Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Yrkestrafik 1a
Tema: Transporttjänsters påverkan på samhället
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för transporttjänsters påverkan på samhället och miljön samt deras förmåga att analysera olika transportslag och deras konsekvenser.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på förståelsen för hur transporttjänster och logistik påverkar samhällsutvecklingen och miljön. Detta inkluderar en analys av hållbara transportmetoder och deras betydelse.
Kunskapskrav
Eleven beskriver och analyserar transporttjänsters betydelse för samhället och miljön. Vidare redogör eleven för olika transportslag och deras konsekvenser.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket transportslag har oftast lägst koldioxidutsläpp per fraktad enhet?
- A) Lastbil
- B) Tåg
- C) Flyg
- D) Båt
2. Vad innebär termen “hållbarhet” inom transport?
- A) Att minimera kostnader
- B) Att minska miljöpåverkan
- C) Att öka hastigheten på transporter
- D) Att använda fossila bränslen
3. Vilken typ av transport påverkar ofta miljön mest negativt?
- A) Cykel
- B) Tåg
- C) Flyg
- D) Kollektivtrafik
4. Vilken av följande faktorer bidrar mest till koldioxidutsläpp inom transportsektorn?
- A) Användning av fossila bränslen
- B) Användning av förnybara bränslen
- C) Elektromobilitet
- D) Kollektivtrafikens popularitet
5. Vilket av följande påståenden är sant gällande hållbara transportlösningar?
- A) De innebär alltid högre kostnader
- B) De syftar till att minska miljöpåverkan
- C) De innebär att människor alltid måste gå
- D) De är oftast mindre effektiva
6. Vilken av följande transportmetoder klassas som den mest miljövänliga?
- A) Lastbil
- B) Båt
- C) Cykel
- D) Flyg
7. Vilken av följande faktorer påverkar mest hur ett transportsätt väljs?
- A) Kostnad
- B) Utseende
- C) Popularitet
- D) Historisk betydelse
8. Hur påverkar transporterna samhället?
- A) Genom att möjliggöra handel och rörlighet
- B) Genom att öka miljöförstöring
- C) Genom att uppmuntra arbetslöshet
- D) Genom att hindra tillgång till varor
9. Vilken typ av transportslag är mest effektiva för korta sträckor?
- A) Flyg
- B) Lastbil
- C) Tåg
- D) Båt
10. Vilken regel påverkar transporter mest i syfte att minska koldioxidutsläpp?
- A) Utsläppsnormer
- B) Hastighetsgränser
- C) Transportavgifter
- D) Förarlösa fordon
11. Vilken transportmetod har störst kapacitet för godstransport?
- A) Lastbil
- B) Båt
- C) Tåg
- D) Cykel
12. Vad är en viktig aspekt av hållbar transport?
- A) Ökad energiförbrukning
- B) Minskat koldioxidutsläpp
- C) Fler transportregler
- D) Få odlingar
13. Vilket av följande transportsätt orsakar oftast störst trafikstockningar i städer?
- A) Lastbilar
- B) Tåg
- C) Cyklar
- D) Spårvagnar
14. Vilket påstående om kollektivtrafik är korrekt?
- A) Det ökar koldioxidutsläppen
- B) Det minskar antalet fordon på vägarna
- C) Det har begränsad tillgänglighet
- D) Det är alltid dyrt
15. Vad utgör ett hållbart transportinitiativ?
- A) Mer vägbyggen
- B) Utveckling av alternativa bränslen
- C) Förbise miljöregler
- D) Mer fossila bränslen
Resonerande frågor
1. Diskutera hur olika transportslag påverkar miljön på olika sätt och ge exempel på minst två transportslag.
Syftet är att eleverna ska visa sin förmåga att analysera konsekvenser av olika transportslag.
2. Resonera kring vilken roll transporttjänster spelar för den ekonomiska utvecklingen i ett samhälle. Ge konkreta exempel.
Syftet är att eleverna ska kunna koppla teori till praktiska exempel och visa en djupare förståelse för ämnet.
3. Vad anser du är de största utmaningarna för att göra transportsektorn mer hållbar? Motivera din åsikt.
Syftet är att eleverna tydligt ska kunna uttrycka sina åsikter och ge argument baserat på fakta.
4. Beskriv hur företag kan arbeta för att minska sin miljöpåverkan inom transport. Ge exempel på olika strategier.
Syftet är att eleverna ska kunna tänka kreativt kring lösningar och strategier inom företagsverksamhet.
5. Hur kan samhället främja användningen av mer hållbara transportmedel? Diskutera olika åtgärder.
Syftet är att eleverna ska kunna resonera kring samhällsnivå och policyförslag för att stödja hållbarhet.
6. Vilka konsekvenser kan fossilbränsleanvändning inom transportsektorn få för framtida generationer? Är det en viktig fråga?
Syftet är att eleverna ska reflektera över långsiktiga konsekvenser och vikten av hållbara val.
7. Resonera kring personliga ansvar i fråga om transportsystemets påverkan på miljön, ge konkreta exempel.
Syftet är att uppmuntra personlig reflektion och ansvarstagande.
8. Hur kan den geografiska platsen påverka valet av transportmetod? Ge exempel på olika situationer.
Syftet är att utveckla elevernas förståelse för hur miljö och geografi påverkar transportbeslut.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng enligt följande:
- Total poäng för faktafrågor: 15 poäng
- Total poäng för resonerande frågor: 8 poäng
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).