Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Tyska 4

Tema: Tyska uttryck och idiom

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om tyska idiom och uttryck, samt deras förmåga att använda dessa i praktisk kommunikation. Provmomenten syftar till att säkerställa att eleverna kan förstå och tillämpa dessa språkliga verktyg korrekt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på vanliga tyska uttryck och idiom, deras betydelser och hur de används i konversationer. Eleverna kommer att lära sig att integrera dessa uttryck i sitt tal och skrivande för att berika språklig kommunikation.

Kunskapskrav

Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att använda idiomatiska uttryck korrekt och förstå deras betydelse i olika sammanhang.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande idiom betyder “Hålla tummarna för någon”?
A) Ins Gras beißen
B) Das Kind beim Schopf packen
C) Jemandem die Daumen drücken
D) Die Katze im Sack kaufen

2. Vad innebär idiomet “Ins Gras beißen”?
A) Att köpa grisen i säcken
B) Bita i gräset (att dö)
C) Att ta tag i saken i tid
D) Att hålla tummarna för någon

3. Vilket idiom används för att beskriva en oöversiktlig affär?
A) Jemandem die Daumen drücken
B) Die Katze im Sack kaufen
C) Das Kind beim Schopf packen
D) Ins Gras beißen

4. Vad handlar idiom om?
A) Grammatiska regler
B) Uttryck vars betydelse inte kan förstås genom en direkt översättning
C) Vanliga tyska ord
D) Språkliga skillnader mellan tyska och svenska

5. Vilket av följande är ett exempel på ett tysk idiom?
A) At slå två flugor i en smäll
B) Jemandem die Daumen drücken
C) Att ge blod
D) Att gå på nålar

6. “Das Kind beim Schopf packen” innebär:
A) Att ta tag i saken i tid
B) Att bita i gräset
C) Att köpa grisen i säcken
D) Att hålla tummarna för någon

7. Vad betyder “Ins Gras beißen”?
A) Att ge upp
B) Att dö
C) Att ta det lugnt
D) Att vara lycklig

8. Vilket av följande idiom skulle du använda för att bekräfta att du fångar upp en situation?
A) Jemandem die Daumen drücken
B) Das Kind beim Schopf packen
C) Ins Gras beißen
D) Die Katze im Sack kaufen

9. För att beskriva en riskabel situation, vilket idiom skulle passa?
A) Die Katze im Sack kaufen
B) Jemandem die Daumen drücken
C) Ins Gras beißen
D) Das Kind beim Schopf packen

10. Vilket uttryck beskriver att vara medveten om en detalj?
A) Die Katze im Sack kaufen
B) Jemandem die Daumen drücken
C) Das Kind beim Schopf packen
D) Ins Gras beißen

11. Vad innebär idiomet “Jemandem die Daumen drücken”?
A) Att låta någon gå
B) Att hålla tummarna för någon
C) Att vara i en svår situation
D) Att klaga på något

12. “Bita i gräset” är ett idiom som betyder:
A) Att ge upp
B) Att dö
C) Att vara ledsen
D) Att vara neutral

13. vilket idiom uttrycker idén av att agera snabbt?
A) Das Kind beim Schopf packen
B) Jemandem die Daumen drücken
C) Ins Gras beißen
D) Die Katze im Sack kaufen

14. Hur används idiom i tyska?
A) Endast i skrift
B) I både tal och skrift för att färga språket
C) Endast i formella sammanhang
D) Generellt inte alls

15. Vad handlar lärandet av idiom om?
A) Att utöka ordförrådet
B) Att förstå kulturella nyanser
C) Att förbättra grammatik
D) Att öka hastighet i läsning

Resonerande frågor

1. Diskutera varför idiom kan vara svåra att översätta till andra språk och ge exempel.
Syftet är att utforska kulturella och språkliga skillnader.

2. Reflektera över hur ditt modersmål använder idiomatiska uttryck och hur de skiljer sig från tyskan.
Syftet är att koppla tysk grammatikanvändning till elevernas egna kunskaper.

3. Beskriv en situation där användning av ett idiom förbättrade kommunikationen.
Syftet är att belysa praktisk tillämpning av idiom.

4. Argumentera för vikten av att förstå idiom när man lär sig ett nytt språk.
Syftet är att fördjupa tanken om kulturell förståelse i språkinlärning.

5. Analysera hur idiom kan spegla kulturella attityder och värderingar.
Syftet är att knyta språkliga uttryck till samhällsnormer.

6. Vilka strategier kan man använda för att lära sig idiom effektivt?
Syftet är att uppmuntra kritiskt tänkande kring språkinlärning.

7. Diskutera betydelsen av kontext när man använder idiom.
Syftet är att förstå den dynamiska aspekten av språkanvändning.

8. Jämför hur idioms betydelse kan förändras över tid.
Syftet är att utforska språkets evolution och påverkan.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje svar bedöms med upp till 2 poäng beroende på djup och relevans.

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).