Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 2
Tema: Framställning av argumenterande texter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva argumenterande texter, samt deras förståelse för struktur och stil i sådana texter. Genom provet ska eleverna kunna visa hur väl de kan stödja sina åsikter med argument och hantera motargument.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Eleven kan skriva argumenterande texter med en tydlig struktur och stil.”
Kunskapskrav
“Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation.”
“Eleven visar förmåga att skriva strukturerade och argumenterande texter med tydlig ställningstagande.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad är syftet med en argumenterande text?
A) Att informera läsaren
B) Att övertyga läsaren
C) Att underhålla läsaren
D) Att beskriva ett ämne
2. Vilket av följande är en del av en argumenterande text?
A) Färdigheter
B) Berättande
C) Motargument
D) Dialog
3. Vad bör alltid ingå i en inledning av en argumenterande text?
A) Avslutande reflektion
B) Exempel
C) Tydlig ställning
D) Motargument
4. Vilken funktion har övergångsord i en text?
A) De gör texten längre
B) De förbättrar flödet
C) De byter ämne
D) De ger inga fördelar
5. Varför är det viktigt att inkludera motargument?
A) För att förvirra läsaren
B) För att stärka sin egen argumentation
C) För att göra texten kortare
D) För att visa på osäkerhet
6. Vilket av följande är ett exempel på en avslutning?
A) Inledning av texten
B) Sammanfattning av argument
C) En ny åsikt
D) Frågor till läsaren
7. Vilken av följande är en del av argumentationen?
A) Berättelse
B) Stödjande argument
C) Sammanställning
D) Jämförelse
8. Vad menas med en argumenterande text?
A) En text som bara berättar
B) En text utan struktur
C) En text som syftar till att övertyga
D) En text med rena fakta
9. Vilken typ av språk bör användas i en argumenterande text?
A) Komplicerat och svårförståeligt
B) Språkligt korrekt och begripligt
C) Endast formellt
D) Informellt och avslappnat
10. Vad är skillnaden mellan argument och motargument?
A) Inget, de är samma sak
B) Argument stödjer en ståndpunkt, motargument ifrågasätter
C) Argument stödjer, motargument ifrågasätter
D) Argument är längre än motargument
11. Vilket exempel är inte ett övergångsord?
A) För det första
B) Därför
C) Apropå
D) Därtill
12. Hur många argument bör ingå i en bra argumenterande text?
A) Minst ett
B) Minst fem
C) Minst tre
D) Det spelar ingen roll
13. Vad är en viktig egenskap hos en avslutning i en argumenterande text?
A) Den ska vara mycket lång
B) Den ska sammanfatta huvudpoängerna
C) Den ska införa nya argument
D) Den ska vara osäker
14. Vad innebär att “vara medveten om motargument”?
A) Att inte använda motargument
B) Att ignorera dem
C) Att erkänna dem för att stärka sin egen argumentation
D) Att alltid hålla med motargumenten
15. Vad är en viktig del av feedbackprocessen efter att ha skrivit en text?
A) Att bara kritisera
B) Att ge konstruktiv kritik och beröm
C) Att inte ge någon feedback
D) Att enbart fokusera på stavfel
Resonerande frågor
1. Diskutera vikten av att ha en tydlig ställning i en argumenterande text.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över varför en tydlig ställning är avgörande för att övertyga läsaren.
2. Hur kan användningen av exempel förstärka en argumenterande text?
Syftet är att låta eleverna visa förståelse för hur konkreta exempel ger tyngd åt argumentationen.
3. Vilken roll spelar språkets stil och ton i en argumenterande text?
Frågan syftar till att uppmuntra eleverna att analysera hur språk påverkar mottagandet av argumentation.
4. Reflektera över hur motargument kan användas för att stärka en text.
Eleverna ges chans att resonera omkring hur motargument kan bidra till en mer nyanserad argumentation.
5. Vad kännetecknar en effektiv avslutning på en argumenterande text?
Syftet är att eleverna ska tänka kring hur avslutande meningar kan påverka läsarens intryck.
6. Hur kan struktur och övergångar påverka textens läsbarhet?
Frågan uppmuntrar till reflektion kring vikten av stil och struktur i skriftlig kommunikation.
7. Diskutera betydelsen av att identifiera och bemöta motargument.
Syftet är att få eleverna att förstå vikten av att beakta andra perspektiv för en starkare argumentation.
8. Ge exempel på hur en argumenterande text kan påverka samhället.
Frågan öppnar för diskussion om textens funktion och påverkan på allmänna opinioner.
Bedömning
Provet kan bedömas med en total av 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.
För betyget E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 från resonerande frågor) och för betyget A minst 18 poäng (varav minst 5 från resonerande frågor).