Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 2b
Tema: Dekoloniseringens litteratur och konst
Syfte
Detta prov syftar till att utvärdera elevernas förståelse av dekoloniseringens påverkan på litteratur och konst. Eleverna ska visa sin förmåga att analysera och reflektera över historiska skeenden och deras kulturella uttryck.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Tematiska fördjupningar kring historiska frågeställningar av betydelse för individer, grupper och samhällen ur ett kulturhistoriskt perspektiv. | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder. |
(Gy11, Kursplan Historia 2b)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande var ett resultat av dekoloniseringen?
- A) Ökat kolonialt styre
- B) Självständighet för många nationer
- C) Minskad kulturell identitet
- Vilken litterär genre blev populär under dekoloniseringens tid?
- A) Science fiction
- B) Postkolonial litteratur
- C) Romantik
- Vem är en känd författare kopplad till dekolonisering?
- A) Gabriel García Márquez
- B) Chinua Achebe
- C) Ernest Hemingway
- Vilken konstform har ofta skildrat dekoloniseringsprocessen?
- A) Abstrakt konst
- B) Fotografi
- C) Graffiti
- Vad var en av de främsta målen med dekoloniseringen?
- A) Att återinföra kolonialt styre
- B) Att uppnå politisk självständighet
- C) Att öka internationell handel
- Vilket årtionde anses vara centralt för dekoloniseringen?
- A) 1940-talet
- B) 1960-talet
- C) 1980-talet
- Vad kännetecknar postkolonial litteratur?
- A) Fokus på koloniala maktstrukturer
- B) Idealiserad beskrivning av kolonialismen
- C) Frånvaro av inhemska perspektiv
- Vilken historisk händelse ledde till många afrikanska länders självständighet?
- A) Första världskriget
- B) Andra världskriget
- C) Kalla kriget
- Vilken av följande konstnärer är känd för att ha arbetat med teman kring dekolonisering?
- A) Frida Kahlo
- B) Ai Weiwei
- C) El Anatsui
- Vad bidrog till spridningen av dekoloniseringslitteratur?
- A) Ökad globalisering
- B) Minskad läskunnighet
- C) Koloniala lagar
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Postkolonialism | Studiet av kulturer efter kolonialismen | En litterär genre om kolonialt styre | En form av realism |
Identitet | En persons kulturella bakgrund | En statlig politik | En religiös tro |
Kolonialism | Praktik av att kontrollera andra länder | En typ av litteratur | En ekonomisk teori |
Decolonization | Processen av att avkolonisera | En litterär stil | En konstnärlig rörelse |
Globalisering | Ökad internationell interaktion | En lokal kultur | En ekonomisk kris |
Cultural appropriation | Att ta kulturella inslag från andra | Att skapa ny kultur | Att bevara traditioner |
Imperialism | Utvidgning av en nations makt | En ekonomisk politik | En social teori |
Framställning | Hur något presenteras | En typ av litteratur | En politisk ståndpunkt |
Motstånd | Att kämpa emot | Att acceptera | Att förespråka |
Representation | Att företräda något | En konstform | En litterär genre |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera de kulturella uttryck som uppkom under dekoloniseringens period. Ge exempel på hur dessa uttryck speglar den historiska kontexten.
- Hur har dekoloniseringen påverkat identiteten hos de tidigare koloniserade folken? Reflektera över både positiva och negativa aspekter.
- Analys av en litterär text eller konstverk från dekoloniseringens tid. Vilka teman och budskap lyfter verket fram och hur relaterar de till de historiska händelserna?
- Hur kan förståelsen av dekolonisering vara relevant för dagens samhälle och politik? Diskutera dess betydelse i en globaliserad värld.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 65% | (36) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |