“[Prov]. Hälsa. Betygskriterier för E, C och A-nivå. [Gymnasiet Nivå 1]”

“`html

Ämne: Hälsa, Naturbruk och Ekologisk Hållbarhet

Årskurs: Gymnasiet Nivå 1

Tid: [Duration]

Provfrågor kopplade till betygskriterier för E, C och A-nivå

Instruktioner: Besvara följande frågor kopplade till betygskriterierna för E, C och A-nivå. Var noga med att ange vilken nivå du svarar på.

Fråga 1: Fakta och värderingar (Skriftlig fråga)

Beskriv skillnaden mellan fakta och värderingar. Ge ett exempel på vardera inom temat ekologisk hållbarhet. Hur kan skillnaden mellan fakta och värderingar påverka debatten om hållbar utveckling?

  • E-nivå: Eleven ger enkla exempel och kan urskilja fakta från värderingar.
  • C-nivå: Eleven förklarar skillnaden utvecklat med tydliga exempel.
  • A-nivå: Eleven analyserar hur fakta och värderingar påverkar debatten om hållbar utveckling och resonerar välutvecklat kring konsekvenserna av denna skillnad.

Fråga 2: Ställningstagande med motivering (Muntlig eller skriftlig)

Ta ställning till påståendet: “Ekologiskt jordbruk är alltid bättre för miljön än konventionellt jordbruk.” Formulera ditt ställningstagande med motiveringar.

  • E-nivå: Enkel motivering med grundläggande argument.
  • C-nivå: Utvecklade motiveringar med flera argument.
  • A-nivå: Välutvecklade och nyanserade motiveringar som visar djup förståelse och perspektiv på frågan.

Fråga 3: Konsekvenser (Skriftlig uppgift)

Beskriv några tänkbara konsekvenser av att minska användningen av kemiska bekämpningsmedel i naturbruket. Diskutera både fördelar och nackdelar.

  • E-nivå: Beskriver några konsekvenser på ett enkelt sätt.
  • C-nivå: Mer utförlig beskrivning med förståelse för olika perspektiv.
  • A-nivå: Välutvecklad diskussion som väger flera konsekvenser mot varandra på ett nyanserat sätt.
Vill du att jag sammanställer detta i ett provunderlag med instruktioner och bedömningsstöd? Vill du få det som Word-fil skickat till din e-post?

“`


Modern Tillbaka-knapp