exempel på ett långsiktigt mål i träning?
A) Att öka styrka en gång
B) Att träna intensivt i en vecka
C) Att öka maxstyrkan med en viss procent under sex månader
D) Att inte sätta några mål
8. Vilken funktion har vilotider i ett träningsprogram?
A) Att förkorta träningstiden
B) Att optimera träningsresultat och återhämtning
C) Att ge kroppen tid att återhämta sig
D) Att träna hårdare
9. Vilken typ av mål är bäst att sätta i ett träningsprogram?
A) Okristalliserade mål
B) Klart definierade och specifika mål
C) Mål som är orealistiska
D) Mål som inte går att mäta
10. Vad är en central aspekt av progression i ett träningsprogram?
A) Att alltid träna med samma vikter
B) Att gradvis öka intensiteten och belastningen
C) Att träna mindre över tid
D) Att undvika att förändra träningen
11. Hur definieras kortsiktiga mål jämfört med långsiktiga mål?
A) Kortsiktiga mål är enklare och mer omedelbara, medan långsiktiga mål är mer omfattande och tar längre tid att uppnå
B) Kortsiktiga mål är alltid bättre än långsiktiga
C) Långsiktiga mål är alltid orealistiska
D) Kortsiktiga mål har inga syften
12. Vilken av följande alternativa benämning skulle kunna gälla inom träningsprogram?
A) Reps och set
B) Sets och repetitioner
C) Framsteg och mål
D) Aktiv väntan
13. Vad innebär det att “motivera sina val” i ett träningsprogram?
A) Att endast lista övningar
B) Att kunna förklara varför man valt vissa övningar och strukturer för programmet
C) Att helt undvika kommunikation
D) Att ha för många övningar utan syfte
14. Vilken roll spelar feedback i träningsprogram?
A) Feedback är irrelevant
B) Feedback hjälper till att justera och förbättra programmet över tid
C) Feedback bör undvikas
D) Feedback gör inget nytta
15. Vad är en gymnasiekurs i träningslära exempel på?
A) En allmän studiekurs
B) En specialiserad kurs fokuserad på träning och hälsa
C) En kurs utan praktiska moment
D) En kurs endast för elitidrottare
Resonerande frågor
1. Diskutera hur individuella skillnader påverkar träningsprogrammet. (Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa förståelse för hur målsättning och individuella behov kan påverka träningsupplägg.)
2. Hur kan bruket av SMART-principen förbättra effekten av en träning? (Eleverna kan visa på insikter om vikten av målformulering och dess påverkan på motivation.)
3. Hur kan variation påverka resultaten av ett träningsprogram? (Elever ges möjlighet att resonera kring effekterna av att inkludera variation i träningen.)
4. Beskriv processens betydelse i att följa ett träningsprogram. (Eleverna visar här att de kan se värdet av att skapa en stödjande rutin.)
5. Hur skulle du anpassa ett träningsprogram för en idrottare med skada? (Genom att svara visar eleverna förståelse för rehabiliteringens aspekter i träningsdesign.)
6. Resonera kring betydelsen av återhämtning i träningsprogrammet. (Ge elever möjlighet att uttrycka sin kunskap om återhämtningens roll i resultaten.)
7. Vilken roll spelar feedback och utvärdering vid programdesign? (Denna fråga ger eleverna chans att diskutera den cykliska naturen av träning.)
8. Hur skulle programmet förändras över tid för att möta förändrade mål? (Elever visar insikt om anpassning och progression inom träningsprogram.)
Bedömning
Faktafrågorna ger max 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng.
De resonerande frågorna ger max 8 poäng, där varje komplett och insiktsfull respons ger 1 poäng.
För att uppnå betyg E krävs totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).