Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 2
Tema: Skriva och presentera: Min favoritplats
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva och presentera en text om sin favoritplats på ett språkligt korrekt och begripligt sätt, samt att säkerställa att de kan uttrycka sina tankar muntligt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att låta eleverna skriva och presentera en kort text om sin favoritplats. Eleverna får möjlighet att använda grammatik och ordförråd aktivt, samt träna på att uttrycka sig muntligt.
Kunskapskrav
Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att skriva en strukturerad text samt att presentera sina tankar tydligt.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en viktig del av att beskriva en plats?
A) Att använda historiska fakta
B) Att använda detaljer och adjektiv för att måla en tydlig bild
C) Att vara kortfattad
D) Att fokusera på statistik
B
2. Vilken typ av text skrivs i detta prov?
A) Argumenterande text
B) Beskrivande text
C) Informativ text
D) Berättande text
B
3. Vad bör man undvika när man beskriver sin favoritplats?
A) Använda personliga känslor
B) Vara vag och ospecifik
C) Göra det intressant med adjektiv
D) Beskriva miljön detaljerat
B
4. Vilken teknik kan hjälpa dig att minnas vad du ska säga under presentationen?
A) Att använda nyckelord eller anteckningar
B) Att inte förbereda sig
C) Att prata utan att tänka
D) Att öva en gång
A
5. Vilket av följande bör ingå i en bra inledning för en text om en plats?
A) “Denna plats är känd för…”
B) “Det är tråkigt att beskriva platsen.”
C) “Jag ska berätta om…”)
D) “Min favoritplats är en vacker park med blommor och träd.”
D
6. Vad är en fördel med att ge och få feedback?
A) Det hjälper oss att bli mer självsäkra
B) Det förbättrar våra texter och ger nya perspektiv
C) Det gör oss blyga
D) Det är inte viktigt
B
7. Vad kan göra en presentation intressant?
A) Att tala monotont
B) Att vara kortfattad utan detaljer
C) Att använda bilder eller rekvisita som relaterar till platsen
D) Att undvika frågor
C
8. Vilken typ av känsla bör man förmedla när man skriver om sin favoritplats?
A) Negativa känslor
B) Intresse och passion
C) Oro
D) Ingen känsla
B
9. Hur lång tid får varje elev eller grupp på sig att beskriva sin favoritplats under presentationen?
A) 1-2 minuter
B) 2-3 minuter
C) 3-4 minuter
D) 4-5 minuter
B
10. Vad handlar denna provuppgift primärt om?
A) Att analysera en text
B) Att skapa en sammanfattning
C) Att skriva och presentera
D) Att diskutera
C
11. Vilken del av texten är mest avgörande för att göra en bra beskrivning?
A) Miljöbeskrivningar
B) Författarens namn
C) Citat från andra
D) Siffror och data
A
12. Vad är viktigt att tänka på vid slutet av en presentation?
A) Att avsluta abrupt
B) Att inte ge plats för frågor
C) Att sammanfatta och ge plats för frågor
D) Att prata längre än tiden tillåter
C
13. Vilket av följande är en teknisk aspekt av att skriva?
A) Att undvika adjektiv
B) Att använda ett korrekt ordförråd och grammatik
C) Att använda långa meningar
D) Att inte redigera texten
B
14. Vad bör du göra efter att ha skrivit din text?
A) Lämna den utan att läsa den
B) Lägga undan den helt
C) Läsa igenom och redigera texten
D) Fråga ingen om hjälp
C
15. Hur kan du förbättra din muntliga presentation?
A) Genom att öva och be om feedback
B) Genom att bara läsa texten
C) Genom att inte förbereda sig
D) Genom att tala för tyst
A
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du skulle strukturera din text och varför.
Syftet med denna fråga är att låta eleverna visa förmåga att organisera sina tankar och argumentera för sin struktur.
2. Reflektera över vilken betydelse språk och stil har i din text.
Genom denna fråga ges eleverna möjlighet att analysera och identifiera hur språk påverkar intrycket av en beskrivning.
3. Diskutera vikten av att använda adjektiv i beskrivande texter.
Denna fråga syftar till att få eleverna att argumentera för hur adjektiv bidrar till att måla en bild för läsaren.
4. Hur kan du inkludera olika sinnesintryck i din presentation?
Genom att reflektera över detta visar eleverna sin förståelse för att engagera publiken genom att använda olika sinnen.
5. Vilka utmaningar kan uppstå när man presenterar inför andra?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att identifiera och resonera kring personliga utmaningar i presentationssammanhang.
6. Analysera hur feedback från dina klasskamrater kan påverka din text.
Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring hur feedback kan förändra och förbättra deras arbete.
7. Reflektera över hur din känsla för platsen återspeglas i din text.
Här ges eleverna en chans att tänka på hur deras egna känslor och erfarenheter kan påverka skrivandet.
8. Vilken roll spelar interaktion med publiken under en presentation?
Denna fråga syftar till att få eleverna att diskutera hur publikinteraktion kan göra en presentation mer dynamisk.
Bedömning
Faktafrågor: 15 poäng.
Resonerande frågor: 10 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng. För betyg C krävs minst 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor). För betyg A krävs 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).