Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Hem och konsumentkunskap. Ungas privatekonomi och konsumtionsval. [Åk. 9]

Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 9

Ämne: Hem och konsumentkunskap

Tema: Ungas privatekonomi och konsumtionsval

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för ungas privatekonomi, inklusive konsumtion, ekonomisk planering och beslut som påverkar deras ekonomiska situation. Provets frågor är utformade för att utmana eleverna att tänka kritiskt kring sina konsumtionsval och hur dessa kan påverkas av olika faktorer.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Ungas privatekonomi. Konsumtion och ekonomisk planering, däribland att göra en budget. Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt faktorer och beslut som kan påverka privatekonomi och konsumtionsval.

Källa: (Lgr 22, Hem och konsumentkunskap, åk. 7-9)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är en budget?
    • A) En lista över inkomster och utgifter
    • B) Ett avtal mellan två personer
    • C) En typ av lån
  2. Vad innebär det att handla på kredit?
    • A) Att betala kontant
    • B) Att betala senare med ränta
    • C) Att köpa varor utan kostnad
  3. Vilken av följande är en fördel med att spara pengar?
    • A) Att kunna låna mer
    • B) Att ha en buffert för oväntade utgifter
    • C) Att minska sina inkomster
  4. Vad är ett abonnemang?
    • A) En engångskostnad
    • B) Ett avtal om regelbundna betalningar
    • C) Ett lån
  5. Vad bör man tänka på innan man lånar pengar?
    • A) Räntan och återbetalningsplanen
    • B) Hur mycket man vill låna
    • C) Hur mycket pengar man har i fickan
  6. Vad är ränta?
    • A) En avgift för att låna pengar
    • B) En typ av skattesats
    • C) En del av ett lån
  7. Vad menas med konsumtionsval?
    • A) Valet av vilka varor och tjänster man köper
    • B) Valet av hur mycket man sparar
    • C) Valet av vilken bank man använder
  8. Vilken roll spelar reklam i våra konsumtionsval?
    • A) Den påverkar inte alls
    • B) Den kan påverka våra beslut
    • C) Den gör oss mindre medvetna
  9. Vad innebär “att leva över sina tillgångar”?
    • A) Att spendera mer än man tjänar
    • B) Att spara pengar
    • C) Att investera i aktier
  10. Hur kan man skapa en budget?
    • A) Genom att lista inkomster och utgifter
    • B) Genom att bara tänka på framtiden
    • C) Genom att låna pengar
  11. För vad används ett sparkonto?
    • A) För att spendera pengar
    • B) För att spara pengar och få ränta
    • C) För att låna ut pengar till andra
  12. Vad påverkar våra konsumtionsval mest?
    • A) Våra vänner
    • B) Reklam och prissättning
    • C) Vädret
  13. Vad bör man göra om man får en oväntad utgift?
    • A) Ignorera den
    • B) Ta ett lån
    • C) Använda sin budget för att se hur man kan hantera den
  14. Vilken av följande är en negativ konsekvens av hög skuldsättning?
    • A) Mer pengar tillgängliga
    • B) Ekonomisk stress
    • C) Bättre kreditvärdighet
  15. Vad är viktigt att tänka på innan man tecknar ett abonnemang?
    • A) Avtalets längd och kostnad
    • B) Antalet personer som använder det
    • C) Vilken färg det har

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Budget En lista över inkomster En typ av lån En måltid
Kredit Att låna pengar Att ge bort pengar Att spara pengar
Abonnemang En engångskostnad Regelbundna betalningar Ett lån
Ränta Kostnaden för att låna En typ av besparing En avgift för konton
Sparkonto Konto för att spara Konto för att låna Konto utan avgifter
Konsumtion Att köpa varor Att sälja varor Att ge bort varor
Utgift Pengar som används Pengar som tjänas Pengar som sparas
Inkomst Pengar som kommer in Pengar som går ut Pengar som lånas
Skuld Pengar man är skyldig Pengar man har sparat Pengar man får
Sparande Att spendera pengar Att spara pengar Att låna pengar

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur olika faktorer kan påverka ungas konsumtionsval. Ge exempel på både positiva och negativa faktorer.
  2. Reflektera över hur man kan skapa en hållbar budget och vilka utmaningar som kan uppstå i processen.
  3. Beskriv hur reklam kan påverka ungas beslut om konsumtion. Vilka strategier kan man använda för att motverka oönskad påverkan?
  4. Resonera kring vikten av att ha en buffert i sin privatekonomi. Hur kan en buffert hjälpa en person i svåra situationer?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30 % 17 (3 fakta, 2 ordkollen, 3 reson.)
D 50 % 28 (5 fakta, 4 ordkollen, 5 reson.)
C 70 % 39 (8 fakta, 7 ordkollen, 8 reson.)
B 85 % 47 (10 fakta, 8 ordkollen, 9 reson.)
A 90 % 50 (15 fakta, 10 ordkollen, 10 reson.)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp