Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 2b
Tema: Industriella revolutionens urbanisering
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om den industriella revolutionens påverkan på urbanisering och hur dessa förändringar har format samhällen och kulturer. Provets innehåll syftar till att ge eleverna möjlighet att visa sin förståelse för historiska processer och deras konsekvenser, samt att analysera de sociala, ekonomiska och kulturella aspekterna av urbanisering under denna period.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Industrialiseringens konsekvenser för samhällen och kulturer. | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder. |
(Gy11, Kursplan Historia 2b)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket århundrade inleddes den industriella revolutionen?
- A) 16th century
- B) 17th century
- C) 18th century
- Vilken av följande städer blev känd som en av de första industriella städerna?
- A) London
- B) Birmingham
- C) Paris
- Vad var en av de främsta orsakerna till urbanisering under den industriella revolutionen?
- A) Jordbrukets avveckling
- B) Ökad sysselsättning i fabriker
- C) Bättre transportmöjligheter
- Vilken uppfinning hade störst inverkan på transport under den industriella revolutionen?
- A) Ångmaskinen
- B) Telefonen
- C) Telegrafen
- Vilken klass växte fram som ett resultat av industrialiseringen?
- A) Adeln
- B) Medelklassen
- C) Arbetarklassen
- Vad innebar “proletariatet” i samband med den industriella revolutionen?
- A) Den fattiga klassen som arbetade i fabriker
- B) De rika fabriksägarna
- C) Bönderna på landsbygden
- Vilket av följande beskriver bäst effekten av urbanisering?
- A) Minskning av befolkningstillväxt
- B) Ökad rörlighet för människor
- C) Förbättrad landsbygd
- Vilket socialt problem blev mer framträdande på grund av urbaniseringen?
- A) Överflöd av mat
- B) Ökad utbildning
- C) Fattigdom och trångboddhet
- Vilken av följande termer används för att beskriva en stor mängd människor som flyttar från landsbygden till städerna?
- A) Ruralisering
- B) Urbanisering
- C) Migration
- Vad var en av de främsta orsakerna till att barn arbetade i fabriker under den industriella revolutionen?
- A) Barnens låga löner
- B) Brist på vuxna arbetare
- C) Lagar som förbjöd barnarbete
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Industrialism | Ekonomiskt system baserat på jordbruk | Ekonomiskt system baserat på industriell produktion | Ekonomiskt system baserat på handel |
Urbanisering | Ökning av landsbygdsbefolkning | Flytt till städer | Avfolkning av städer |
Proletariat | Den rika klassen | Arbetarklassen | Medelklassen |
Kapitalism | Ekonomiskt system med statlig kontroll | Ekonomiskt system där privat ägande dominerar | Ekonomiskt system utan pengar |
Fabriksarbetsplats | Plats för jordbruk | Plats för industriell produktion | Plats för kontorsarbete |
Barnarbete | Arbete som utförs av vuxna | Arbete som utförs av barn | Arbete som utförs av tonåringar |
Ångmaskin | En maskin som drivs av elektricitet | En maskin som drivs av ånga | En maskin som drivs av vatten |
Arbetarklass | Den rika eliten | De som arbetar med sina händer | De som arbetar inom tjänstesektorn |
Småindustri | Stora produktionsanläggningar | Industri med småskaliga verksamheter | Enbart jordbruk |
Massproduktion | Produktion av unika varor | Produktion av stora mängder varor | Produktion av tjänster |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Analysera hur urbaniseringen under den industriella revolutionen förändrade livsvillkoren för arbetarna. Vilka fördelar och nackdelar kan du identifiera?
- Diskutera den långsiktiga påverkan av den industriella revolutionens urbanisering på dagens samhälle. Vilka likheter och skillnader ser du?
- Reflektera över hur historiska processer som urbanisering kan användas för att förstå nutida fenomen som globalisering och migration.
- Hur har den industriella revolutionen påverkat synen på arbete och fritid? Diskutera förändringar i arbetslivets struktur och villkor.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Rätt i procent | Antal poäng (min) |
---|---|---|
E | 30% | 17 |
D | 60% | 33 |
C | 70% | 38 |
B | 80% | 44 |
A | 90% | 50 |