Prov: Skriva och presentera: Min favoritplats
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 1
Tema: Skriva och presentera: Min favoritplats
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva och presentera en text om en favoritplats samt att använda korrekt grammatik och ordförråd i tyska. Det fokuserar på deras kommunikationsförmåga och kreativitet i beskrivningen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att låta eleverna skriva och presentera en kort text om sin favoritplats. Eleverna får möjlighet att använda grammatik och ordförråd sjäva och öva sina skriv- och presentationsfärdigheter på tyska.
Kunskapskrav
Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att uttrycka sig i skrift och presentation samt att använda en korrekt och varierad grammatik.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande adjektiv beskriver bäst en vacker plats?
A) Tråkig
B) **Vacker**
C) Hektisk
D) Kladdig
2. Vad är syftet med en presentation?
A) Att förvirra åhörarna
B) **Att dela information med andra**
C) Att läsa en text tyst
D) Att rita bilder
3. Vilken typ av miljö använder vi i beskrivande texter?
A) **Detaljerad**
B) Otydlig
C) Enformig
D) Kaotisk
4. Vad kan förstärka föreställningen om en plats?
A) **Adjektiv**
B) Enämn
C) Otydliga beskrivningar
D) Kontinentala förhållanden
5. Vilket av följande ord är ett exempel på en känslobeskrivning?
A) Skrivbord
B) **Ljuvlig**
C) Bil
D) Blomma
6. Hur kan man göra sin text mer intressant?
A) Använda enstaka ord
B) **Använda bilder eller rekvisita**
C) Göra texten kortare
D) Skriva om tråkiga saker
7. Hur länge har varje elev på sig att presentera sin favoritplats?
A) 1 minut
B) **2-3 minuter**
C) 5 minuter
D) 10 minuter
8. Vad är en viktig del av att ge feedback?
A) **Att hjälpa varandra att förbättra**
B) Att kritisera varandra
C) Att ignorera varandra
D) Att avbryta varandra
9. Vad kan man beskriva med hjälp av adjektiv?
A) Platser
B) **Känslor**
C) Timationer
D) Enbart ljud
10. Vilken är en viktig del av beskrivningen av en plats?
A) **Detaljer och adjektiv**
B) Att vara kortfattad
C) Att inte använda fakta
D) Inga åsikter
11. Vad kan man inkludera i en presentation?
A) **Bilder**
B) Ingenting
C) Listor utan förklaring
D) Random fakta
12. Hur ska man förbereda sin text?
A) Skriva utan eftertanke
B) **Tänka på viktiga aspekter**
C) Skippa adjektiv
D) Blanda språk
13. Vilken form av språk är viktig i presentationen?
A) **Språkligt korrekt**
B) Ologiskt
C) Enformigt
D) Förvirrat
14. Vad kan man uttrycka i sin text?
A) **Personliga upplevelser**
B) Endast fakta
C) Inga åsikter
D) Bara citat
15. Vad är syftet med att använda nya ord?
A) För att göra texten svårare
B) **För att berika texten**
C) För att förvirra
D) Ingen effekt
Resonerande frågor
1. Beskriv vilken betydelse din favoritplats har för dig och varför.
Syftet är att låta eleverna utveckla en personlig koppling till sin text.
2. Hur kan dina känslor och minnen påverka ditt sätt att beskriva platsen?
Frågan ger möjlighet att reflektera över personlig påverkan i skrivandet.
3. Vilka specifika adjektiv använde du i din text och varför valde du dem?
Detta testar deras språkkompetens och medvetenhet om språkanvändning.
4. På vilket sätt kan bilder eller rekvisita förbättra en presentation?
Att reflektera över visuella hjälpmedel visar förståelse för kommunikation.
5. Vilka utmaningar kan du möta när du beskriver din favoritplats?
Att identifiera utmaningar visar insikt om skrivprocessen.
6. Hur kan du använda feedback från dina klasskamrater för att förbättra din text?
Denna fråga testar reflektion kring lärande och samarbete.
7. Vad var det mest utmanande med att skriva och presentera din text?
Att reflektera över personliga utmaningar ger insikt i elevernas erfarenheter.
8. Vilka ytterligare element skulle du vilja inkludera i en framtida presentation?
Frågan uppmuntrar kreativitet i framtida arbete.
Bedömning
Faktafrågor ger totalt 15 poäng och resonerande frågor ger totalt 8 poäng, vilket ger en total poängsumma av 23.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).