Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Webbutveckling 1
Tema: Publikation av webbplatser med webbpubliceringssystem
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för webbpubliceringssystem, inklusive förmågan att beskriva dessa system och genomföra grundläggande webbpublicering.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att ge en förståelse för olika webbpubliceringssystem (CMS) och hur man använder dessa verktyg för att publicera en webbplats. Eleverna lär sig om processen för att skapa och driftsätta webbplatser samt fördelarna med att använda ett CMS.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna beskriva funktionen och användningen av webbpubliceringssystem samt genomföra en grundläggande webbpublicering.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är ett webbpubliceringssystem?
A) Ett program för att skapa bilder
B) Ett verktyg för att underlätta skapande och hantering av webbplatser
C) En typ av webbläsare
D) En applikation för att skriva dokument
2. Vilket av följande är ett exempel på ett populärt CMS?
A) Photoshop
B) WordPress
C) Excel
D) Notepad
3. Vad är en fördel med att använda ett CMS?
A) Det kräver avancerad kodning
B) Det förenklar processen för att publicera och hantera webbplatsinnehåll
C) Det är dyrare än andra alternativ
D) Det erbjuder inget stöd för anpassning
4. Vilka steg ingår i publiceringen av en webbplats?
A) Enbart design och skapande
B) Utveckling och testning
C) Utveckling, testning, driftsättning
D) Inga steg behövs
5. Hur kan man optimera en webbplats innan publicering?
A) Genom att ignorera tester
B) Genom att undvika säkerhetsinställningar
C) Genom att minska funktionaliteten
D) Genom att testa funktionalitet, analysera hastighet och säkerhet
6. Vad är skillnaden mellan statiska och dynamiska webbplatser?
A) Inga skillnader finns
B) Statiska sidor ändras hela tiden
C) Dynamiska sidor kan ändras baserat på användarinteraktion
D) Statiska sidor kräver ingen webbutveckling
7. Vilken komponent är en del av ett CMS?
A) Endast serverprogram
B) Inga komponenter behövs
C) Teman och plugins
D) Endast statiska sidor
8. Vad handlar driftsättning av en webbplats om?
A) Endast design
B) Ignorera säkerhet
C) Att göra webbplatsen tillgänglig online
D) Inga tekniska aspekter ingår
9. Vad är CMS ett förkortning för?
A) Computer Management System
B) Client Management Software
C) Content Management System
D) Central Management Service
10. Vad måste göras efter publiceringen av en webbplats?
A) Ingenting, om den ser bra ut
B) Testa aldrig efter publicering
C) Stäng ned webbplatsen
D) Övervaka webbplatsens funktionalitet och responsivitet
11. Vilket av följande är inte en vanlig uppgift för CMS?
A) Hantera användartillgångar
B) Förbättra säkerheten
C) Skapa inkompatibla sidor
D) Publicera innehåll
12. Hur kan en webbplats struktureras?
A) Helt slumpmässigt
B) Utan planering
C) Genom att skapa en logisk hierarki av sidor
D) Endast med en enda sida
13. Vad ska man tänka på när man hanterar domäninställningar?
A) Ingenting, det är oviktigt
B) Man måste ha korrekta DNS-inställningar
C) Det är automatiskt korrekt
D) Domäner behöver inte vara registrerade
14. Vad kan man göra med plugins i ett CMS?
A) Inga funktioner läggs till
B) Man kan lägga till nya funktioner och förbättra funktionaliteten
C) Plugins tar bort funktioner
D) Endast förbättrar säkerheten
15. Hur kan man beskriva en webbplats som skapats med CMS?
A) Den kan anpassas, uppdateras enkelt och underhållas effektivt
B) Den är alltid statisk
C) Den kan inte innehålla multimedia
D) Den är dyr och svår att göra
Resonerande frågor
1. Beskriv hur ett CMS kan förändra hur man tänker kring webbpublicering.
Syftet är att få elever att tänka på hur verktyg förändrar arbetsmetoder.
2. Diskutera fördelarna med dynamiska jämfört med statiska webbplatser.
Detta gör att eleverna kan reflektera över design och användarupplevelse.
3. Hur kan man säkerställa att en webbplats är säker innan den går live?
Eleverna får möjlighet att diskutera genomförbara säkerhetsåtgärder.
4. Vilka utmaningar kan dyka upp vid användning av ett CMS?
Eleverna kan identifiera potentiella problem och lösningar.
5. Reflektera över hur du skulle använda ett CMS i ditt framtida arbete.
Syftet är att eleverna kopplar sina kunskaper till framtida projekt.
6. Diskussion kring hur användargränssnittet kan förbättras inom CMS.
Elever får möjlighet att tänka kritiskt på användarvänlighet.
7. Jämför olika CMS och deras funktioner.
Detta ger elever en chans att bedöma skillnader och fördelar med olika verktyg.
8. Reflektera över miljöpåverkan av webbpublicering och hur man kan minimera denna.
Syftet är att få elever att tänka på hållbarhet i sitt arbete.
Bedömning
Faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågorna ger 2 poäng vardera.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).