Prov. Gy. Tyska 2 – Tempus: Fördjupning i perfekt och pluskvamperfekt

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 2
Tema: Tempus: Fördjupning i perfekt och pluskvamperfekt

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda perfekt och pluskvamperfekt i både skriftlig och muntlig kommunikation. Provets utformning syftar till att stimulera elevers analytiska tänkande kring tidsaspekter och användning av dessa tempus i olika kontexter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på bildandet och användningen av perfekt och pluskvamperfekt i tyskan. Eleverna kommer att lära sig skillnaderna mellan dessa tempus och hur de används för att uttrycka tidsrelationer mellan händelser.

Kunskapskrav

Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven kan korrekt använda perfekt och pluskvamperfekt i kontext, samt visa förståelse för tidsaspekter i språket.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket hjälpverb används oftast för att bilda perfekt?
    A) werden
    B) haben
    C) sein
    D) sein
  2. Vad kallas tempus som beskriver en händelse som inträffade innan en annan händelse?
    A) Pluskvamperfekt
    B) Imperfekt
    C) Futurum
    D) Perfekt
  3. Vilket av följande exempel är i perfekt?
    A) Er ging nach Hause.
    B) Ich habe gegessen.
    C) Sie wird spielen.
    D) Er hatte gespielt.
  4. Vilket hjälpverb används för att bilda pluskvamperfekt?
    A) haben
    B) werden
    C) sein
    D) tun
  5. Vilken form av verben används för att skapa perfekt?
    A) Infinitiv
    B) Perfekt form
    C) Supinum
    D) Presens
  6. Vilket av följande påstående om perfekt är korrekt?
    A) Används för att beskriva avslutade händelser med relevans för nuet.
    B) Används för att beskriva framtida händelser.
    C) Används endast i skrift.
    D) Används aldrig med hjälpverb.
  7. Vad betyder meningen “Ich hatte gespielt”?
    A) Jag spelar.
    B) Jag hade spelat.
    C) Jag spelade.
    D) Jag har spelat.
  8. Vilken av följande meningar använder pluskvamperfekt?
    A) Ich spielten Fußball.
    B) Ich hatte gegessen, bevor ich ging.
    C) Ich spiele jetzt.
    D) Ich habe ein Buch gelesen.
  9. Vilket av följande är en korrekt bildning av perfekt?
    A) Ich werden spielen.
    B) Ich habe gespielt.
    C) Ich spielen habe.
    D) Ich war spielen.
  10. Vilket av följande utsagor beskriver perfekt?
    A) Det kopplar ett avslutat förflutet med nuet.
    B) Det beskriver framtida händelser.
    C) Det används inte i tysk grammatik.
    D) Det beskriver nuvarande händelser.
  11. Vad uttrycker pluskvamperfekt?
    A) En händelse som inträffade innan en annan händelse i det förflutna.
    B) Något som kommer att hända.
    C) En händelse som pågår nu.
    D) En pågående händelse.
  12. Vad förklarar meningen “Ich habe nichts gegessen”?
    A) Jag äter nu.
    B) Jag har inte ätit något.
    C) Jag hade ätit något.
    D) Jag ska äta något senare.
  13. Vilka verb använder “sein” för att bilda perfekt?
    A) Alla verb
    B) Rörelseverb och vissa tillståndsverb.
    C) Endast svaga verb.
    D) Endast starka verb.
  14. Vilket hjälpverb används för att bilda perfekt med verbet “gehen”?
    A) haben
    B) sein
    C) werden
    D) tun

Resonerande frågor

  1. Förklara skillnaden mellan perfekt och pluskvamperfekt i tysk grammatik.
    Syftet med denna fråga är att eleverna ska visa sin djupare förståelse för de tidsmässiga relationerna mellan händelser.
  2. Beskriv en situation där du skulle använda pluskvamperfekt i en mening.
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att tillämpa sin kunskap om pluskvamperfekt i praktiska exempel.
  3. Ge exempel på hur nyanser i betydelse kan påverkas beroende på om perfekt eller pluskvamperfekt används.
    Här kan eleverna visa sin förmåga att analysera och resonera kring språkliga variationer.
  4. Diskutera hur korrekt användning av tidsformer kan påverka förståelsen i en berättelse.
    Eleverna visar här sin förmåga att reflektera över språkets betydelse och hur tempus kan påverka läsarens perception.
  5. Analysera en känd text där perfekt och pluskvamperfekt används. Vilka effekter får dessa tempus?
    Genom att beskriva texter får eleverna utrymme för djupare analys och kritiskt tänkande.
  6. Hur skulle en felaktig användning av perfekt eller pluskvamperfekt påverka kommunikationen?
    Denna fråga utmanar elever att reflektera över konsekvenserna av språkliga misstag.
  7. Ge ett exempel på en mening som kan tolkas olika beroende på tempus.
    Eleverna ska kunna visa sin förståelse för hur tempus kan skapa olika betydelser inom à samtida kontext.
  8. Reflektera över din egen språkinlärning: hur har förståelsen för perfekt och pluskvamperfekt utvecklats?
    Genom följa sin utveckling visar eleverna förmågan till självreflektion och medvetenhet om sina inlärningsprocesser.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, vilket ger 15 poäng totalt. Resonerande frågor ger 3 poäng vardera, vilket ger 24 poäng totalt. För att nå betygsnivå E krävs totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp