En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Tyska 2 – Pronomen: Varianter och användning

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Tyska 2

Tema: Tyska pronomen: Varianter och användning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att korrekt använda olika typer av tyska pronomen i skriftlig och muntlig kommunikation.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på olika typer av pronomen i tyskan, inklusive personliga, possessiva och reflexiva pronomen. Eleverna kommer att lära sig deras funktioner och hur de korrekt används i meningar.

Kunskapskrav

Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att korrekt använda olika typer av pronomen och förstår deras roll i språket.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är ett pronomen?
    • A) Ett substantiv
    • B) Ett verb
    • C) Ett ord som används istället för ett substantiv
    • D) Ett adjektiv
  2. Vilket av följande är ett exempel på ett personligt pronomen?
    • A) Ich
    • B) Mein
    • C) Sich
    • D) Uns
  3. Hur böjs ett possessivt pronomen?
    • A) Det förblir alltid detsamma
    • B) Det ändras beroende på substantivets genus och kasus
    • C) Det används endast i nominativ
    • D) Det används endast i plural
  4. Vad är ett reflexivt pronomen?
    • A) Ett pronomen som inte refererar tillbaka
    • B) Ett pronomen som syftar på ett objekt
    • C) Ett pronomen som refererar tillbaka till subjektet i meningen
    • D) Ett pronomen som alltid ska vara i plural
  5. Vilket av följande pronomen är reflexivt?
    • A) Ihr
    • B) Du
    • C) Sich
    • D) Er
  6. Vilket pronomen används för att uttrycka ägande?
    • A) Ich
    • B) Mein
    • C) Uns
    • D) Sie
  7. Vilken form används för “du” i plural på tyska?
    • A) Er
    • B) Ihr
    • C) Ihr
    • D) Wir
  8. Vad är funktionen av ett pronomen i en mening?
    • A) Att ersätta substantiv för att undvika upprepning
    • B) Att alltid stå i början av meningen
    • C) Att beskriva ett tillstånd
    • D) Att ge en åsikt
  9. Vad kännetecknar ett personligt pronomen?
    • A) Det används alltid i singular
    • B) Det anger talaren, den tilltalade eller den omtalade
    • C) Det kan inte användas om djur
    • D) Det böjs aldrig
  10. Vilket pronomen skulle användas i följande mening: “____ är min vän.”?
    • A) Er
    • B) Du
    • C) Sie
    • D) Uns
  11. Vilket pronomen är korrekt i följande mening: “Det här är ____ (ditt) bok?”
    • A) Sein
    • B) Dein
    • C) Ihr
    • D) Unser

Resonerande frågor

  1. Förklara skillnaderna mellan personliga, possessiva och reflexiva pronomen.
    Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att visa djupare insikt i pronomenens olika funktioner och användningsområden.
  2. Ge exempel på situationer där du skulle använda reflexiva pronomen i en mening.
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla teori till praktiskt språkbruk.
  3. Hur påverkar genus och antal substantiv böjningen av possessiva pronomen?
    Frågan uppmuntrar elever till en mer detaljerad förståelse av grammatiska regler.
  4. Diskutera hur användningen av pronomen kan variera mellan talspråk och skriftspråk i tyskan.
    Denna fråga ger möjlighet att reflektera över språkets användning i olika kontexter.
  5. Varför är det viktigt att korrekt använda pronomen i tyskan?
    Eleverna får chansen att resonera kring betydelsen av grammatiska regler och språklig korrekthet.
  6. Ge exempel på hur felaktig användning av pronomen kan leda till missförstånd.
    Denna fråga uppmanar elever att tänka kritiskt kring språklig kommunikation.
  7. Hur skulle du förklara för någon som lär sig tyska vad ett pronomen är och varför det är viktigt?
    Frågan utmanar eleverna att förklara och undervisa, vilket visar på högre förståelse.
  8. Diskutera hur pronomen anpassas vid översättning från ett språk till ett annat.
    Denna fråga kan hjälpa elever att tänka på översättningens komplexitet och språkliga nyanser.

Bedömning

Provets värde är 30 poäng, med 20 poäng från faktafrågor och 10 poäng från resonerande frågor.

För betyget E krävs minst totalt åtta poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×