Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 3
Tema: Diskussion och debatt: Argumentationsteknik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att delta i diskussioner och debatter, samt deras förståelse för och tillämpning av argumentationstekniker.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna provkonstruktion fokuserar på att utveckla elevernas förmåga att delta i diskussioner och debatter. Eleverna kommer att lära sig effektiva argumentationstekniker och hur man uttrycker sina åsikter klart och övertygande.
Kunskapskrav
Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i både skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att formulera och bygga upp argument samt att bemöta motargument på ett konstruktivt sätt.
Prov
Faktafrågor
- Vad är syftet med en debatt?
- A) Att underhålla publiken
- B) Att promota en produkt
- C) Att utbyta idéer och övertyga andra
- D) Att informera om vädret
- Vilka är de grundläggande delarna av en argumentation?
- A) Påstående, stöd, exempel och slutsats
- B) Intro, bild, video och avslutning
- C) Fråga, svar, debatt och diskussion
- D) Fråga, exempel, påstående och beslut
- Varför är det viktigt att förstå motargument?
- A) För att ignorera dem
- B) För att kunna bemöta dem på ett konstruktivt sätt
- C) För att diskutera dem oförberett
- D) För att göra motståndare arga
- Vad innebär en känslomässig appell?
- A) Att använda matematiska fakta
- B) Att väcka känslor hos publiken
- C) Att förklara logiska resonemang
- D) Att ställa retoriska frågor
- Hur kan retoriska frågor användas i en debatt?
- A) För att ställa tydliga faktiska frågor
- B) För att få publiken att tänka till
- C) För att undvika argumentation
- D) För att förvirra motparten
- Vilken teknik används för att förstärka ett argument med fakta?
- A) Känslomässig appeal
- B) Logisk appeal
- C) Anekdotisk appeal
- D) Humoristisk appeal
- Vad är en bra struktur för ett argument?
- A) Stöd, påstående, exempel
- B) Påstående, stöd, exempel, slutsats
- C) Exempel, slutsats, stöd
- D) Slutsats, påstående, exempel
- Vad syftar en debatt i skolan mestadels till?
- A) Att utveckla elevernas argumentationsförmåga
- B) Att eliminera debattmotståndare
- C) Att bara presentera fakta
- D) Att skapa en tävling
- Vilken av följande är en negativ effekt av att inte förstå motargument i en debatt?
- A) Att vinna debatten
- B) Att få mer respekt
- C) Att verka mindre övertygande
- D) Att öka publikens intresse
- Vilken roll spelar exempel i en argumentation?
- A) De är irrelevanta
- B) De konkretiserar och stödjer argumentet
- C) De förminskar argumentet
- D) De hindrar debatten
- Hur bör man avsluta ett argument?
- A) Genom att vara osäker
- B) Genom att ge upp
- C) Genom att sammanfatta sin ståndpunkt
- D) Genom att gå ut ur debatten
- Vad är en effektiv strategi att hantera motargument?
- A) Att ignorera dem
- B) Att erkänna dem och bemöta dem
- C) Att angripa motparten
- D) Att utse en vinnare
- Vilken av följande är en viktig aspekt av retorik?
- A) Att vara obehaglig
- B) Att anpassa sig till publiken
- C) Att vara ointresserad
- D) Att använda komplicerat språk
- Vad kännetecknar en övertygande slutsats i en debatt?
- A) Den är otydlig
- B) Den summerar argumenten tydligt
- C) Den undviker att nämna argument
- D) Den avslutas hastigt
Resonerande frågor
- Förklara skillnaden mellan fakta och känslomässiga argument i en debatt.
Syftet är att förstå hur olika typer av argument påverkar debatten. - Hur skulle du använda retoriska tekniker för att stärka ditt argument?
Frågan syftar till att bedöma elevernas praktiska tillämpning av kunskaperna. - Beskriv en situation där det är nödvändigt att bemöta ett motargument.
Här undersöks elevernas förmåga att tänka kritiskt och strategiskt. - Vilken roll spelar kulturella faktorer i hur argument uppfattas?
Eleverna uppmanas att analysera och resonera kring kulturell kontext. - Hur kan en debatt tekniskt struktureras för att maximera effektiviteten i argumentation?
Frågan ger möjlighet att tänka på struktur och strategi i debatter. - Vad är konsekvenserna av en dåligt genomförd debatt?
Den här frågan syftar till att bedöma elevernas förmåga att tänka långsiktigt. - Ge exempel på en historisk debatt och dess påverkan.
Eleverna får möjlighet att koppla teori med verklighet och analys. - Vad kan man lära sig av att delta i olika typer av debatter?
Syftet är att reflektera kring den personliga utvecklingen genom debatt.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger totalt 15 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng (minst 2 poäng från resonerande frågor), för betygsnivå C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).