Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Yrkestrafik 1b
Tema: Hållbarhet inom transport och logistik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om hållbara transportmetoder och logistiska strategier, samt deras förmåga att resonera kring miljöpåverkan av olika transportslag.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på hållbara transportmetoder och logistiska strategier som syftar till att minska miljöpåverkan. Det innefattar en granskning av olika hållbarhetsinitiativ och deras betydelse för transportsektorn.
Kunskapskrav
Eleven redogör för hur transportverksamhet påverkar miljön och beskriver åtgärder för att främja hållbarhet inom logistik och transport.
Prov
Faktafrågor
- Vilket transportslag har oftast lägst koldioxidutsläpp per transporterad enhet?
- A) Bil
- B) Flyg
- C) Lastbil
- D) Tåg
- Vilket av följande alternativ är en fördel med hållbar logistik?
- A) Minskar kostnader över tid
- B) Ökar koldioxidutsläpp
- C) Försämrar företagets image
- D) Minskar trafiksäkerheten
- Vilken typ av bränsle brukar betraktas som mer hållbart än fossila bränslen?
- A) Gas
- B) Biobränslen
- C) Kol
- D) Olja
- Vad syftar ruttplanering till att göra?
- A) Öka kostnader
- B) Minska bränsleförbrukning
- C) Förlänga transporttider
- D) Øka antalet transporter
- Vad innebär hållbarhet inom transportsektorn?
- A) Att endast använda fossila bränslen
- B) Att möta nuvarande behov utan att kompromissa med framtidens behov
- C) Att maximera kortsiktig lönsamhet
- D) Att ignorera miljöpåverkan
- Vilken policy är viktig för att minska transporternas miljöpåverkan?
- A) Öka avgifterna för elfordon
- B) Minska investeringar i kollektivtrafik
- C) Stödja utvecklingen av eldrivna fordon
- D) Erbjuda billigare bränsle för lastbilar
- Vilket av följande transportslag är bäst för långväga transporter?
- A) Cykel
- B) Bil
- C) Tåg
- D) Buss
- Vilken aspekt av hållbarhet fokuserar mest på resurshantering?
- A) Social hållbarhet
- B) Ekonomisk hållbarhet
- C) Miljömässig hållbarhet
- D) Ingen av ovanstående
- Vad kan vara en effekt av gemensam transport?
- A) Ökade koldioxidutsläpp
- B) Minskat samarbete mellan företag
- C) Bättre utnyttjande av resurser
- D) Högre kostnader för frakt
- Hur kan teknologi bidra till hållbar transport?
- A) Genom att öka bränsleförbrukningen
- B) Genom att effektivisera transportprocesser
- C) Genom att förlänga transporttider
- D) Genom att minska antalet transporter
- Vad är en potentiell nackdel med hållbar transport?
- A) Minskat koldioxidutsläpp
- B) Höga initiala investeringar
- C) Förbättrad trafikflöde
- D) Bättre företagsimage
- Vilken organisation syftar till att främja hållbara transporter i EU?
- A) UNFCCC
- B) EU-Kommissionen
- C) WHO
- D) Greenpeace
- Vad kan vara en effekt av att implementera hållbara logistiklösningar?
- A) Ökade leveranstider
- B) Minskade kostnader
- C) Högre koldioxidutsläpp
- D) Minskat samarbete mellan företag
- Vad innebär en miljökonsekvensbeskrivning?
- A) En analys av bränslepriser
- B) En bedömning av projektets potentiella miljöpåverkan
- C) En beskrivning av offentliga transporter
- D) En plan för ökad trafik
- Vad är ett syfte med hållbar transportpolitik?
- A) Att öka miljöpåverkan
- B) Att minska koldioxidutsläpp
- C) Att öka privat bilåkande
- D) Att ignorera klimatförändringar
- Vad står begreppet “cirkulär ekonomi” för?
- A) Att sluta använda resurser
- B) Att minimera avfall och återanvända resurser
- C) Att öka avfall
- D) Att eliminera återvinning
Resonerande frågor
- Diskutera vikten av att implementera hållbarhetsstrategier inom transportsektorn. Syftet är att eleven ska kunna visa djup förståelse för hållbarhetens betydelse.
- Vilka konsekvenser kan bristande hållbarhet inom logistik få på miljön och ekonomin? Syftet är att ge eleven möjlighet att resonera om långsiktiga effekter av oansvariga transporter.
- Hur kan teknologiska innovationer påverka utvecklingen av hållbara transportsystem? Syftet är att stimulera elevens kritiska tänkande kring framtiden för hållbara transporter.
- Ge exempel på framgångsrika fall av företag som implementerat hållbara logistiklösningar och dess påverkan. Syftet är att eleven ska kunna visa på konkreta exempel och analysera dessa.
- Hur kan individers val av transportmedel påverka den globala miljön? Syftet är att eleven ska visa insikt om hur individuella beslut samverkar med globala problem.
- Utred de hinder som finns för att övergå till mer hållbara transportmetoder. Syftet är att ge möjlighet att analysera och reflektera över motståndet mot förändringar.
- Diskutera hur politiska beslut kan påverka hållbarheten inom transportsektorn. Syftet är att eleven ska kunna koppla teori till praktik och resonera om vikten av policyer.
- Reflektera över vilka roller företag, industrier och regeringar har i arbetet mot hållbarhet inom transport. Syftet är att eleven ska kunna se helheten och förstå samarbetets betydelse.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna 12 poäng. För att få betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).