Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 1
Tema: Vardagligt tysktalande: Hälsningar och artighetsfraser

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda tyska hälsningar och artighetsfraser i både praktiska och teoretiska sammanhang. Provets fokus ligger på att kunna kommunicera på ett korrekt och begripligt sätt i vardagliga situationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna provkonstruktion fokuserar på “att kunna använda vardagliga fraser och artighetsformuleringar på tyska i olika sociala sammanhang”.

Kunskapskrav

Provets konstruktion baseras på att eleverna:

  • kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation;
  • kan använda vardagliga fraser och artighetsformuleringar på tyska i olika sociala sammanhang.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad betyder “Hallo”?
    A) Hej
    B) Farväl
    C) God natt
    D) *God morgon*
  2. Vilken av följande fraser betyder “Tack”?
    A) *Danke*
    B) Bitte
    C) Entschuldigung
    D) Guten Tag
  3. När använder man “Guten Abend”?
    A) På morgonen
    B) På eftermiddagen
    C) *På kvällen*
    D) Vid midnatt
  4. Vad är en lämplig hälsning för att avsluta ett samtal?
    A) Hallo
    B) Guten Morgen
    C) *Auf Wiedersehen*
    D) Bitte
  5. Vilken fras använder man för att be om ursäkt?
    A) Danke
    B) *Entschuldigung*
    C) Guten Tag
    D) Gern geschehen
  6. Vad betyder “Guten Morgen”?
    A) God kväll
    B) God helg
    C) *God morgon*
    D) God natt
  7. Vilken fras skulle du använda när du ger något?
    A) Danke
    B) Guten Tag
    C) *Bitte*
    D) Hallo
  8. Vad betyder “Gern geschehen”?
    A) Snälla
    B) *Varsågod*
    C) Ursäkta mig
    D) Hej
  9. Vilken av följande hälsningar använder man på eftermiddagen?
    A) *Guten Tag*
    B) Guten Morgen
    C) Guten Abend
    D) Gute Nacht
  10. Vilken artighetsfras används för att uttrycka nöjdhet med något?
    A) *Danke*
    B) Bitte
    C) Entschuldigung
    D) Auf Wiedersehen
  11. Vad betyder “Bitte”?
    A) Tack
    B) Snälla
    C) *Varsågod*
    D) Förlåt
  12. Vilken fras rekommenderas att använda vid första mötet?
    A) Adjö
    B) *Hallo*
    C) Guten Morgen
    D) Gern geschehen
  13. Vad är en vanligt artighetsfras att använda i Tyskland?
    A) Tschüss
    B) *Danke*
    C) Auf Wiedersehen
    D) Guten Tag
  14. Vilken hälsning skulle vara mest passande på kvällen?
    A) *Guten Abend*
    B) Guten Morgen
    C) Guten Tag
    D) Bitte
  15. Vilken av följande är en artighetsfrase?
    A) Ja
    B) *Entschuldigung*
    C) Gott nytt år
    D) Adjö

Resonerande frågor

  1. Beskriv en situation där du använder en tysk artighetsfras. Hur påverkar det din kommunikation?

    Syftet är att låta eleverna beskriva den sociala betydelsen av artighetsfraser.
  2. Hur skulle ett samtal se ut utan användning av hälsningar? Ge ett exempel.

    Syftet är att få eleverna att reflektera över vikten av hälsningar i kommunikationen.
  3. Jämför användningen av hälsningar i tysktalande länder med ditt eget språk.

    Syftet är att uppmuntra eleverna att dra paralleller mellan kulturer.
  4. Ge exempel på situationer där artighet skulle kunna förändra utgången av ett samtal.

    Syftet är att eleverna ska tänka kritiskt på hur artighetsfraser kan påverka interaktion.
  5. Redogör för hur språkbruket kan variera beroende på sociala situationer i Tyskland.

    Syftet är att låta eleverna analysera språkets anpassning efter kontext.
  6. Diskutera hur felaktigt användande av hälsningar kan påverka intrycket av en person.

    Syftet är att ge en uppfattning om inverkan av rätt och fel språkbruk.
  7. Hur kan kulturella skillnader i artighet påverka internationella relationer?

    Syftet är att få eleverna att överväga det sociala och kulturella arvet kring språk.
  8. Beskriv hur du kan använda hälsningar i ett professionellt sammanhang.

    Syftet är att låta eleverna se överskridande användningsområden för hälsningar.

Bedömning

Provet utvärderas med totalt 30 poäng där faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna 15 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng totalt.
För betyget C krävs minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyget A krävs minst 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).