Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Webbutveckling 3

Tema: Skriptspråk och klientsidestekniker

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskaper om JavaScript och dess tillämpningar inom klientsideprogrammering. Eleverna ska demonstrera sin förmåga att skapa interaktivitet på webben genom praktisk tillämpning av JavaScript.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleven ska kunna använda JavaScript för att skapa dynamiska och interaktiva webbapplikationer, samt förstå grundläggande koncept inom klientsideprogrammering.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna:

  • använda JavaScript för att skapa interaktiva webbapplikationer
  • förstå grundläggande syntax och funktioner inom JavaScript
  • manipulera DOM med JavaScript

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är syftet med JavaScript på en webbplats?
  2. A) Att spara användardata
    B) Att generera servrar
    C) **Att lägga till interaktivitet och dynamiska funktioner.**
    D) Att skapa databaser.

  3. Vilken av följande är en grundläggande datatyp i JavaScript?
  4. A) Objekt
    B) **Sträng**
    C) HTML
    D) CSS

  5. Vilket av följande begrepp hänvisar till “Document Object Model”?
  6. A) En typ av databaser
    B) **DOM**
    C) CSS
    D) En skrivspråkstandard

  7. Hur kan man referera till ett HTML-element i JavaScript?
  8. A) Genom att använda en funktion
    B) **Genom att använda document.getElementById()**
    C) Genom att skapa ett nytt objekt
    D) Genom att använda CSS

  9. Vilket av följande är ett exempel på en händelse som kan hanteras med JavaScript?
  10. A) Klipp ut
    B) **Click**
    C) Kopiera
    D) Klistra in

  11. Hur används en “prompt” i JavaScript?
  12. A) För att stänga en webbapplikation
    B) **För att ta emot användarinmatning**
    C) För att styla HTML
    D) För att skapa en loop

  13. Vilken metod används för att ändra innehållet i ett HTML-element?
  14. A) document.createElement()
    B) **element.innerHTML = “Nytt innehåll”;**
    C) document.getElementById()
    D) console.log()

  15. Vad betyder “interaktivitet” i samband med webbapplikationer?
  16. A) Att vara statisk
    B) **Att användaren kan påverka sidans funktioner**
    C) Att innehållet alltid är detsamma
    D) Att man bara kan läsa innehållet

  17. Vilken operator används för att jämföra värden i JavaScript?
  18. A) =
    B) **==**
    C) =/
    D)

  19. Vad är skillnaden mellan “let” och “var” i JavaScript?
  20. A) Det finns ingen skillnad.
    B) **”let” har block-scope, “var” har funktion-scope.**
    C) “var” används bara i funktioner.
    D) “let” används för globala variabler.

  21. Vad är en funktion i JavaScript?
  22. A) En typ av loop
    B) **En block av kod som kan återanvändas**
    C) En variabeltyp
    D) En syntaxregel

  23. Hur kan man skapa en kommentar i JavaScript?
  24. A) /* Detta är en kommentar */
    B) // Detta är en kommentar
    C) **// Detta är en kommentar**
    D)

  25. Vilken funktion har “event.preventDefault()” i JavaScript?
  26. A) Den stoppar en funktion
    B) **Den förhindrar att standardbeteendet inträffar för ett händelseobjekt**
    C) Den raderar ett element
    D) Den sparar data i webbläsaren

  27. Vilken typ av loop kan användas för att gå igenom alla element i en array?
  28. A) while-loop
    B) **for-loop**
    C) do-while-loop
    D) switch-case

  29. Vad står “API” för?
  30. A) Allt Praktiskt Informatik
    B) **Application Programming Interface**
    C) Automatisk Programmering Integrering
    D) Aktuell Programvaruinformation

Resonerande frågor

  1. Beskriv hur du skulle använda JavaScript för att skapa en dynamisk lista på en webbsida.
  2. Syftet är att utvärdera studentens förståelse för DOM-manipulation och sekvensering av kod.

  3. Hur kan du förbättra användarupplevelsen på en webbsida genom att använda JavaScript?
  4. Denna fråga syftar till att bedöma studentens kreativa tänkande och tillämpning av tekniska kunskaper.

  5. Diskutera vikten av felhantering i JavaScript och hur detta kan påverka användarupplevelsen.
  6. Frågan uppmanar till djupare reflektion kring programmeringspraxis och användarinteraktion.

  7. Ge exempel på hur du kan använda AJAX-teknik i JavaScript för att ladda data utan att ladda om sidan.
  8. Syftet är att utvärdera förståelsen för asynkrona operationer och interaktiva sidor.

  9. Beskriv skillnaden mellan synkron och asynkron JavaScript-kod.
  10. Syftet är att ge möjlighet att förklara koncept som är viktiga för webbutveckling.

  11. Hur kan du använda externa API:er för att hämta och visa data med JavaScript?
  12. Denna fråga testar elevens kunskap och tillämpningar av API:er och AJAX.

  13. Diskutera hur du skulle kunna använda en callback-funktion och dess betydelse i JavaScript.
  14. Syftet är att analysera elevens förståelse för avancerade koncept i programmering.

  15. Ge exempel på ett projekt där du använt JavaScript och förklara dina val av tekniker.
  16. Denna fråga syftar till att uppmuntra till reflektion kring studentens egna arbetsmetoder och implementeringar.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng var.

För betyg E krävs minst 8 poäng.

För betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).