Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Våningsservice 2

Tema: Våningsservice och serveringsteknik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskaper i våningsservice och serveringsteknik, samt deras förmåga att tillämpa dessa kunskaper i praktiska och teoretiska situationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Metoder, material, redskap och annan utrustning som används vid servering. [Gy 11, Kursplan för Våningsservice 2]

Betygskriterier

Betyget E: Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare olika arbetsuppgifter utifrån de tidsramar som ska gälla för arbetets utförande. [Gy 11, Våningsservice 2 – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

1. Vilken typ av utrustning används främst för att servera dryck?

A) Tallrikar

B) **Glas**

C) Servetter

D) Bestick

2. Vad är en viktig aspekt av gästbemötande?

A) Att ignorera gästen

B) Att vara professionell och vänlig

C) **Att lyssna aktivt**

D) Att vara tyst

3. Vad innebär bärteknik?

A) Att servera mat med händerna

B) **Att bära mat och dryck på ett effektivt sätt**

C) Att äta mat under servering

D) Att stå stilla vid servering

4. Vilken av följande faktorer påverkar helhetsupplevelsen av en måltid mest?

A) **Miljö och bemötande**

B) Endast matens smak

C) Priset på maten

D) Musiken i bakgrunden

5. Vilket av följande är inte en del av serveringsutrustning?

A) **Personalens kläder**

B) Tallrikar

C) Glas

D) Bestick

6. Vad är våningsservice?

A) Servering av mat på en våning

B) **Tjänster relaterade till servering och hantering i matsalområden**

C) Att servera mat stående

D) Servering av drycker endast

7. Vad bör man tänka på vid servering av mat?

A) **Hygien och säkerhet**

B) Val av servitör

C) Kostnad för ingredienser

D) Endast presentationen

8. När är det passande att använda speciella serviser?

A) Vid vardagliga måltider

B) **Vid speciella tillfällen**

C) När man har ont om tid

D) När gästerna har särskilda önskemål

9. Vilken av följande bärtekniker är mest effektiv för att bära flera tallrikar?

A) Att bära en i varje hand

B) **Att balansera på underarmen**

C) Att stapla dem på bordet först

D) Att be någon annan hjälpa till

10. Vad kan förbättras i en servitörs bemötande för att öka gästens tillfredsställelse?

A) **Ögonkontakt och leende**

B) Tystnad under måltiden

C) Att bara ta beställningar

D) Att prata för mycket

11. Vilket av följande är en egenskap hos en bra servitör?

A) Att skynda sig igenom serveringen

B) **Att vara lyhörd för gästernas behov**

C) Att vara distraherad

D) Att alltid verka stressad

12. Vad är syftet med en praktisk demonstration av serveringstekniker?

A) Att underhålla eleverna

B) **Att ge eleverna praktiska färdigheter**

C) Att konkurrera med andra skolor

D) Att skapa förvirring

13. Vilket material är vanligtvis inte rekommenderat för servering?

A) **Plast**

B) Glas

C) Keramik

D) Rostfritt stål

14. Hur kan man hantera svåra gäster?

A) Genom att ignorera dem

B) **Genom att vara professionell och lugn**

C) Genom att argumentera med dem

D) Genom att ge dem vad de vill ha

15. Vilken aspekt av servering är minst viktig?

A) Att vara på plats i tid

B) **Att alltid vara på sin telefon**

C) Att ha kunskap om menyn

D) Att kunna kommunicera effektivt

Resonerande frågor

1. Diskutera hur miljön i en restaurang kan påverka kundernas upplevelse. Syftet är att undersöka sambandet mellan miljö och service.

2. Hur kan en servitörs attityd påverka gästernas tillfredsställelse? Denna fråga syftar till att analysera den emotionella aspekten av service.

3. Reflektera över vikten av korrekt bärteknik och hur det påverkar de gäster som serveras. Detta möjliggör djupgående analys av verkliga tillämpningar.

4. Vilka utmaningar kan uppstå i teamarbete inom servering? Genom dessa frågor kan eleverna framhäva sina kommunikationsfärdigheter.

5. Hur går ni tillväga för att hantera kritik från gäster? Syftet är att utforska resilienser i servicebranschen.

6. Vad anser du om hur hälsa och säkerhet påverkar valet av serveringsutrustning? Denna fråga utforskar förhållandet mellan säkerhetsfrågor och praktiska beslut.

7. Resonera kring skillnaderna i servitörens roll vid olika eventstyper, såsom bröllop och företagslunchar. Eleverna får möjlighet att bedöma olika scenarier.

8. Hur kan återkoppling från gäster användas för att förbättra servicekvaliteten? Denna fråga syftar till att stimulera tankar kring kvalitetsutveckling.

Bedömning

Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, vilket ger en total av 15 poäng. De resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera, vilket ger en total av 24 poäng. För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).