Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 5
Tema: Reflexiva verb: Användning och böjning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i reflexiva verb, deras böjning och användning i språket. Eleverna ska kunna identifiera och tillämpa reflexiva verb korrekt i både skriftlig och muntlig kommunikation.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna provkonstruktion fokuserar på reflexiva verb, deras böjning och användning i språket. Eleverna ska visa förståelse för hur reflexiva verb fungerar, i vilka situationer de används och hur de integreras i större meningar.
Kunskapskrav
Provets koppling till ämnets kunskapskrav innefattar att eleven ska kunna:
- använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation,
- korrekt använda reflexiva verb och förstå deras påverkan på meningsstrukturen.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är ett reflexivt verb?
- A) Ett verb som har en direkt objekt
- B) Ett verb som kan stå ensamt
- C) Ett verb där handlingen riktas tillbaka mot subjektet
- D) Ett verb som alltid är i presens
2. Vilket av följande är ett exempel på ett reflexivt verb?
- A) Ich es sehe
- B) Ich sehe mich
- C) Ich habe
- D) Ich kann
3. Hur böjs reflexiva pronomen i första person singular?
- A) Dich
- B) Mich
- C) Uns
- D) Euch
4. Vilket av följande exempel är korrekt i presens?
- A) Ich freue mich
- B) Ich habe mich gefreut
- C) Ich freute mich
- D) Ich freue
5. Vilken av följande meningar är ett exempel på reflexivt verb i perfekt?
- A) Ich habe mich gewaschen
- B) Ich wasche mich
- C) Ich waschte mich
- D) Ich wasche
6. I vilket pronomen används “euch” i reflexiva meningar?
- A) Första person singular
- B) Andra person plural
- C) Tredje person singular
- D) Första person plural
7. Vad gör reflexiva verb speciella i tyska språket?
- A) De är alltid i perfekt
- B) De reflekterar tillbaka på subjektet
- C) De måste alltid användas med ett direkt objekt
- D) De kan inte användas i framtid
8. Vilket av följande verb är reflexivt i tyska språket?
- A) Spielen
- B) Laufen
- C) Sich erinnern
- D) Essen
9. Hur påverkar reflexiva verb meningsstrukturen?
- A) De ändrar subjektets betydelse
- B) De tar bort subjektet
- C) De lägger till ett objekt
- D) De skapar en passiv mening
10. Vilket av följande tempus används ofta med reflexiva verb i meningar?
- A) Pluskvamperfekt
- B) Presens
- C) Imperativ
- D) Futurum
11. Vad är det korrekta reflexiva pronomenet i meningen “____ wasche mich”?
- A) Dich
- B) Mich
- C) Uns
- D) Euch
12. I meningen “Du erinnerst dich”, vilket pronomen används?
- A) Mich
- B) Dich
- C) Uns
- D) Euch
13. Ge ett exempel på reflexivt verb i mening med “wir”.
- A) Wir freuen uns
- B) Wir waschen
- C) Wir sehen
- D) Wir essen
14. Vad betyder “sich treffen”?
- A) Att träffa någon
- B) Att träffas
- C) Att gå bort
- D) Att visa sig
15. I vilket av följande exempel används reflexiva verb korrekt?
- A) Ich freue mich
- B) Ich wasche mich
- C) Ich habe waschen
- D) Ich freue
Resonerande frågor
1. Beskriv hur reflexiva verb kan påverka meningsstrukturen i en tysk mening.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att förklara komplexiteten i meningsbyggande med reflexiva verb.
2. När använder man reflexiva verb jämfört med icke-reflexiva verb? Ge exempel.
Elever ska kunna visa skillnad och ge exempel för djupare förståelse.
3. Analysera en text och hitta alla reflexiva verb. Diskutera deras användning i texten.
Frågan låter eleverna tillämpa sina kunskaper i en praktisk analys.
4. Hur skulle du förklara reflexiva verb för en person som inte talar tyska?
Denna fråga testar elevens förmåga att kommunicera sina kunskaper och förklara språkliga koncept.
5. Diskutera hur du kan använda reflexiva verb i en dialog. Ge exempel.
Eleverna visar sin förståelse genom att tillämpa temat i praktiska situationer.
6. Vad är skillnaden mellan reflexiva och icke-reflexiva verb? Ge exempel på båda.
Frågan bjuder in till jämförelse och djupgående reflektion kring verbklasser.
7. Förklara varför det är viktigt att förstå reflexiva verb när man lär sig tyska.
Denna fråga kopplar språkförståelsen till praktisk tillämpning och kommunikativ effektivitet.
8. Hur påverkar reflexiva verb verbens betydelse i en mening? Ge exempel.
Frågan ger möjlighet till en djupare förståelse av verbens funktioner i olika kontexter.
Bedömning
Faktafrågorna ger 1 poäng per rätt svar, och det totala antalet poäng är 15.
Resonerande frågor ger 3 poäng per rätt och välformulerat svar, och ger totalt 24 poäng.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, varav 2 poäng från resonerande frågor.
För betyg C krävs totalt 12 poäng, varav 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg A krävs totalt 18 poäng, varav 5 poäng från resonerande frågor.