Prov – Vård och säkert handhavande av verktyg

Prov – Vård och säkert handhavande av verktyg

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Verktygs- och materialhantering
Tema: Vård och säkert handhavande av verktyg

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om verktyg och maskiners funktioner, säker användning och kopplade risker. Genom provet ska eleverna visa sin förmåga att applicera kunskap inom områdena verktygshantering och säkerhet på arbetsplatsen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla hantering, vård och säker användning av verktyg och maskiner. Fokus ligger på att förstå verktygens funktion och konstruktion, samt att följa arbetsmiljö- och säkerhetsföreskrifter. Ett centralt mål är att eleverna ska bli medvetna om risker och hur man kan arbeta säkert med olika typer av verktyg och maskiner.

Kunskapskrav

Eleven redogör för hur olika verktyg fungerar och beskriver säkerhetsaspekter kopplade till deras användning. Eleven gör en enkel riskbedömning av arbetsuppgiften och kan motivera val av verktyg och metoder utifrån säkerhet, ergonomi och miljö.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande är alltid viktigt att använda vid hantering av skarpa verktyg?
    • A) Handskar
    • B) Skyddsglasögon
    • C) Hörselskydd
    • D) Skyddsutrustning

  2. Vad bör man alltid kontrollera innan man använder en elektrisk maskin?
    • A) Om strömbrytaren fungerar
    • B) Att kabeln är hel
    • C) Om maskinen är ren
    • D) Vilket verktyg som passar

  3. Vilken av följande är inte en del av en säkerhetskontroll på verktyg?
    • A) Kontrollera verktygets utseende
    • B) Kontrollera om verktyget är helt
    • C) Kontrollera säkerhetsfunktioner
    • D) Kontrollera bruksanvisningen

  4. Vilket av följande verktyg är bäst lämpat för att skruva?
    • A) Såg
    • B) Skruvdragare
    • C) Hammare
    • D) Tång

  5. Vad bör man göra om ett verktyg skadas under användning?
    • A) Fortsätta använda det
    • B) Stoppa och rapportera skadan
    • C) Laga det själv
    • D) Ge det till en kompis

  6. Vilken säkerhetsåtgärd är viktig vid arbete med maskiner?
    • A) Att ha hörselskydd
    • B) Att arbeta i lugn miljö
    • C) Att inte ha lösa kläder
    • D) Att alltid vara ensam

  7. Vad är viktigt att tänka på gällande arbetsmiljö vid användning av verktyg?
    • A) Att spela musik för att öka fokus
    • B) Att hålla arbetsytan ren och organiserad
    • C) Att flera personer arbetar på samma verktyg
    • D) Att arbeta snabbt för att spara tid

  8. Vilket av följande är en risk med att arbeta med elektriska verktyg?
    • A) Borttappade skruvar
    • B) Elektrisk stöt
    • C) Hög ljudnivå
    • D) Att verktyget kan bli smutsigt

  9. Vilken typ av personlig skyddsutrustning rekommenderas vid arbete med slipverktyg?
    • A) Handskar
    • B) Skyddsglasögon
    • C) Hörselskydd
    • D) Andningsskydd

  10. Vad bör man göra om man får en mindre skada under arbetet?
    • A) Rapportera skadan och behandla den
    • B) Ignorera den
    • C) Gå direkt hem
    • D) Fortsätta arbeta utan avbrott

  11. Vilken av dessa åtgärder är viktigast för att förebygga olyckor vid verktygsanvändning?
    • A) Att ha mycket skarpa verktyg
    • B) Att alltid arbeta snabbt
    • C) Att följa säkerhetsföreskrifter
    • D) Att använda nya verktyg

  12. Vad är den vanligaste orsaken till olyckor vid användning av verktyg?
    • A) Okunnighet om verktygets funktion
    • B) Ouppmärksamhet
    • C) För mycket erfarenhet
    • D) Brist på verktyg

  13. Vilket av följande kan orsaka ergonomiska skador?
    • A) Långvarigt arbete i obekväma ställningar
    • B) Använda lämpliga verktyg
    • C) Ta pauser regelbundet
    • D) Arbeta i en bra arbetsställning

  14. Vad är syftet med att använda skyddsutrustning?
    • A) Att se professionell ut
    • B) Att skydda sig mot skador
    • C) Att arbeta snabbare
    • D) Att imponera på kolleger

  15. Vilken är en viktig del av risktänkande vid verktygsanvändning?
    • A) Att alltid improvisera
    • B) Att identifiera och bedöma risker
    • C) Att aldrig ställa frågor
    • D) Att dela verktyg utan kunskap

Resonerande frågor

  1. Diskutera vikten av att följa säkerhetsföreskrifter vid användning av verktyg. (Eleven visar sin förståelse för hur säkerhetsföreskrifter påverkar arbetsmiljön.)
  2. Reflektera över hur man kan motverka osäkerhet vid verktygsanvändning och ge konkreta exempel. (Eleven visar förmåga att tänka kritiskt kring arbetsmetoder och risker.)
  3. Beskriv hur ergonomi kan påverka arbetet med verktyg och ge exempel på ergonomiska verktyg. (Eleven visar kunskap om ergonomi och dess relevans.)
  4. Analysera en verklig olycka som inträffat på en arbetsplats med verktyg: Vad hände och vad kunde göras för att förhindra den? (Eleven visar förmåga att koppla teori till verklighet.)
  5. Diskutera skillnaderna mellan manuella och elektriska verktyg och dess säkerhetsaspekter. (Eleven visar djupare förståelse för olika verktygsfunktioner och risker.)
  6. Beskriv hur gruppens diskussioner om säkerhetsrisker kan bidra till en bättre arbetsmiljö. (Eleven visar insikt om kollegialsamarbete och säkerhet.)
  7. Argumentera för vikten av utbildning inom verktygsanvändning i branschen. (Eleven kan argumentera för en ståndpunkt baserat på kunskap.)
  8. Resonera kring betydelsen av att känna sina begränsningar vid verktygsanvändning. (Eleven visar förmåga till självkritik och trygghet i sina kunskaper.)

Bedömning

Provets faktafrågor ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng, vilket sammanlagt ger 23 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).