Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Tyska 1

Tema: Verben i presens

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i konjugering av både regelbundna och oregelbundna verb i presens, samt deras förmåga att använda dessa i skriftlig och muntlig kommunikation.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på konjugering av regelbundna och oregelbundna verb i presens. Eleverna får också lära sig att använda dessa verb i olika sammanhang och meningar, vilket är centralt för att förstå och kommunicera på tyska.

Kunskapskrav

Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar grundläggande kunskaper om verbkonjugering och kan använda verb i presens i kommunikationen.

Prov

Faktafrågor

1. Vad beskriver ett verb?
A. En person
B. En plats
C. En handling, ett tillstånd eller en process
D. En tidpunkt

2. Vad förändras när man konjugerar ett verb?
A. Substantivet
B. Adjektivet
C. Verbets ändelse
D. Pronomenet

3. Vilken ändelse får ett regelbundet verb i presens för “du”?
A. -e
B. -t
C. -st
D. -en

4. Vilket av följande är ett oregelbundet verb?
A. Spielen
B. Fragen
C. Sein
D. Arbeiten

5. Hur konjugerar man verbet “spielen” i presens för “wir”?
A. Spielst
B. Spielt
C. Spielen
D. Spiel

6. Vilken är den korrekta formen av “haben” i presens för “ich”?
A. Habs
B. Habet
C. Habe
D. Habt

7. Vad skiljer oregelbundna verb från regelbundna verb?
A. De har inga ändelser
B. De ändrar stammen
C. De är alltid längre
D. De används inte i språket

8. Vad är den korrekta betydelsen av “spielen”?
A. Att sjunga
B. Att spela
C. Att läsa
D. Att skriva

9. Nämn en mening som innehåller ett oregelbundet verb i presens.
A. Ich mache meine Hausaufgaben.
B. Ich bin müde.
C. Ich spiele Tennis.
D. Ich gehe nach Hause.

10. Vad är konjugering?
A. Att skriva en berättelse
B. Att förändra verbets form
C. Att öva på ett språk
D. Att sammanfatta en text

11. Vilken är den korrekta ändelsen för “er/sie/es” i presens för regelbundna verb?
A. -e
B. -st
C. -t
D. -en

12. Hur många olika verb ska användas i dialogen?
A. Tre
B. Fyra
C. Fem
D. Sex

13. Vilket av följande verb är regelbundet?
A. Arbeiten
B. Sein
C. Haben
D. Gehen

14. Vad används verb i presens för?
A. Beskriva framtid
B. Beskriva nuvarande handlingar
C. Beskriva dåtida handlingar
D. Beskriva känslor

15. Vilket exempel beskriver bäst vikten av verb i språket?
A. De hjälper oss att definiera substantiv.
B. De berättar vad som händer i en mening.
C. De gör språket mer komplext.
D. De används bara i skrift.

Resonerande frågor

1. Förklara skillnaden mellan regelbundna och oregelbundna verb.
Syftet med denna fråga är att bedöma elevens djupare förståelse av verbkonjugering.

2. Diskutera vikten av att kunna konjugera verb i presens för kommunikationen på tyska.
Frågan syftar till att fånga elevens insikt om språklig kommunikation.

3. Ge exempel på hur du skulle undervisat en ny elev om verbens betydelse.
Denna fråga ger möjlighet att visa elevens pedagogiska förståelse.

4. Resonera kring hur felaktig verbkonjugering kan påverka kommunikationen.
Frågan syftar till att utforska elevens insikt om språklig korrekthet.

5. Beskriv hur du skulle kunna använda mängden av verb i presens i praktiska situationer.
Syftet är att uppmuntra till reflektion kring språklig tillämpning.

6. diskutera vilka strategier du använder för att lära dig oregelbundna verb.
Denna fråga ger insyn i elevens lärande och strategier.

7. Hur kan du koppla in verb i presens till andra aspekter av det tyska språket?
Frågan ger utrymme för att visa samband mellan olika lärandemoment.

8. Resonera kring vikten av att öva verb i dialoger.
Syftet är att undersöka elevens tankeprocess kring praktisk språkanvändning.

Bedömning

Provets poängsystem är följande:

  • Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng
  • Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng

För betyg:

  • E: Minst 8 poäng totalt
  • C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor)