Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Ungdomskulturer
Tema: Subkulturer och deras funktion i identitetsskapande
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för subkulturer och deras påverkan på identitetsskapande samt att utvärdera deras förmåga att resonera kring ämnet utifrån aktuella exempel och teoretiska perspektiv.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla skapandet och utvecklingen av subkulturer, inklusive hur dessa grupper identifierar sig genom gemensamma intressen, värderingar, och normer. Det ska också inkludera diskussioner om hur subkulturer påverkar individers identiteter och hur de interagerar med resten av samhället.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på hur och varför subkulturer uppstår, samt hur de påverkar identitetsskapande bland ungdomar. Eleven kan också diskutera de sociala, kulturella och politiska kontexterna som formar dessa subkulturer.
Prov
Faktafrågor
- Vad är en subkultur?
A) En stor grupp människor med samma intressen
B) En avancerad teknologi
C) En grupp med distinkta värderingar, normer och livsstilar som avviker från den dominerande kulturen
D) En politisk ideologi
Rätt svar: C - Vilken av följande subkulturer kännetecknas av mörk klädsel och musikstilar som gothrock?
A) Punk
B) Hip-hop
C) Goth
D) Hiphop
Rätt svar: C - Hur påverkar subkulturer individers identitet?
A) Genom att isolera dem från samhället
B) Genom att erbjuda tillhörighet och gemenskap
C) Genom att stärka deras ekonomiska status
D) Genom att förbjuda dem att uttrycka sig
Rätt svar: B - Vilken av följande är inte en subkultur?
A) Goth
B) Punk
C) Kulturell mångfald
D) Hip-hop
Rätt svar: C - Hur kan media påverka bilden av subkulturer?
A) Genom att förvränga eller överdriva deras egenskaper
B) Genom att ignorera deras existens
C) Genom att endast rapportera positiva aspekter
D) Genom att skapa subkulturer själv
Rätt svar: A - Vilken funktion fyller subkulturer i samhället?
A) De isolerar individer
B) De skapar konflikter
C) De erbjuder en plattform för uttryck och identitet
D) De främjar homogenitet
Rätt svar: C - Vad är en kännetecknande aspekt av punkkulturen?
A) Hög teknologi
B) Förbise sociala normer
C) Mörk klädsel
D) Strikta regler
Rätt svar: B - Vilken av följande teorier handlar om hur identitet formas av tillhörighet till grupper?
A) Social identitetsteori
B) Kognitiv dissonans
C) Behaviorism
D) Humanistisk psykologi
Rätt svar: A - Hur kan mode kopplas till subkulturer?
A) Mode är alltid standardiserat
B) Mode påverkas aldrig av subkulturer
C) Mode är ett sätt för subkulturer att uttrycka identitet
D) Mode är irrelevant för subkulturer
Rätt svar: C - Vilken aspekt av media kan påverka ungdomars syn på subkulturer?
A) Musikaliska trender
B) Film och TV-representationer
C) Social isolering
D) Ingen påverkan
Rätt svar: B - Vad kännetecknar hip-hop kultur?
A) Långsamma rytmer
B) Mörka kläder
C) Musik, dans och graffiti
D) Ingen musik alls
Rätt svar: C - Vilken social funktion har subkulturer för ungdomar?
A) De hindrar dem från att delta i samhället
B) De ger en känsla av tillhörighet och gemenskap
C) De uppmuntrar till ensidigt tänkande
D) De motverkar all form av kreativitet
Rätt svar: B - Exempel på en kulturell rörelse som har uppstått ur en subkultur är:
A) Punk
B) Rockmusik
C) Jazz
D) Classical music
Rätt svar: A - Vad bidrar subkulturer ofta med till den dominerande kulturen?
A) Nya trender och perspektiv
B) Ej relevanta idéer
C) Ensidig information
D) Ingenting alls
Rätt svar: A - Vilken av följande grupper anses ofta vara en del av subkulturen?
A) Äldre vuxna
B) Barn
C) Tonåringar
D) Ingen av ovanstående
Rätt svar: C
Resonerande frågor
- Diskutera vilken roll subkulturer spelar i dagens samhälle och hur de kan påverka varandra.
Syftet är att bedöma elevens förmåga att analysera och syntetisera information kring subkulturernas inverkan på samhället. - Reflektera över hur media framställer subkulturer och hur detta kan påverka ungdomars identitet.
Frågan ger möjlighet till djupgående analys av mediernas roll i identitetsformation. - Ge exempel på en subkultur som har förändrats över tid och diskutera faktorer som bidragit till denna förändring.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring förändringar och deras orsaker. - Hur kan det variera från person till person hur subkulturer påverkar identitet?
Denna fråga ger elever möjlighet att resonera kring individuell variation och komplexitet i identitetsutveckling. - Analysera vilka för- och nackdelar subkulturer kan medföra för individer och samhälle.
Här testas elevernas förmåga att se olika perspektiv och argumentera för sina synpunkter. - Diskutera skillnaderna mellan ungdomars och vuxnas syn på subkulturer.
Frågan syftar till att låta eleverna reflektera över generational skillnader i synsätt och värderingar. - Resonera kring hur subkulturer kan fungera som hävstång för social förändring.
En chans för eleverna att utforska kopplingen mellan subkulturer och samhälleliga rörelser. - Vilken betydelse har subkulturer haft för din egen identitet, om någon?
En personlig och reflekterande fråga som hjälper eleverna att koppla teori till egen erfarenhet.
Bedömning
Faktafrågor är värda 1 poäng var och resonerande frågor är värda 3 poäng var. För att nå betyg E krävs det totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).