Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Tyska 2

Tema: Inledande fraser och avskedsfraser

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda inledande och avskedsfraser korrekt i olika sammanhang, samt att förstå skillnaderna mellan formella och informella fraser i tyska språket.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på vanliga inledande och avskedsfraser i tyska språket. Eleverna kommer att lära sig skillnaderna mellan formella och informella fraser och när man använder dem i olika sociala sammanhang.

Kunskapskrav

Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att använda inledande och avskedsfraser korrekt och lämpligt beroende på sammanhanget.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande fraser är en vanlig inledande hälsning?
A. Auf Wiedersehen
B. Tschüss
C. Guten Morgen
D. Wie geht’s?

2. Vilken av följande fraser är informell?
A. Wie dürfen ich helfen?
B. Guten Tag
C. Was geht?
D. Auf Wiedersehen

3. När använder man formella fraser?
A. Endast i skriftlig kommunikation
B. I professionella och respektfulla sammanhang
C. Aldrig
D. Bara i skolan

4. Vad betyder “Tschüss”?
A. God morgon
B. Hejdå
C. God natt
D. Hur mår du?

5. Vilken av följande är en avskedsfras?
A. Guten Abend
B. Wie geht’s?
C. Bis bald
D. Aufruf

6. Vilken typ av fraser är “Entschuldigung” och “Es tut mir leid”?
A. Artighetsfraser
B. Inledande fraser
C. Avskedsfraser
D. Informella fraser

7. Vad är syftet med att använda avskedsfraser?
A. Att inleda ett samtal
B. Att avsluta ett samtal
C. Att ställa frågor
D. Att uttrycka känslor

8. Vilken av följande fraser är mer formell?
A. Was geht?
B. Hi
C. Guten Tag
D. Tja

9. Vilken av följande fraser används vid informella möten?
A. Wie dürfen ich helfen?
B. Guten Morgen
C. Was geht?
D. Heiliger Abend

10. Vad är en inledande fras?
A. En fras som avslutar ett samtal
B. En fras som används för att börja ett samtal
C. En fras för att uttrycka åsikter
D. En fras för att ställa frågor

11. Vad betyder “Guten Abend”?
A. God kväll
B. God morgon
C. Hejdå
D. God natt

12. Vilken av följande fraser är inte en hälsning?
A. Tschüss
B. Was ist das?
C. Hallo
D. Guten Tag

13. Vilken av följande fraser kan användas för att ställa en fråga?
A. Auf Wiedersehen
B. Wie geht’s?
C. Tschüss
D. Guten Tag

14. Vad är skillnaden mellan “Wie geht’s?” och “Wie dürfen ich helfen?”?
A. Ingen skillnad
B. Den ena är en hälsning medan den andra är en fråga om hjälp
C. Båda är avskedsfraser
D. Ingen används i informella samtal

15. När är det lämpligt att använda “Auf Wiedersehen”?
A. När man avslutar ett formellt samtal
B. När man träffar en vän
C. Aldrig
D. När man går in i ett rum

Resonerande frågor

1. Diskutera vikten av att använda rätt inledande fraser i olika sociala sammanhang.
Syftet är att bedöma elevens förmåga att reflektera över betydelsen av språkanvändning i olika situationer.

2. Ge exempel på hur man kan anpassa sina avskedsfraser beroende på vem man pratar med.
Här kan eleven visa sin förståelse för kulturella och sociala aspekter av språket.

3. Resonera kring skillnaden mellan formella och informella fraser och ge exempel på när man bör använda vardera.
Denna fråga låter eleverna demonstrera djupare insikter i språkliga normer.

4. Reflektera över hur kulturella skillnader kan påverka användningen av hälsningsfraser.
Genom denna fråga kan eleven visa sin medvetenhet om språkets roll i interkulturell kommunikation.

5. Beskriv en situation där du använde inledande och avskedsfraser i ett tyskt sammanhang. Vad lärde du dig av denna upplevelse?
Frågan ger möjlighet för eleven att dela personliga erfarenheter och reflektera över sin språkinlärning.

6. Diskutera hur inledande fraser kan påverka din första impression i en konversation.
Eleven ges möjlighet att analysera betydelsen av första intryck i sociala interaktioner.

7. Hur kan användningen av formella fraser påverka yrkesliv och professionella relationer?
Genom att resonera kring denna fråga kan eleven visa sin förståelse för språkets betydelse i arbetslivet.

8. Analysera hur avskedsfraser kan förändras beroende på sammanhang, exempelvis mellan vänner och arbetskollegor.
Eleven kan visa att de kan tillämpa sina kunskaper i olika kommunikationssituationer.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna är värda 1 poäng varje och resonerande frågor är värda 3 poäng var.

Krav för betygsnivåer är:
E: minst 8 poäng
C: minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)