Provkonstruktion
Detta prov syftar till att pröva elevernas kunskaper om Mellankrigstiden inom kursen Historia 1b på gymnasiet. Provet är skrivet och innehåller olika typer av frågor för att bedöma både faktakunskaper och förmåga att resonera om tidens politiska, ekonomiska och sociala förändringar.
Årskurs Gymnasiet
Ämne/Kurs Historia 1b
Tema Mellankrigstiden
Provet kan anpassas för elever med särskilt stöd genom att ge längre tid och möjlighet att använda stödmaterial.
Syfte
Provet syftar till att ge en helhetsbild av elevernas förståelse av Mellankrigstiden, inklusive orsaker och effekter av första världskriget, framväxten av totalitära regimer, samt de ekonomiska och sociala förutsättningarna under perioden. Eleverna ska visa förmåga att analysera historiska skeenden och se samband mellan politiska idéer och historiska händelser. Provet kopplar till centralt innehåll om Europas och världens utveckling under 1900-talet samt betygskriterier om faktakunskaper och resonemang.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Europas och världens utveckling under 1900-talet med fokus på politiska idéers framväxt och konsekvenser | Eleven kan med viss säkerhet beskriva och förklara historiska händelser och samband | Eleven kan med relativt god säkerhet analysera och förklara historiska händelser och samband samt använda historiska begrepp med viss säkerhet |
[Läroplan: Gy11, Historia 1b]
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 18
- Vilka var de viktigaste orsakerna till första världskrigets utbrott?
a) Nationalism, allianssystem och skotten i Sarajevo
b) Ekonomisk kris och kommunismens spridning
c) Upptäckten av olja i Mellanöstern - Vad kännetecknar en totalitär regim?
a) Demokratisk valprocess och yttrandefrihet
b) Enpartistat, stark kontroll av medier och förtryck av opposition
c) Fri marknadsekonomi och flera politiska partier - Vilket år skedde börskraschen på Wall Street som ledde till den stora depressionen?
a) 1929
b) 1918
c) 1939 - Vem var ledare för Nazistpartiet i Tyskland?
a) Benito Mussolini
b) Adolf Hitler
c) Joseph Stalin - Vad innebar “Weimarrepubliken”?
a) Den tyska demokratin efter första världskriget
b) Sovjetunionens första konstitution
c) Italiens kungliga dynasti - Vilket land invaderade Japan 1931?
a) Kina
b) Korea
c) Filippinerna - Vad var Folkfronten i Frankrike?
a) En politisk koalition av vänsterpartier under 1930-talet
b) En militär allians mot Nazityskland
c) En ekonomisk organisation för handeln i Europa - Vad var syftet med Trotskijs “permanenta revolution”?
a) Att bevara tsarväldet
b) Att sprida revolutionen till andra länder
c) Att bygga upp Sovjetunionens industri - Vad kallas den ekonomiska krisen som drabbade världen efter Wall Street-kraschen?
a) Depressionen
b) Inflationen
c) Recessionen - När började andra världskriget?
a) 1939
b) 1920
c) 1945 - Vilken ideologi förknippas med Benito Mussolini?
a) Fascism
b) Kommunism
c) Liberalism - Vad var Nürnberglagarna?
a) Raslagar som förföljde judar i Tyskland
b) Ekonomiska reformer i USA
c) Fredsavtal efter första världskriget - Vad var Sovjetunionens femårsplan?
a) En plan för industrialisering och ekonomisk utveckling
b) En militär allians med Tyskland
c) Ett fredsavtal med Japan - Vilket land hade en diktatur ledd av Francisco Franco under mellankrigstiden?
a) Spanien
b) Italien
c) Polen - Vad var målet med Tysklands återrustning på 1930-talet?
a) Att bryta Versaillesfördraget och stärka militär makt
b) Att främja internationell fred och samarbeta med andra länder
c) Att minska militär utgifter för ekonomisk återhämtning - Vad var NSDAP?
a) Nazistpartiet i Tyskland
b) Ett kommunistiskt parti i Sovjetunionen
c) En fredsrörelse i Frankrike - Vilket land styrdes av Stalin under mellankrigstiden?
a) Sovjetunionen
b) Tyskland
c) Italien - Vad var “Dolksstötslegenden”?
a) En myt om att Tyskland förråddes av civilsamhället efter första världskriget
b) En militär strategi i första världskriget
c) Ett ekonomiskt avtal i Europa
Ordkollen
Antal poäng: 12
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Fascism | En demokratisk ideologi | En auktoritär och nationalistisk rörelse | En ekonomisk teori |
Weimarrepubliken | Tysklands demokratiska regering efter första världskriget | En kommunistisk organisation | Sveriges första riksdag |
Depression | En period av ekonomisk tillväxt | En djup och långvarig ekonomisk kris | En konstnärlig rörelse |
Totalitarism | Ett system med stark statlig kontroll och förtryck | Flera politiska partier och yttrandefrihet | En fredsrörelse |
Nürnberglagarna | Raslagar i Nazityskland | Ekonomiska reformer | Utrikespolitiskt avtal |
Folkfronten | En högerkoalition i Frankrike | En vänsterkoalition under 1930-talet | En militär allians |
Propaganda | Information som syftar till att påverka opinionen | En neutral rapportering | En typ av musik |
Versaillesfördraget | Ett fredsavtal efter första världskriget | Ett handelsavtal | En militär allians |
NSDAP | Det tyska nazistpartiet | En ekonomisk organisation | En politisk grupp i USA |
Sovjetunionen | Ett kapitalistiskt land | En kommunistisk stat | En demokrati |
Benito Mussolini | Italiens diktator och fascistledare | Frankrikes president | Tysklands rikskansler |
Wall Street | Ett område i New York känt för finans och börs | En stad i Tyskland | En militär befästning |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Hur påverkade Versaillesfördraget Tyskland och hur bidrog det till politisk oro under mellankrigstiden?
- Diskutera hur ekonomiska kriser kan leda till politiska förändringar med exempel från 1920- och 1930-talets Europa.
- Jämför och analysera skillnader och likheter mellan fascism och kommunism som ideologier under mellankrigstiden.
- Resonera kring hur propaganda användes av totalitära regimer för att behålla makten och påverka folket.
- (Etiskt dilemma) Diskutera vilka faktorer som kan göra att människor accepterar och stödjer auktoritära ledare trots inskränkningar i frihet.
Bedömning
Totalt antal poäng: 50
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | 30 % | 15 |
D | 50 % | 25 |
C | 70 % | 35 |
B | 80 % | 40 |
A | 90 % | 45 |
Resonerande frågor värderas högt och är avgörande för betyg C och uppåt. Faktafrågor och ordkollen bedöms på korrekthet och förståelse.
Tidsuppskattning: cirka 60 minuter.
Vill du att jag sparar provet som Word-fil, ha facit, eller göra andra justeringar?