Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Växtodling 2

Tema: Växtnäring och odlingsmetoder

Syfte

Syftet med provet är att mäta elevernas kunskaper om växtnäring och olika odlingsmetoder samt deras påverkan på växtutveckling och produktion. Provets utformning syftar till att ge en helhetsbild av studentens förståelse för och tillämpning av dessa begrepp.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Växtnäring och växtodlingsmetoder samt deras betydelse för växtutveckling och växtproduktion. [Gy 11, Kursplan för Växtodling]

Betygskriterier

Eleven redogör för faktorer som påverkar växtproduktion och beskriver olika odlingsmetoder. [Gy, Växtodling – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

1. Vilken typ av växtnäringsämne är mest essentiell för växternas tillväxt?

A) Kväve

B) Fosfor

C) Kalium

D) Magnesium

2. Vilken av följande odlingsmetoder är mest skonsam för miljön?

A) Konventionell odling

B) Ekologisk odling

C) Hydroponik

D) Monokultur

3. Vad kallas den process genom vilken växter omvandlar solenergi till kemisk energi?

A) Respiration

B) Fotosyntes

C) Transpiration

D) Fermentering

4. Vilken växtnäringsbrist kan leda till gulsot i bladen?

A) Kvävebrist

B) Järnbrist

C) Kaliumbrist

D) Fosforbrist

5. Vad är en fördel med hydroponisk odling?

A) Kräver inget vatten

B) Lämplig för alla växter

C) Mindre behov av gödningsmedel

D) Effektivare användning av vatten

6. Vilken av följande faktorer påverkar växtens tillväxt mest?

A) Temperatur

B) Ljusstyrka

C) Syra-bas balansen

D) Vattenmängd

7. Vad innebär begreppet “monokultur”?

A) Odling av flera växtarter

B) Odling av enskild växtart

C) Integrerad odling

D) Tillfällig odling

8. Vilken typ av odling är bäst för att minimera skadedjur?

A) Monokultur

B) Ekologisk odling

C) Impulsodling

D) Kryddväxtodling

9. Vilken av följande är en skillnad mellan ekologisk och konventionell odling?

A) Ekologisk odling använder alltid mer vatten

B) Ekologisk odling förbiser användning av kemikalier

C) Konventionell odling fokuserar mer på biodiversitet

D) Det finns ingen skillnad

10. Vad karaktäriserar hydroponisk odling?

A) Användning av jord

B) Användning av näringslösningar

C) Odlingsmetod för trädbaserade växter

D) Förutsätter alltid inomhusmiljö

11. Vilket av följande ämnen är ett viktigt spårämne för växternas tillväxt?

A) Kväve

B) Zink

C) Kalium

D) Kalcium

12. Vilken typ av fotosyntes används av växter för att producera syre?

A) Anaerob fotosyntes

B) Aerob fotosyntes

C) Dunkelreaktion

D) Klyvning

13. Vad är det primära syftet med att tillämpa ekologiska odlingsmetoder?

A) För att öka avkastningen

B) För att skydda miljön

C) För att minska arbetskostnader

D) För att maximera användning av gödsel

14. Vilken åtgärd kan vidtas för att öka biologisk mångfald i odlingsområden?

A) Enkelt växtval

B) Rotationsodling

C) Använda kemiska bekämpningsmedel

D) Monokultur

15. Vad kallas växters förmåga att anpassa sig till olika miljöer?

A) Adaptation

B) Anpassning

C) Evolution

D) Variation

Resonerande frågor

1. Resonera kring hur val av växtnäring kan påverka växtens hälsa och produktion. Detta ger elever möjlighet att uppvisa sin förståelse för växtnäringens betydelse för växter.

2. Diskutera fördelar och nackdelar med hydroponisk odling i jämförelse med traditionell odling. Frågan ger eleverna möjlighet att analysera och jämföra olika metoder.

3. Beskriv hur olika odlingsmetoder påverkar den biologiska mångfalden i ett ekosystem. Detta ger elever främja deras förmåga att resonerar kring ekosystemens komplexitet.

4. Redogör för hur markanvändning kan förändras för att bli mer hållbart i framtiden. Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över hållbar utveckling.

5. Analysera hur väderförhållanden kan påverka valet av odlingsmetod. Detta frågar efter deras förmåga att tänka kritiskt kring externa faktorer.

6. Diskutera vikten av biologisk mångfald i jordbruket och hur detta relaterar till odlingsmetoder. Här ges elever möjlighet att tydliggöra betydelsen av diversitet.

7. Reflektera över hur odlingsmetoder kan implementeras i stadsodling och dess effekter på växtproduktion. Frågan stimulerar till kreativt tänkande kring urban odling.

8. Resonera kring de långsiktiga effekterna av att övergripande enbart välja konventionella odlingsmetoder. Denna fråga ger möjlighet till en djupare analys av konsekvenser.

Bedömning

Provet kommer att bedömas utifrån faktafrågornas och de resonerande frågornas poäng.

Faktafrågor: 15 poäng max

Resonerande frågor: 16 poäng max

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs 12 poäng varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna. För A krävs minst 18 poäng totalt varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna.