Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 5
Tema: Fördjupning i tysk grammatiks komplexitet: Verb och deras användning i olika tempus
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att korrekt använda tyska verb i olika tempus samt att kunna konstruera komplexa meningar med dessa verb.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att fördjupa elevernas förståelse för verb och deras användning i olika tempus i tyskan. Eleverna kommer att lära sig att använda olika verbformer korrekt och att integrera dem i komplexa meningar.
Kunskapskrav
Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att korrekt konjugera och använda verb i olika tempus och kan formulera komplexa meningar.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är presens av verbet „gehen”?
- A) geht
- B) gehen
- C) geht
- D) ging
- Vilket är det oregelbundna verbets perfektform av „sehen”?
- A) sehen
- B) hat gesehen
- C) sah
- D) sieht
- Vad är korrekt preteritum av „essen”?
- A) ässt
- B) aß
- C) gegessen
- D) iss
- Vilket tempus används för att beskriva något som har hänt innan något annat?
- A) Presens
- B) Futurum
- C) Pluskvamperfekt
- D) Preteritum
- Vad är skillnaden mellan regelbundna och oregelbundna verb?
- A) Regelbundna verb är alltid starka
- B) Regelbundna verb följer en specifik konjugationsregel
- C) Oregelbundna verb används bara i presens
- D) Det finns ingen skillnad
- Vilket av följande används för att beskriva framtidsplaner?
- A) Preteritum
- B) Futurum
- C) Presens
- D) Pluskvamperfekt
- Vilken av följande former är korrekt för perfekt av verbet „schreiben”?
- A) hat geschrieben
- B) hat geschrieben
- C) schrieb
- D) schreiben
- Vilken verbform används för att uttrycka en handling som inträffade igår?
- A) Presens
- B) Pluskvamperfekt
- C) Preteritum
- D) Futurum
- Vilken av följande meningar är i pluskvamperfekt?
- A) Er hat schon gegessen.
- B) Ich aß.
- C) Ich hatte gegessen.
- D) Ich esse gerade.
- Vad betyder „gehen” på svenska?
- A) gå
- B) se
- C) äta
- D) dricka
- Vilken form visas i meningen „Ich habe gegessen”?
- A) Preteritum
- B) Perfekt
- C) Futurum
- D) Presens
- Vilken temporär form används för att diskutera något i nutid?
- A) Preteritum
- B) Perfekt
- C) Presens
- D) Futurum
- Vad är perfektformen för „sehen”?
- A) sah
- B) hat gesehen
- C) sehen
- D) sieht
- Vilken av dessa exempel är en oregelbunden verbkonjugation?
- A) ich ging
- B) ich spiele
- C) ich lernte
- D) ich mache
Resonerande frågor
- Diskutera varför korrekt användning av tempus är avgörande för att uttrycka tydlighet i kommunikationen.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över vikten av tempus i språket.
- Ge exempel på situationer där du skulle använda pluskvamperfekt och förklara varför.
Eleverna ska visa sin förståelse för pluskvamperfekts funktion i meningen.
- Reflektera över betydelsen av att kunna konjugera oregelbundna verb korrekt. Hur påverkar detta din kommunikation?
Detta ger eleverna möjlighet att tänka på hur språkrigga påverkas av verbens konjugation.
- Hur skulle du förklara skillnaden mellan regelbundna och oregelbundna verb för en nybörjare?
Eleverna ska kunna formulera en pedagogisk förklaring, vilket visar deras djupare förståelse.
- Diskutera hur tempus påverkar helhetsintrycket av en berättelse. Ge exempel.
Syftet är att eleverna ska förstå hur tempus kan ändra tonen och klimax i en text.
- Välj ett oregelbundet verb och beskriv dess olika former i minst tre olika tempus.
Detta testas elevens kunskap om verbets konjugation och dess användning.
- Förklara hur du kan använda tempus för att förtydliga tidsordningen i en berättelse.
Eleverna ska kunna reflektera över hur tempus formar berättelsens struktur.
- Diskutera varför det är viktigt att öva på verbkonjugation även utanför klassrummet.
Det ger eleverna möjlighet att se vikten av självstudier och praktiska tillämpningar.
Bedömning
Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger 10 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (där minst 3 poäng måste komma från de resonerande frågorna), och för betyg A krävs 18 poäng (där minst 5 poäng måste komma från de resonerande frågorna).