Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Verktygs- och materialhantering
Tema: Förvaring och lagring av verktyg och material
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om metoder och principer för säker och effektiv förvaring och lagring av verktyg och material samt deras förmåga att tillämpa dessa kunskaper i praktiska sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla metoder och principer för säker och effektiv förvaring och lagring av verktyg och material. Det inkluderar diskussion om olika lagringslösningar, goda rutiner för att upprätthålla arbetsmiljö, och vikten av ordning och reda för att förebygga olyckor och skador.
Kunskapskrav
Eleven redogör för olika metoder för förvaring och lagring av verktyg och material samt ger exempel på fördelar och nackdelar med olika sätt att organisera arbetsutrymmen. Eleven kan också ge exempel på hur god förvaring påverkar arbetsmiljö och säkerhet.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken typ av förvaringslösning är mest lämplig för små verktyg?
- A. Förvaringslådor
- B. Hyllor
- C. **Verktygsvagnar**
- D. Golvfack
2. Vad är en av de största riskerna med bristande organisering av verktyg?
- A. **Olyckor**
- B. Högre kostnader
- C. Mer tid för arbete
- D. Bättre kvalitet på arbete
3. Vilken av följande är en fördel med att använda hyllsystem för lagring?
- A. Tar mer utrymme
- B. **Ger bättre översikt**
- C. Svårt att nå högst upp
- D. Kräver mer underhåll
4. Vilket av följande alternativ bör man INTE ta hänsyn till vid planering av en arbetsstation?
- A. Tillgänglighet
- B. **Den personliga smaken**
- C. Säkerhet
- D. Effektivitet
5. När man organiserar en arbetsstation, vad är en viktig faktor att tänka på?
- A. **Säkerhet**
- B. Antal verktyg
- C. Färgval
- D. Estetik
6. Vad bör vara högst prioriterat i en arbetsmiljö?
- A. Kostnadseffektivitet
- B. **Säkerhet**
- C. Utseende
- D. Antal verktyg
7. Vilken typ av förvaringslösning är bäst för tunga verktyg?
- A. **Verktygsvagnar**
- B. Lådor
- C. Väggmonterade lösningar
- D. Hyllor
8. Vad är en nackdel med att ha en rörig arbetsstation?
- A. Ökar kreativiteten
- B. **Minskar effektiviteten**
- C. Gör arbetet lättare
- D. Ingen nackdel
9. Hur påverkar bra förvaringsmetoder arbetsflödet?
- A. Gör det mer komplicerat
- B. **Sparar tid**
- C. Skapar mer skräp
- D. Ingen påverkan
10. Vilket av följande är ett exempel på en dålig lagringsmetod?
- A. Etikettering
- B. **Överfulla lådor**
- C. Hyllor
- D. Förvaringsvagnar
11. Vad är syftet med att organisera verktyg?
- A. Att förlora tid
- B. **Att öka effektiviteten**
- C. Att minska säkerheten
- D. Att skapa röra
12. Hur kan man bäst förhindra skador på arbetsplatsen?
- A. Genom att arbeta snabbt
- B. **Genom bra organisering**
- C. Genom att använda fler verktyg
- D. Genom att ignorera regler
13. Vilken typ av arbetsmiljö är mest säker?
- A. **En organiserad**
- B. En stökig
- C. En överbelastad
- D. En vaktad
14. Vilka verktyg är bäst lämpade för väggmontering?
- A. **Lätta och ofta använda**
- B. Tunga maskiner
- C. Verktäkter för projekt
- D. Inga verktyg kan väggmonteras
15. Vad är en optimal förvaringslösning för en arbetsstation?
- A. **En kombination av olika lösningar**
- B. En enda typ av förvaring
- C. Inga förvaringar
- D. Endast hyllor
Resonerande frågor
1. Diskutera hur en bra förvaringslösning kan påverka produktiviteten på arbetsplatsen.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa sin förståelse för kopplingen mellan organisering och effektivitet.
2. Hur kan man anpassa lagringstekniker beroende på verktygens natur och användning?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över olika typer av verktyg och deras specifika behov.
3. Vilka säkerhetsläkemedel bör beaktas vid organiserings av en arbetsstation?
Frågan låter eleverna utforska säkerhetsaspekter genom att relatera dem till praktisk lagring.
4. Reflektera över betydelsen av en planerad arbetsstation jämfört med en spontant organiserad.
Ger insikt i fördelarna med förplanering och strategiskt arbete.
5. Vad innebär det att ha ‘ordning och reda’ på arbetsplatsen, och varför är det viktigt?
Uppmuntrar eleverna att diskutera konceptet ordning och hur det påverkar arbetsmiljön.
6. Hur skulle olika typer av projekt påverka valet av förvaringsmetoder?
Ger eleverna möjlighet att knyta teori med praktik och reflektera över projektbaserad lagring.
7. Diskutera värdet av att involvera hela teamet i organiseringen av arbetsstationen.
Syftar till att öka förståelsen för teamwork och samarbete i arbetsledningsprocesser.
8. Hur kan teknik hjälpa till i organisatoriska processer inom förvaring och lagring?
Uppmuntrar eleverna att tänka på innovation och teknologins roll i förvaring.
Bedömning
Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje rätt svar ger 1 poäng. Dessutom ger de resonerande frågorna max 8 poäng, där betyg E kräver totalt 8 poäng, betyg C kräver totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och betyg A kräver totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).