Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 4
Tema: Futurum: Bildande och användning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i bildandet och användningen av futurum (Futur I och Futur II) i tyskan, samt deras förmåga att uttrycka framtida handlingar i både skrift och tal.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på bildandet och användningen av futurum (Futur I och Futur II) i tyskan. Eleverna kommer att lära sig skillnaderna mellan dessa tempus och hur de används för att uttrycka framtida händelser och handlingar.

Kunskapskrav

Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att korrekt använda futurum i olika kontexter och förstå dess funktion i språket.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket hjälpverb används för att bilda Futurum I?
A) haben
B) sein
C) werden
D) machen

2. Vad uttrycker Futurum II?
A) Något som händer nu
B) Något som har hänt tidigare
C) Att något kommer att vara avslutat i framtiden
D) Något som kommer att hända igen

3. Vilken av följande meningar är korrekt i Futurum I?
A) Ich habe gearbeitet.
B) Ich werde arbeiten.
C) Ich war arbeiten.
D) Ich werde gearbeitet haben.

4. Vad betyder meningen „Ich werde morgen reisen.”?
A) Jag reste i går.
B) Jag kommer att resa i morgon.
C) Jag reser ofta.
D) Jag reser nu.

5. Hur bildas Futurum II?
A) med haben + infinitiv
B) mit „werden” + perfekt particip
C) med sein + perfekt particip
D) med „haben” + infinitiv

6. Vilken framtidsform används för att uttrycka planer?
A) Perfekt
B) Futurum I
C) Presens
D) Pluskvamperfekt

7. Vad kännetecknar Futurum I?
A) Det används för att uttrycka dåtid.
B) Det används för att uttrycka framtida handlingar.
C) Det används för att uttrycka nutid.
D) Det används för att uttrycka avslutade handlingar.

8. Ge ett exempel på Futurum II:
A) Ich reise morgen.
B) Ich werde gegangen sein.
C) Ich habe gegessen.
D) Ich werde gehen.

9. Vilket av följande är inte ett exempel på att använda futurum?
A) Jag ska studera imorgon.
B) Jag studerade igår.
C) Jag kommer att arbeta nästa vecka.
D) Jag ska träffa mina vänner ikväll.

10. Vilken mening är korrekt i Futurum II?
A) Ich werde arbeiten.
B) Ich arbeite morgen.
C) Ich werde das Buch gelesen haben.
D) Ich wurde gegangen sein.

11. Vad är skillnaden mellan Futurum I och Futurum II?
A) Futurum I används enbart för planer.
B) Futurum II används för avslutade handlingar i framtiden.
C) Futurum II är inget korrekt tempus.
D) Futurum I kan inte användas i meningar.

12. Vad betyder „Ich werde kaufen.”?
A) Jag köpte.
B) Jag kommer att köpa.
C) Jag köper nu.
D) Jag har köpt.

13. Vad används Futurum I för?
A) För att uttrycka fortgående handlingar.
B) För att uttrycka framtida händelser.
C) För att uttrycka tankar.
D) För att beskriva det förflutna.

14. Hur används Futurum I i praktisk tillämpning?
A) Genom att diskutera nyheter.
B) Genom att beskriva framtida planer.
C) Genom att berätta historier.
D) Genom att analysera texter.

15. Vilken av följande är inte en användning för Futurum II?
A) När något förväntas vara klart.
B) När man beskriver framtiden.
C) När något har hänt i det förflutna.
D) För att säga vad man kommer att göra.

Resonerande frågor

1. Beskriv skillnaden mellan Futurum I och Futurum II och ge exempel på när man använder respektive form.
Syftet med denna fråga är att eleverna ska kunna visa sin förståelse för både futurums former och deras användningar.

2. Diskutera hur futurum kan påverka tempus i andra språk och hur detta kan leda till missförstånd.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över språkens interaktion och komplexitet.

3. Förklara hur du skulle använda futurum i en konkret situation, som att planera en semester.
Här får eleven visa sin förmåga att applicera kunskapen i praktiska sammanhang.

4. Analysera hur kulturella aspekter kan påverka användningen av futurum i det tyska språket.
Denna fråga ger elevmöjlighet att tänka kritiskt om språkets relation till kultur och samhälle.

5. Ge exempel på hur felaktig användning av futurum kan leda till missförstånd i kommunikationen.
Eleven får här möjlighet att resonera kring praktiska konsekvenser av grammatiska misstag.

6. Reflektera över hur du själv upplever att du använder futurum i tyska jämfört med ditt modersmål.
Denna fråga uppmuntrar till personlig reflektion och jämförelse av språkliga strukturer.

7. Diskutera betydelsen av futurum i professionella sammanhang. Varför är det viktigt att kunna använda det korrekt?
Syftet är att eleven ska förstå nästan alla aspekter av språkets användning, inklusive i arbetslivet.

8. Hur kan vi som språkbrukare förbättra vår användning av futurum för att kommunicera tydligare?
Denna fråga öppnar upp för strategier för språkinlärning och förbättrad kommunikation.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 15 poäng och de resonerande frågorna ger 15 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A minst 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).