Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Växtkunskap 1
Tema: Växters livscykel och reproduktion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om växters livscykel och reproduktion samt förmåga att analysera miljöfaktorer som påverkar dessa processer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om växters livscykel, från frö till vuxen växt, samt hur de reproducerar sig, både sexuellt och asexuellt. Detta innefattar kunskaper om blommans och fruktens uppbyggnad och funktion, pollinering och spridning av frön. Undervisningen omfattar även hur miljöfaktorer som klimat och habitat påverkar växters livscykel.
Kunskapskrav
Eleven redogör för växters livscykler och reproduktionsmetoder, samt kan identifiera och diskutera faktorer som påverkar dessa processer. Eleven kan utföra enklare analyser av växters anpassningar till sin miljö.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande stadier sker först i en växts livscykel?
- A) Vuxen växt
- B) Grodd
- C) Frö
- D) Ung växt
- Vad är en betydande fördel med sexuell reproduktion?
- A) Ökad genetisk variation
- B) Snabbare spridning
- C) Lätt att reproducera
- D) Mindre risk för sjukdomar
- Vilken faktor påverkar pollinering mest?
- A) Ljusstyrka
- B) Typ av pollinerare
- C) Jordens pH
- D) Temperatur
- Vilken växttyp replikerar sig oftast asexuellt?
- A) Träd
- B) Örter
- C) Buskar
- D) Klätterväxter
- Vilken typ av fröspridning utförs av vind?
- A) Djurens hjälp
- B) Vattenströmmar
- C) Vindflykt
- D) Jorden
- Vilket av följande är en asexuell reproduktionsmetod?
- A) Fröbildning
- B) Sticklingar
- C) Befruktning
- D) Pollinering
- Vad är blommans primära funktion?
- A) Fortplantning
- B) Fotosyntes
- C) Vattenupptagning
- D) Näringslagring
- Vilken av följande växter är ett exempel på en flerårig växt?
- A) Åkerbär
- B) Rabarber
- C) Koriander
- D) Pumpa
- Vad kallas processen där frön sprids?
- A) Fröförnyelse
- B) Frökt extirpation
- C) Fröspridning
- D) Fröreproduktion
- Vilken miljöfaktor påverkar mest växtens tillväxt?
- A) Tillgång på vatten
- B) Koncentration av koldioxid
- C) Typ av jord
- D) Solljus
- Vad menas med livscykel?
- A) Växtens tillväxtperiod
- B) De olika stadierna i en växts liv
- C) Kycklingens tillväxt
- D) Vattnets kretslopp
- Vad innebär “gärningslokalisering” i relation till växters livscykel?
- A) Tillkontakt mellan växter
- B) Plats där en växt växer
- C) Djurens betande
- D) Pollinering
- Vad för slags reproduktion införs via kloning?
- A) Sexuell reproduktion
- B) Asexuell reproduktion
- C) Fröbildning
- D) Hybridisering
- Vilket av följande är inte en del av växters livscykel?
- A) Pollinering
- B) Frön
- C) Hibernation
- D) Grodd
- Vad är blommans roll i fortplantningen?
- A) Att producera pollen och frön
- B) Att lagra vatten
- C) Att stödja växtens stam
- D) Att producera klorofyll
Resonerande frågor
- Hur påverkar miljöfaktorer som temperatur och vatten tillgång växters livscykel?
Syftet med denna fråga är att bedöma elevens förmåga att identifiera specifika miljöfaktorer och resonera kring deras inverkan på livscykeln.
- Vilka fördelar och nackdelar finns det med sexuella och asexuella reproduktionsmetoder?
Denna fråga ger elever möjlighet att jämföra och kontrastera de olika reproduktionsmetoderna och deras relevans.
- Hur kan mänsklig aktivitet påverka blomning och fröspridning bland växter?
Genom att analysera människans inverkan, kan eleverna diskutera hållbarhet och bevarande.
- Vilka anpassningar kan växter göra för att överleva i extrema klimat?
Frågan utmanar eleverna att tänka kritiskt kring växters anpassningar i olika miljöer.
- Vilka strategier kan användas för att öka pollineringen av växter?
Denna fråga uppmanar elever att tänka kreativt kring jordbruksmetoder och bevarandeåtgärder.
- Hur fungerar samverkan mellan olika växtarter i ekosystemet?
Här kan elever utforska relationen mellan arter och deras beroende av varandra.
- Vad är konsekvenserna av att förlora pollinatörer för växters fortplantning?
Denna fråga uppmanar till reflektion kring ekologiska kedjor och deras sårbarhet.
- Hur kan växternas livscykel påverka ekosystemets hälsa?
Eleverna ges chansen att koppla individuella växters livscykel till större ekologiska samband.
Bedömning
Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng. Varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där svaren bedöms utifrån djup och insikt.
För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).