Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 3
Tema: Subjunktiv: Teori och tillämpning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda subjunktiv korrekt i olika kontexter, såväl skriftligt som muntligt, samt att identifiera dess funktion i det tyska språket.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på subjunktiv, dess bildande och användning. Eleverna kommer att lära sig hur subjunktiv används för att uttrycka önskemål, hypotetiska situationer och osäkerhet i tyskan.
Kunskapskrav
Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att korrekt använda subjunktiv i olika kontexter och kan förstå dess funktion i språket.
Prov
Faktafrågor
- Vad är subjunktiv?
A) En verbform som uttrycker önskemål
B) En substantiv form
C) En adjektiv form
D) En verbform som uttrycker osäkerhet - Vilken av följande meningar använder subjunktiv I?
A) Ich sehe dich.
B) Ich wünschte, dass ich reisen könnte.
C) Ich werde gehen.
D) Ich bin glücklich. - Hur bildar man subjunktiv II av verbet “haben”?
A) hätte
B) hat
C) haben
D) gehabt - Vilken mening representerar ett hypotetiskt önskemål?
A) Ich gehe zur Schule.
B) Wenn ich Zeit hätte, würde ich reisen.
C) Ich habe ein Buch.
D) Es regnet. - Vad är ett exempel på en funktion av subjunktiv?
A) Beskriva fakta.
B) Ge kommandon.
C) Uttrycka osäkerhet.
D) Lista objekt. - Vilken form av subjunktiv används oftare i talespråk?
A) Subjunktiv II
B) Subjunktiv I
C) Indikativ
D) Passiv - Vad är skillnaden mellan subjunktiv och indikativ?
A) Indikativ är för kommandon.
B) Indikativ uttrycker fakta, subjunktiv uttrycker osäkerhet.
C) De är samma.
D) Subjunktiv används för framtid. - Vilket av följande verb är oregelbundet i subjunktiv?
A) spielen
B) machen
C) gehen
D) sein - När använder man subjunktiv I?
A) Vid påståenden.
B) Vid frågor.
C) Vid indirekta citat.
D) Vid verklighet. - Vilket av följande uttryck är korrekt?
A) Ich bin froh, dass du kommst.
B) Ich wünscht, dass du kommst.
C) Ich wünsche, dass du kommst.
D) Ich wäre, wenn du kommst. - Vilka situationer uttrycker subjunktiv?
A) Fakta.
B) Framtid.
C) Nuvarande handlingar.
D) Hypotetiska situationer. - Hur bildar man subjunktiv I av verbet “spielen”?
A) spielen
B) spiele
C) spielte
D) spiels - Vad krävs för att använda subjunktiv korrekt?
A) Förståelse för verbets böjning och kontext.
B) Ingen speciell kunskap.
C) Bara kunskap om indikativ.
D) Måste använda subjunktiv II. - Vilken av följande fraser är ett exempel på subjunktiv II?
A) Wenn ich Zeit hätte, würde ich das machen.
B) Ich mache das jetzt.
C) Ich sagte, dass du kommst.
D) Du bist hier. - Hur skiljer sig subjunktiv I från subjunktiv II?
A) Ingen skillnad.
B) Subjunktiv I används för att uttrycka önskningar.
C) Subjunktiv II används för att uttrycka hypotetiska situationer.
D) Subjunktiv I används alltid i skriven text.
Resonerande frågor
- Förklara hur subjunktiv används för att uttrycka hypotetiska situationer.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för subjunktiv och dess funktion. - Diskutera skillnaderna mellan subjunktiv I och II, och ge exempel på när man använder dem.
Detta ger eleverna chans att resonera kring de olika formerna av subjunktiv. - Hur kan användningen av subjunktiv påverka meningsstrukturen i en text?
Eleverna får möjlighet att analysera och reflektera över språkets komplexitet. - Ge exempel på tre olika verb och hur de böjs i subjunktiv I och II.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att demonstrera sin kunskap om verbböjningar. - Varför är det viktigt att kunna använda subjunktiv i det tyska språket?
Frågan öppnar upp för diskussion om betydelsen av språkkunskaper. - Vilka utmaningar kan man stöta på när man lär sig åtskilliga verbformer i subjunktiv?
Eleverna kan visa reflektion över sina egna lärandeprocesser. - Hur kan subjunktiv användas för att framhäva känslor i en text?
Detta ger en möjlighet att diskutera ämnet på en mer kreativ nivå. - Reflektera över hur din förståelse av subjunktiv har utvecklats genom undervisningen.
Eleverna får möjlighet att ge en personlig syn på sin egen utveckling i språket.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng där faktafrågor ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 2 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).