Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Växtodling 1 – Jordens egenskaper och växtens näringsförsörjning






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Växtodling 1
Tema: Jordens egenskaper och växtens näringsförsörjning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om jordens egenskaper samt dess påverkan på växternas tillväxt och näringsupptagning. Provets frågor syftar till att utvärdera både faktakunskap och förmåga att resonera kring jordmånens betydelse i växtodling.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska handla om jordens uppbyggnad, jordmånens egenskaper och dess betydelse för växtodling. Fokus ligger på hur växtens näringsupptagning går till och vad som påverkar detta. Ämnet omfattar även hur man kan påverka jordmånen genom olika odlingsmetoder och gödslingstekniker.

Kunskapskrav

Eleven redogör för jordens och jordmånens egenskaper samt beskriver hur dessa påverkar växtens tillväxt och näringsupptagning. Dessutom kan eleven ge förslag på metoder för att förbättra jordens kvalitet och näringstillgång.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande lager ingår i jordens uppbyggnad?
    A. Ozonlager
    B. Atmosfär
    C. Mantel
    D. Kärna
  2. Vilken typ av jordart har störst vattenförmåga?
    A. Lera
    B. Sand
    C. Silt
    D. Torv
  3. Vad påverkar jordens pH-värde?
    A. Mängden regn
    B. Halter av organiskt material
    C. Jordens mineralinnehåll
    D. Temperatur
  4. Vilken av följande faktorer kan förbättra jordens fruktbarhet?
    A. Gödsling
    B. Ökad vattentillförsel
    C. Torkning
    D. Utsättning av frön
  5. Vad innebär jordanalys?
    A. Att mäta fyllnadsmaterial
    B. Att bedöma jordens näringsinnehåll och egenskaper
    C. Att tillsätta vatten
    D. Att plantera växter
  6. Vilken egenskap hos jordmån är viktig för växters tillväxt?
    A. Textur
    B. Näringsinnehåll
    C. Färgen
    D. Doften
  7. Vilken typ av jordart ger bäst luftväxling?
    A. Sand
    B. Lera
    C. Silt
    D. Mulljord
  8. Vilken av följande metoder används inte för att förbättra jordens kvalitet?
    A. Kompostering
    B. Undvikande av omrörning
    C. Gödsling
    D. Vattning
  9. Vilken typ av jord är bäst för grönsaksodling?
    A. Torv
    B. Lera
    C. Sand
    D. Grus
  10. Vad spelar störst roll för jordens dränering?
    A. Temperatur
    B. Struktur
    C. Färgen
    D. Vikt
  11. Vad är det främsta syftet med växtgödsling?
    A. Öka välståndet
    B. Minska skador
    C. Förbättra näringstillgång
    D. Finna nya arter
  12. Vilken faktor påverkar inte jordens fertilitet?
    A. Nedbrytning av organiskt material
    B. Växtart
    C. Jordstruktur
    D. Klimat
  13. Hur kan en ökande mängd gödning påverka växterna?
    A. Minska tillväxt
    B. Öka tillväxt
    C. Ingenting
    D. Skada rotsystemet
  14. Vilket av följande är viktigt för vattenhållning i jorden?
    A. Sand
    B. Silt
    C. Lera
    D. Grus

Resonerande frågor

  1. Motivera hur jordens kvalitet påverkar den totala växtodlingen.
    Syftet är att ge eleven möjlighet att diskussion om samband mellan jordens kvalitet och herbarieavkastning.
  2. Diskutera hur växternas näringsupptagning kan optimeras genom olika odlingsmetoder.
    Denna fråga kräver att eleven gör en djupgående analys av odlingstekniker i relation till näringsupptagning.
  3. Reflektera över konsekvenserna av att inte genomföra jordanalys innan odling.
    Här ges eleven möjlighet att belysa riskerna och fördelarna med jordanalys i odling.
  4. Jämför skillnaderna mellan olika jordtyper och deras påverkan på växters tillväxt.
    Denna fråga låter eleverna resonera kring vikten av olika jordarter i relation till växtintensitet.
  5. Hur kan man använda sin kunskap om jordens egenskaper i praktisk odling?
    Eleverna ges möjlighet att diskutera tillämpning av teoretiska kunskaper i praktiska situationer.
  6. Vilka faktorer kan påverka jordens struktur och hur kan detta förbättra odlingsresultaten?
    En djupare förståelse av externa faktorer kan resultera i bättre strategier för odling.
  7. På vilket sätt kan jordens mineralinnehåll påverka växters hälsa?
    Här får eleven resonera kring de biologiska effekterna av olika mineralämnen.
  8. Diskutera hur klimatförändringar kan påverka jordens egenskaper och därigenom odlingsmetoder.
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera och reflektera över aktuella frågor kring odling under föränderliga klimatförhållanden.

Bedömning

Provet betygsätts med ett totalt av 30 poäng.

Faktafrågorna ger max 15 poäng (1 poäng per fråga).

Resonerande frågor ger max 3 poäng per fråga (totalt 24 poäng).

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp