Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Webbutveckling 3
Tema: Skriptspråk och klientsidestekniker
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskaper om JavaScript och dess tillämpningar inom klientsideprogrammering. Eleverna ska demonstrera sin förmåga att skapa interaktivitet på webben genom praktisk tillämpning av JavaScript.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleven ska kunna använda JavaScript för att skapa dynamiska och interaktiva webbapplikationer, samt förstå grundläggande koncept inom klientsideprogrammering.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna:
- använda JavaScript för att skapa interaktiva webbapplikationer
- förstå grundläggande syntax och funktioner inom JavaScript
- manipulera DOM med JavaScript
Prov
Faktafrågor
- Vad är syftet med JavaScript på en webbplats?
- Vilken av följande är en grundläggande datatyp i JavaScript?
- Vilket av följande begrepp hänvisar till “Document Object Model”?
- Hur kan man referera till ett HTML-element i JavaScript?
- Vilket av följande är ett exempel på en händelse som kan hanteras med JavaScript?
- Hur används en “prompt” i JavaScript?
- Vilken metod används för att ändra innehållet i ett HTML-element?
- Vad betyder “interaktivitet” i samband med webbapplikationer?
- Vilken operator används för att jämföra värden i JavaScript?
- Vad är skillnaden mellan “let” och “var” i JavaScript?
- Vad är en funktion i JavaScript?
- Hur kan man skapa en kommentar i JavaScript?
- Vilken funktion har “event.preventDefault()” i JavaScript?
- Vilken typ av loop kan användas för att gå igenom alla element i en array?
- Vad står “API” för?
A) Att spara användardata
B) Att generera servrar
C) **Att lägga till interaktivitet och dynamiska funktioner.**
D) Att skapa databaser.
A) Objekt
B) **Sträng**
C) HTML
D) CSS
A) En typ av databaser
B) **DOM**
C) CSS
D) En skrivspråkstandard
A) Genom att använda en funktion
B) **Genom att använda document.getElementById()**
C) Genom att skapa ett nytt objekt
D) Genom att använda CSS
A) Klipp ut
B) **Click**
C) Kopiera
D) Klistra in
A) För att stänga en webbapplikation
B) **För att ta emot användarinmatning**
C) För att styla HTML
D) För att skapa en loop
A) document.createElement()
B) **element.innerHTML = “Nytt innehåll”;**
C) document.getElementById()
D) console.log()
A) Att vara statisk
B) **Att användaren kan påverka sidans funktioner**
C) Att innehållet alltid är detsamma
D) Att man bara kan läsa innehållet
A) =
B) **==**
C) =/
D)
A) Det finns ingen skillnad.
B) **”let” har block-scope, “var” har funktion-scope.**
C) “var” används bara i funktioner.
D) “let” används för globala variabler.
A) En typ av loop
B) **En block av kod som kan återanvändas**
C) En variabeltyp
D) En syntaxregel
A) /* Detta är en kommentar */
B) // Detta är en kommentar
C) **// Detta är en kommentar**
D)
A) Den stoppar en funktion
B) **Den förhindrar att standardbeteendet inträffar för ett händelseobjekt**
C) Den raderar ett element
D) Den sparar data i webbläsaren
A) while-loop
B) **for-loop**
C) do-while-loop
D) switch-case
A) Allt Praktiskt Informatik
B) **Application Programming Interface**
C) Automatisk Programmering Integrering
D) Aktuell Programvaruinformation
Resonerande frågor
- Beskriv hur du skulle använda JavaScript för att skapa en dynamisk lista på en webbsida.
- Hur kan du förbättra användarupplevelsen på en webbsida genom att använda JavaScript?
- Diskutera vikten av felhantering i JavaScript och hur detta kan påverka användarupplevelsen.
- Ge exempel på hur du kan använda AJAX-teknik i JavaScript för att ladda data utan att ladda om sidan.
- Beskriv skillnaden mellan synkron och asynkron JavaScript-kod.
- Hur kan du använda externa API:er för att hämta och visa data med JavaScript?
- Diskutera hur du skulle kunna använda en callback-funktion och dess betydelse i JavaScript.
- Ge exempel på ett projekt där du använt JavaScript och förklara dina val av tekniker.
Syftet är att utvärdera studentens förståelse för DOM-manipulation och sekvensering av kod.
Denna fråga syftar till att bedöma studentens kreativa tänkande och tillämpning av tekniska kunskaper.
Frågan uppmanar till djupare reflektion kring programmeringspraxis och användarinteraktion.
Syftet är att utvärdera förståelsen för asynkrona operationer och interaktiva sidor.
Syftet är att ge möjlighet att förklara koncept som är viktiga för webbutveckling.
Denna fråga testar elevens kunskap och tillämpningar av API:er och AJAX.
Syftet är att analysera elevens förståelse för avancerade koncept i programmering.
Denna fråga syftar till att uppmuntra till reflektion kring studentens egna arbetsmetoder och implementeringar.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng var.
För betyg E krävs minst 8 poäng.
För betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).