Prov
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Truckteknik
Tema: Truckens uppbyggnad och komponenter
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för truckens uppbyggnad, mekaniska och elektriska komponenter samt deras funktioner och betydelse för säker drift och underhåll.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på att noggrant gå igenom truckens uppbyggnad och dess olika komponenter. Eleverna lär sig om truckens mekaniska och elektriska delar och deras betydelse för truckens funktion och säkerhet.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna beskriva och förklara truckens uppbyggnad och de olika komponenternas funktioner.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken del av en truck används för att lyfta och sänka lasten?
- A) Chassi
- B) **Mast**
- C) Gafflar
- D) Styrenhet
2. Vad är syftet med truckens hjul?
- A) Att styra trucken
- B) **Att stödja truckens vikt och möjliggöra rörelse**
- C) Att lyfta lasten
- D) Att förse trucken med ström
3. Vilken komponent ansvarar för att kontrollera truckens rörelser?
- A) **Kontrollsystem**
- B) Batteri
- C) Chassi
- D) Lyftsystem
4. Vad är en viktig säkerhetsaspekt kopplad till elektriska komponenter?
- A) Att gjuta dem i plast
- B) **Att undvika vattenkontakt**
- C) Att öka truckens hastighet
- D) Att ha fler batterier
5. Vilket av följande är en mekanisk komponent?
- A) Kontrollsystem
- B) **Styrenhet**
- C) Motor
- D) Batteri
6. Vad påverkar truckens prestanda om det uppstår fel i mekaniska delar?
- A) **Säkerheten och funktionaliteten**
- B) Lastkapaciteten
- C) Färg och utseende
- D) Förarens bekvämlighet
7. Vad gör truckens batteri?
- A) Förvarar lasten
- B) **Försörjer trucken med elektrisk kraft**
- C) Kontrollerar hastigheten
- D) Lyftsystemets funktion
8. Hur ser truckens chassi ut?
- A) Det är den del som lyfter lasten
- B) **Det är truckens grundstruktur**
- C) Det är det elektriska systemet
- D) Det är truckens styrenhet
9. Vilken funktion har truckens gafflar?
- A) Att styra trucken
- B) Att fästa lasten
- C) **Att lyfta och sänka lasten**
- D) Att kontrollera hastigheten
10. Vilken komponent påverkar truckens driftseffektivitet?
- A) **Elsystemet**
- B) Gafflar
- C) Chassi
- D) Styrenhet
11. Vad är truckens mast?
- A) **En del som möjliggör lyft av lasten**
- B) En del av kontrollsystemet
- C) En viktig säkerhetskomponent
- D) Lastens stöd
12. När ska truckens komponenter inspekteras?
- A) Aldrig
- B) **Regelbundet**
- C) Varje gång den används
- D) Endast vid reparationer
13. Varför är det viktigt att förstå truckens uppbyggnad?
- A) **För säker drift och korrekt underhåll**
- B) För att måla trucken
- C) För att öka hastigheten
- D) För att öka kostnaderna
14. Vad är en viktig del av den elektriska säkerheten vid truckhantering?
- A) **Skydd mot kortslutning**
- B) Att öka strömmen
- C) Användning av olja
- D) Minska vikten
15. Hur påverkar truckens struktur dess funktion?
- A) **Det bestämmer hur lasten lyfts och styrs**
- B) Det har ingen påverkan
- C) Det påverkar endast hastigheten
- D) Det bestämmer färgen på trucken
Resonerande frågor
1. Hur samverkar truckens mekaniska och elektriska komponenter för att säkerställa effektiv drift? Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa på djupgående förståelse för truckens funktion.
2. Beskriv vikten av att regelbundet inspektera truckens komponenter och hur det påverkar säkerheten. Här ges eleverna chans att diskutera förebyggande åtgärder.
3. Diskutera hur brister i truckens uppbyggnad kan leda till säkerhetsrisker. Eleverna kan visa förståelse för samband mellan teknik och säkerhet.
4. Vad kan hända om truckens batteri inte fungerar som det ska? Denna fråga testar elevernas förmåga att koppla tekniska funktioner till praktiska konsekvenser.
5. Jämför och kontrastera mekaniska och elektriska komponenter i en truck. Eleverna kan utforska skillnader och likheter samt visa djupgående kunskap.
6. Hur kan bristande förståelse för truckens uppbyggnad påverka yrkesutövare i deras arbete? Denna fråga ger möjlighet till djup reflektion.
7. Programmets säkerhetsbestämmelser – hur relaterar de till truckens uppbyggnad? Eleverna kan diskutera kopplingen mellan teori och praktik.
8. Reflektera över hur ny teknik kan förändra truckens konstruktion och funktion. Eleverna ges chans att tänka framåt och diskutera innovation
Bedömning
Faktafrågor kan ge 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng. Resonerande frågor kan ge 2 poäng per svar, totalt 16 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).