Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Tyska 2

Tema: Substantivens böjning i genitiv

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda substantivens böjning i genitiv. Eleverna ska visa att de kan tillämpa genitiv i olika kontexter, både skriftligt och muntligt, samt förstå dess betydelse i tyskan.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på genitiv, inklusive dess former och användning i tyskan. Eleverna kommer att lära sig hur man uttrycker ägande och relationer mellan substantiv, samt de grammatiska regler som gäller.

Kunskapskrav

Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förståelse för substantivens böjning i genitiv och kan korrekt använda den i olika kontexter.

Prov

Faktafrågor

1. Vad används genitiv för?

A. Att uttrycka tidsangivelser

B. Att uttrycka ägande

C. Att uttrycka plats

D. Att uttrycka relationer mellan substantiv

2. Vilken av följande meningar är korrekt när det gäller genitiv?

A. Das Auto von mein Freund

B. Das Buch der Schule

C. Die Katze des Nachbarn

D. Die Lampe von der Tisch

3. Vilka är de tre genus i tyskan?

A. Maskulinum, femininum och neutrum

B. Singular, plural och dativ

C. Nominativ, genitiv och akkusativ

D. Första, andra och tredje person

4. Vilken ändelse används oftast för maskulina substantiv i genitiv?

A. -in

B. -s

C. -en

D. -e

5. Vilken av följande är en alternativ form till genitiv?

A. Genus

B. Von

C. Dativ

D. Akkusativ

6. Hur böjs ett feminint substantiv i genitiv?

A. -i

B. -er

C. -s

D. -en

7. Vad sker om genitiv används felaktigt?

A. Inget, men det låter konstigt

B. Det påverkar inte meningen

C. Det kan leda till missförstånd

D. Det gör ingen skillnad

8. Vilken av följande fraser är felaktig?

A. Die Blume des Mädchen

B. Das Kind der Frau

C. Der Hund des Nachbarn

D. Das Buch des Lehrers

9. Vilket av följande substantiv har genitivformen „des Hauses”?

A. Das Haus

B. Die Frau

C. Der Tisch

D. Das Kind

10. Vilket genitiv används oftare i vardagligt tal istället för genitivformen?

A. Von

B. An

C. Für

D. Mit

11. Vilken av följande meningar är korrekt konstruerad i genitiv?

A. Der Bleistift von der Schülerin

B. Der Bleistift des Schülers

C. Die Bleistifte von der Schüler

D. Studenten Bleistift

12. Hur är genitivformen av substantivet „Vater”?

A. Vaters

B. Vateres

C. Des Vaters

D. Väter

13. Vad är en skillnad mellan genitiv och dativ?

A. Inga skillnader

B. Genitiv uttrycker ägande, dativ uttrycker mottagande

C. De används för samma syften

D. Ingen av ovanstående

14. Vilken av följande är en korrekt användning av genitivartiklar?

A. Ein Hund des

B. Der Hund des

C. Eine Katze der

D. Das Mädchen des

15. Vilken är den korrekta genitivböjningen för ordet „Mutter”?

A. Mutterer

B. Der Mutter

C. Mütter

D. Des Mutter

Resonerande frågor

1. Diskutera varför genitiv är viktigt i tyskan.

Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över betydelsen av korrekt användning av genitiv i språket.

2. Hur kan man undvika missförstånd vid användning av genitiv?

Frågan ska främja diskussion om hur tydligt språk och korrekt grammatik påverkar förståelsen.

3. Vilken roll spelar kontexten i användningen av genitiv?

Detta ger eleverna chans att tänka på hur kontext påverkar språket och användningen av genitiv.

4. Jämför användningen av genitiv och alternativet „von”. När är det lämpligt att använda var och en?

Detta bör ge eleverna utrymme att analysera skillnaderna mellan de två sätt att uttrycka ägande.

5. Hur har användningen av genitiv förändrats i modern tyska?

Denna fråga låter eleverna reflektera över språkutveckling och förändringar i grammatiken.

6. Ge exempel på kulturella aspekter som kan påverka användningen av genitiv.

Frågan kan uppmuntra till bredare diskussioner om språk och kultur.

7. Diskutera effekten av felaktig användning av genitiv i skriftlig kommunikation.

Därmed får eleverna möjlighet att kritiskt tänka kring språk och misstag.

8. Vilka är de vanligaste felen elever gör med genitiv och hur kan dessa undvikas?

Detta ger utrymme för eleverna att dela med sig av sina erfarenheter och strategier för att lära sig.

Bedömning

Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje rätt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger tillsammans 8 poäng, där varje besvarad fråga ger 1 poäng. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).