En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Tyska 2 – Berättande och deskriptiva texter

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Tyska 2

Tema: Berättande och deskriptiva texter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och skapa berättande och deskriptiva texter samt deras användning av språkliga verktyg för att skapa levande och intressanta texter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets centrala innehåll fokuserar på att läsa och skriva berättande och deskriptiva texter, samt att utveckla förmågan att skapa en tydlig struktur och använda beskrivningar för att göra texterna levande och intressanta.

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskrav omfattar förmågan att använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig kommunikation samt att skriva strukturerade berättande och deskriptiva texter med tydliga beskrivningar och stämningar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken del är alltid med i en berättande text?

A) Beskrivning

B) Bild

C) Inledning

D) Sammanfattning

2. Vad kännetecknar en deskriptiv text?

A) Den målar upp en bild med ord

B) Den ger en tidslinje av händelser

C) Den fokuserar på karaktärsutveckling

D) Den har en klar konflikt

3. Vilket av följande sinnen används INTE i beskrivningar?

A) Syn

B) Tid

C) Lukt

D) Smak

4. Vilken term beskriver de känslor som väcks hos läsaren?

A) Tema

B) Stämning

C) Motiv

D) Karaktär

5. Vad är syftet med att få feedback på sina texter?

A) För att stänga av eventuella känslor

B) För att förbättra texten

C) För att förvirra skrivprocessen

D) För att öka antalet sidor

6. Vilket verktyg kan användas för att förbättra beskrivningar?

A) Statistik

B) Adjektiv

C) Tidningar

D) Lista

7. Vad är en viktig del av en berättelses struktur?

A) Avslutning

B) Karaktärens namn

C) Längd

D) Ovanlighet

8. Vilken av följande typer av texter är mest sannolikt att vara deskriptiv?

A) En krönika

B) En beskrivning av en plats

C) En berättande novell

D) En självbiografi

9. Vilket av följande är ett exempel på en narrativ teknik?

A) Metafor

B) Flashback

C) Adjektiv

D) Meny

10. Vad bidrar adjektiv till i en text?

A) De förkortar texten

B) De ger mer detaljerad information

C) De gör texten svårare att förstå

D) De används för att lista saker

11. Vad är en viktig funktion av inledningen i en berättande text?

A) Att fånga läsarens intresse

B) Att avslöja slutet

C) Att listan alla händelser

D) Att beskriva miljön

12. Vad är en typisk egenskap för berättande texter?

A) De kräver mycket fakta

B) De har en tydlig handling

C) De är alltid korta

D) De är skrivna i tredje person

13. Vilken typ av språk är viktigt i en deskriptiv text?

A) Facktermer

B) Målande och levande språk

C) Formellt språk

D) Beteckningar

14. Vad kan förbättra en skrivövning?

A) Att använda sinnena i beskrivningarna

B) Att undvika adjektiv

C) Att skriva utan struktur

D) Att bara fokusera på handlingen

15. Hur kan man ge effektiv feedback?

A) Genom att bara kritisera

B) Genom att ge specifika och konstruktiva kommentarer

C) Genom att undvika att ge några kommentarer

D) Genom att bara ge positiva kommentarer

Resonerande frågor

1. Vad gör en berättande text intressant för läsaren? Syftet är att bedöma elevens förmåga att analysera och reflektera över skrivtekniker.

2. På vilket sätt kan sinnesintryck förbättra en deskriptiv text? Syftet är att ge elever möjlighet att visa sin förståelse för författarskap och beskrivande språk.

3. Hur kan struktur och form påverka läsarens upplevelse av en text? Syftet är att uppmuntra djupare analyser av textens form och funktion.

4. Diskutera betydelsen av feedback i skrivprocessen. Syftet är att eleven ska kunna resonera kring vikten av att ta emot och ge konstruktiv kritik.

5. Hur skulle du beskriva skillnaderna mellan en berättande och en deskriptiv text? Syftet är att testa förmågan att jämföra och kontrastera olika texttyper.

6. Vilka element är avgörande för att skapa en stark inledning? Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa sin kunskap om textens struktur och betydelse.

7. Hur kan man använda adjektiv för att skapa stämning i en text? Syftet är att bedöma elevens förmåga att använda språkliga verktyg effektivt.

8. Beskriv en situation där feedback bidrog till en framgångsrik text. Syftet är att analysera hur feedback verkligen kan påverka skrivande och lärande.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje svar bedöms med upp till 3 poäng beroende på djup och insikt. För betyget E krävs totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).