Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 3
Tema: Sammansatta meningar: Konjunktioner och ordföljd
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och färdighet i att använda konjunktioner för att skapa sammansatta meningar, samt deras förmåga att korrekt använda ordföljd i både huvud- och bisatser. Provets upplägg syftar till att främja både faktakunskaper och djupare reflektion kring språkets struktur.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Denna lektion fokuserar på konjunktioner och hur de används för att bilda sammansatta meningar. Eleverna kommer att lära sig om ordföljd i dessa meningar och hur konjunktioner kan påverka språkets struktur.”
Kunskapskrav
Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att formulera sammansatta meningar korrekt och förstår konsekvenserna av konjunktioner på ordföljden.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en konjunktion?
A) En typ av substantiv
B) Ett verb
C) Ett ord som kopplar samman meningar
D) Ett ord som används för att koppla samman meningar, satser eller ord.
2. Vilken av följande är en koordinativ konjunktion?
A) und (och)
B) dass (att)
C) obwohl (även om)
D) während (under)
3. Hur brukar verbet placeras i en bisats?
A) Först i meningen
B) Sist i meningen
C) I mitten av meningen
D) Ofta upprepas i meningen
4. Vilken av följande meningar är en bisats?
A) Ich gehe ins Kino.
B) Ich kann morgen kommen.
C) Wenn es regnet, bleibe ich zu Hause.
D) Er lernt Deutsch.
5. Vad händer med ordföljden när en subordinativ konjunktion används?
A) Inga förändringar
B) Subjektet flyttas sist
C) Verbet placeras sist
D) Hela meningen ändras
6. Välj rätt exempel på en sammansatt mening.
A) Ich schwimme morgen.
B) Ich esse einen Apfel.
C) Ich gehe ins Kino, weil ich den Film sehen möchte.
D) Er spielt Fußball.
7. Vilka av följande konjunktioner är subordinativa?
A) weil, während
B) und, aber
C) oder, denn
D) so, also
8. Hur används konjunktioner för att koppla ihop meningar?
A) De ersätter verb
B) De används bara i huvudsatser
C) De skapar listor
D) De länkar för att bilda sammansatta meningar
9. Vilken är den korrekta meningsstrukturen i en bisats?
A) Subjekt – Verb – Objekt
B) Subjekt – Objekt – Verb
C) Verb – Subjekt – Objekt
D) Objekt – Verb – Subjekt
10. Ge ett exempel på en mening där två huvudsatser kopplas samman.
A) Ich mag Musik, und ich lerne Deutsch.
B) Obwohl ich müde bin, gehe ich ins Bett.
C) Wenn es regnet, bleibe ich zu Hause.
D) Ich bin glücklich, weil ich einen neuen Job habe.
11. Vilken konjunktion används för att uttrycka motsats?
A) wenn
B) aber
C) weil
D) dass
12. Vad kan konjunktioner påverka i en mening?
A) Subjektet
B) Ordföljden
C) Tiden
D) Vokabulären
13. Vad är skillnaden mellan en huvud- och en bisats?
A) Huvudsatsen kan stå ensam
B) Bisatsen används alltid i frågor
C) Huvudsatsen kan stå ensam, bisatsen kan inte
D) Båda kan stå ensamma
14. Vilken av följande meningar är korrekt?
A) Er wird bald kommen, weil er im Stau steht.
B) Ich bin müde, aber ich muss arbeiten.
C) Ich könnte gehen, während ich telefonieren.
D) Du bist klug, denn du hast viel gelesen.
15. Välj rätt mening med korrekt konjunktion.
A) Er läuft, obwohl er müde ist.
B) Ich bleibe hier, wenn ich fertig bin.
C) Du kannst kommen, oder nicht?
D) Ich liebe den Sommer, und ich hasse den Winter.
Resonerande frågor
1. Förklara varför det är viktigt att kunna använda olika konjunktioner i skrift och tal.
Syftet är att visa elevernas förståelse för språkets dynamik och betydelse.
2. Diskutera hur ordföljden förändras beroende på om en mening är en huvud- eller bisats.
Ger eleverna möjlighet att applicera sina kunskaper i konkreta exempel.
3. Hur kan man med hjälp av konjunktioner förbättra sitt skrivande?
Uppmanar elever att reflektera över stil och struktur i skriftligt språk.
4. Ge exempel på en mer komplex bisats och förklara dess uppbyggnad.
Testar elevernas förmåga att tänka kritiskt och analysera meningar.
5. Hur kan du använda konjunktioner för att variera ditt tal?
Uppmuntrar till självständigt tänkande kring språkbruk i olika sammanhang.
6. Vilka misstag ser du ofta när andra använder konjunktioner? Varför nöjer de sig med dessa fel?
Låter eleverna sätta sina observationer i ett språkligt sammanhang.
7. Beskriv en situation där du tycker att konjunktioner spelar en avgörande roll.
Uppmanar eleverna att applicera sina kunskaper på verkliga situationer.
8. Diskutera skillnaden i betydelse mellan att bara använda huvudsatser och att inkludera bisatser i kommunikationen.
Syftar till att få eleverna att tänka på språkets inverkan på förståelse och nyans.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera, vilket ger maximal poängsumma 15 poäng.
Resonerande frågorna bedöms med 2 poäng vardera, vilket ger maximal poängsumma 16 poäng.
För att uppnå betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).