Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Yttre miljö – anläggningar – Miljöanpassad planering och anläggning

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Kurs: Yttre miljö – anläggningar

Tema: Miljöanpassad planering och anläggning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för hur miljöanpassad planering och anläggning påverkar och påverkas av fysiska och ekologiska faktorer. Provets mål är att utvärdera elevernas förmåga att redogöra för och tillämpa hållbarhetsprinciper vid planering och byggande av anläggningar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska handla om planering, konstruktion och drift av anläggningar i yttre miljöer med fokus på hållbarhet och säkerhet. Eleverna ska lära sig om de miljömässiga, tekniska och samhälleliga faktorer som påverkar anläggningar och hur man kan arbeta proaktivt för att minimera negativ påverkan på miljön. Detta inkluderar även frågor om biologisk mångfald och ekosystemförvaltning.

Kunskapskrav

Eleven redogör för hur anläggningar påverkar och kan anpassas till sin fysiska miljö, samt kan diskutera betydelsen av hållbarhetsprinciper vid planering och byggande. Dessutom kan eleven föreslå relevanta åtgärder för att hantera miljöpåverkan från anläggningar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken faktor har störst påverkan på biologisk mångfald vid anläggningar?

A. Klimatförändringar

B. Urbanisering

C. Ökad stillasittande livsstil

D. Markanvändning

2. Vilket verktyg används ofta för miljökonsekvensutredningar?

A. CAD-system

B. GIS-analyser

C. Projektplaner

D. Bygglovsprocessen

3. Vad innebär hållbar byggteknik?

A. Användning av billigast möjliga material

B. Minimera resursförbrukning och miljöpåverkan

C. Snabbaste möjliga byggprocess

D. Enkelt underhåll

4. Vad är en viktig del av ekologisk planering?

A. Kostnadseffektivitet

B. Estetiska aspekter

C. Bevarande av ekosystem

D. Marknadsanalyser

5. Vilket av följande är en miljöanpassad anläggningsstrategi?

A. Ökad asfaltanvändning

B. Grön takteknik

C. Byggnader utan fönster

D. Betongmonolitkonstruktion

6. Hur påverkar hydrologiska faktorer anläggningar?

A. De räknas inte in i planeringen

B. De påverkar dränering och vattenkvalitet

C. De ökar byggkostnader

D. De har ingen betydelse

7. Vilka faktorer bidrar till hållbara anläggningar?

A. Råvarutillgång

B. Traditionella byggmetoder

C. Ekologiska och sociala aspekter

D. Komplexa designs

8. Vad är en av de främsta målen med en miljökonsekvensutredning?

A. Att identifiera och minimera negativ miljöpåverkan

B. Att öka byggkostnader

C. Att förenkla byggprocessen

D. Att maximera resursanvändning

9. Vilken typ av anläggning bör prioriteras för att bevara biologisk mångfald?

A. Industribyggnader

B. Grönområden

C. Höghus

D. Kollektivtrafikanläggningar

10. Hur kan modern teknik bidra till miljöanpassning?

A. Genom ökad energiförbrukning

B. Genom effektivare resursanvändning

C. Genom fler bygglov

D. Genom enklare processer

11. Vad är syftet med social hållbarhet i byggprocessen?

A. Att minimera byggkostnader

B. Att tillgodose samhällsbehov och engagera medborgare

C. Att öka marknadstillgångar

D. Att förenkla investeringsprocesser

12. Är biologisk mångfald viktig vid byggande?

A. Ja, i syfte att bevara ekosystemtjänster

B. Nej, det har ingen påverkan på byggnaden

C. Enbart om det finns extra medel tillgängliga

D. Endast vid offentliga projekteringar

13. Vilken typ av markanvändning bör undvikas för att skydda naturliga habitat?

A. Grönområden

B. Storskalig jordbruk

C. Sportanläggningar

D. Parkeringar

14. Vad är ett centralt begrepp i hållbar planering?

A. Resiliens

B. Estetik

C. Avkastning

D. Populäritet

15. Vad är en potential med miljöanpassad anläggning?

A. Ökade kostnader

B. Förbättrad livskvalitet

C. Senare byggen

D. Färre medborgardialoger

Resonerande frågor

1. Hur kan hållbar planering bidra till en bättre livsmiljö för både människor och djur? Denna fråga uppmuntrar elever att tänka kritiskt på samband och effekter av hållbar planering.

2. Vilka specifika faktorer kan leda till konflikter mellan byggen och bevarande av naturresurser? Elever ges möjlighet att analysera och diskutera olika intressen och konsekvenser.

3. Hur kan modern teknik vara en del av lösningen för miljöanpassade anläggningar? Eleven får möjlighet att reflektera över innovationer och deras praktiska tillämpningar.

4. Ge exempel på hur biologisk mångfald kan integreras i anläggningsplanering. Detta visar på elevens förmåga att tillämpa kunskap i praktiska situationer.

5. Diskutera vikten av samverkan mellan flera professioner vid anläggningsprojekt. Detta uppfordrar till en tvärvetenskaplig förankring och samarbete.

6. Vilka är de långsiktiga fördelarna med hållbar anläggning? Genom denna fråga analyserar eleverna effekter över tid och högre nivåer av reflektion.

7. Hur kan samhällsengagemang påverka planeringen av anläggningar? Eleverna får möjlighet att diskutera och värdera olika perspektiv i beslutsprocessen.

8. Vilka etiska överväganden bör göras vid miljöanpassad planering? Denna fråga uppmanar till djupare reflektion och ansvarstagande i yrkesrollen.

Bedömning

Provet bedöms utifrån faktafrågor och resonerande frågor, med följande poängsättning:

För E: Minst 8 poäng totalt.

För C: Minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För A: Minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.


Modern Tillbaka-knapp