Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Växtodling 1
Tema: Växtens livscykel och tillväxtprocesser
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för växtens livscykel och de olika tillväxtprocesserna samt hur externa faktorer påverkar dessa. Provets utformning syftar till att ge en helhetsbild av elevernas lärande inom temat.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om växternas livscykel från frö till vuxen växt samt de olika faserna och faktorer som påverkar växtens tillväxt, som ljus, vatten och näringsämnen. Ämnet omfattar även kunskaper om växtens morfologi och fysiologi, inklusive fotosyntes, transpiration och påverkan av miljö.
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskrav är i enlighet med att eleven redogör för växtens livscykel och tillväxtprocesser samt kan identifiera och förklara hur olika faktorer påverkar växtens utveckling och tillväxt.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket steg kommer först i växtens livscykel?
A) Vuxen växt
B) Frö
C) Grodd
D) Både B och C
2. Vad är fotosyntes?
A) Processen där växten tar upp vatten
B) Processen där växten omvandlar ljusenergi till kemisk energi
C) Processen för att transportera näringsämnen
D) Ingen av ovanstående
3. Vad påverkar växtens tillväxt mest?
A) Endast ljus
B) Ljus, vatten och näring
C) Endast vatten
D) Temperatur
4. Vilket av följande påståenden är korrekt?
A) En perenn växt dör efter ett år
B) En annuell växt lever i flera år
C) En biennal växt har en livscykel på två år
D) En perenn växt är alltid en buske
5. Vad är det viktigaste syftet med transpiration i växten?
A) Att ta upp näringsämnen
B) Att producera blommor
C) Att transportera fotosyntesprodukter
D) Att reglerar temperaturen och vattenbalansen
6. Vilken roll spelar miljöfaktorer i växtens livscykel?
A) Ingen betydelse
B) De påverkar utvecklingen och tillväxten
C) Endast temperatur är viktig
D) Endast ljus är viktigt
7. Vad är morfologi i växters sammanhang?
A) Studiet av växtens tillväxt
B) Studiet av växtens form och struktur
C) Studiet av växtens livscykel
D) Studiet av växters miljöpåverkan
8. Hur ofta bör man vattna en växt?
A) En gång i veckan
B) Endast när den ser vissnad ut
C) Dagligen
D) Det beror på växtens behov och miljön
9. Vilken av följande processer är grundläggande för fotosyntesen?
A) Vatten + ljus + koldioxid
B) Vatten + ljus + klorofyll
C) Ljus + syre
D) Koldioxid + syre
10. Vad är en viktig konsekvens av otillräckligt ljus för växten?
A) Minskat tillväxt
B) Ökad fotosyntes
C) Större blomning
D) Ingen effekt
11. Vad händer med en växt när den får för mycket vatten?
A) Den växer snabbare
B) Inga effekter
C) Den producerar fler blad
D) Den kan få rotrot och dö
12. Vilken av följande faktorer påverkar fotosyntesen?
A) Ljusintensitet
B) Nedbörd
C) Temperatur
D) Både A och C
13. Vad är en biennal växt?
A) En växt som växer och blommar varje år
B) En växt som har en livscykel på två år
C) En växt som växer i flera år
D) Ingen av ovanstående
14. Vad är enfolioler?
A) Kluster av blommor
B) Enstaka blommor
C) Enstaka blad på en växt
D) Inga av ovanstående
15. Vad är det bästa sättet att främja växtens tillväxt?
A) Att optimera ljus, vatten och näring
B) Att ge så mycket vatten som möjligt
C) Att inte gödsla
D) Att endast fokusera på ljus
Resonerande frågor
1. Diskutera hur förändringar i klimatet skulle kunna påverka växters livscykel och tillväxt.
(Syftar till att låta studenten visa djupare förståelse för miljöaspekterna.)
2. Hur kan kunskaper om växtens livscykel tillämpas inom hållbar utveckling och jordbruk?
(Främjar kritiskt tänkande kring praktiska tillämpningar.)
3. Analysera och jämför och kontrastera livscykeln hos en perenn och en annuell växt.
(Möjligheten att visa förmåga att analysera och syntetisera information.)
4. Beskriv hur förändringar i tillgången på vatten och näring påverkar växtens fotosyntes och tillväxt.
(Ger möjlighet att koppla teori till verkliga scenarier.)
5. Resonera kring betydelsen av genetisk variation i växtarter för att hantera miljöförändringar.
(Uppmuntrar till kritisk reflektion över anpassning och överlevnad.)
6. Hur skulle du designa ett experiment för att testa effekterna av ljus på en specifik växtart?
(Detta provokativa ämne uppmanar kreativt och kritiskt tänkande.)
7. Vilka strategier kan användas för att maximera tillväxten av en växt i ett kontrollerat miljö?
(Främjar praktisk tillämpning av teori.)
8. Diskutera vikten av växtens morfologi och fysiologi för dess förmåga att överleva i olika miljöer.
(Chance för djupgående analys av adaptiv biologi.)
Bedömning
Provets bedömning kommer att baseras på ett poängsystem där faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och de resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera. För betyget E krävs minst totalt 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).