Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 2b
Tema: Upplysningens vetenskapliga revolution
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för den vetenskapliga revolutionen under upplysningen samt hur dessa förändringar påverkade samhället, kulturen och individen. Eleverna ska kunna relatera historiska händelser och idéer till nutida kontexter.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Tematiska fördjupningar kring historiska frågeställningar av betydelse för individer, grupper och samhällen ur ett kulturhistoriskt perspektiv, till exempel idéströmningar, mentaliteter och världsbilder. | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. |
(Gy11, Kursplan Historia 2b)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket århundrade inträffade den vetenskapliga revolutionen?
- A) 15-talet
- B) 16-talet
- C) 17-talet
- D) 18-talet
- Vem anses vara grundare av den moderna vetenskapliga metoden?
- A) Galileo Galilei
- B) Isaac Newton
- C) Francis Bacon
- D) René Descartes
- Vad var en av de största konsekvenserna av den vetenskapliga revolutionen?
- A) Förändringar i konst
- B) Utveckling av demokrati
- C) Förbättrad medicin
- D) Ökad religiös makt
- Vilket verk publicerade Isaac Newton?
- A) Principia Mathematica
- B) Dialoger om de två system
- C) Om människan
- D) Den sociala kontraktet
- Vilken idé framhöll Copernicus?
- A) Jorden är centrum av universum
- B) Solen är centrum av universum
- C) Månen påverkar tidvattnet
- D) Stjärnorna är fasta
- Vad beskrev Galileos observationer av himlakroppar som revolutionerade astronomin?
- A) Att stjärnor är gjorda av gas
- B) Att Jupiter har månar
- C) Att jorden är platt
- D) Att Saturnus har ringar
- Vilken uppfinning var avgörande för spridningen av kunskap under upplysningen?
- A) Boktryckarkonsten
- B) Datorn
- C) Mikroskopet
- D) Teleskopet
- Vilket begrepp beskriver den idé att kunskap ska baseras på observation och experiment?
- A) Rationalism
- B) Empirism
- C) Idealism
- D) Positivism
- Vem var filosofen som försvarade frihet och jämlikhet under upplysningen?
- A) Voltaire
- B) Montesquieu
- C) Rousseau
- D) Locke
- Vad syftade upplysningen på i förhållande till samhällets organisation?
- A) Absolut monarki
- B) Demokratisk styrelse
- C) Teokrati
- D) Feodalism
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Empirism | Teori om att kunskap kommer från erfarenhet | Tro på förnuftet som enda väg till sanning | Övertygelse om att allt är relativt |
Rationalism | Tro på förnuftet som enda väg till sanning | Teori om att kunskap kommer från erfarenhet | Övertygelse om att allt är relativt |
Upplysning | Period präglad av förnuft och vetenskap | En typ av litteratur | En konstform |
Scientific Method | Systematiskt tillvägagångssätt för att undersöka | En typ av filosofi | En litterär genre |
Humanism | Inriktning som fokuserar på människans värde | Tro på gudar | Inriktning som fokuserar på djurens rättigheter |
Dogmatism | Öppenhet för nya idéer | Tro på fasta sanningar | Kritiskt tänkande |
Absolutism | Politisk teori som ger makt till en kung | Maktdelning mellan flera | Demokratisk styrelse |
Källkritik | Bedömning av källors trovärdighet | Tro på det som står i böcker | Forskningens bevis |
Materialism | Tro på att endast fysiska ting existerar | Tro på det andliga | Tro på samhällets värderingar |
Induktiv metod | Utgår från specifika observationer till allmänna slutsatser | Utgår från allmänna teorier till specifika observationer | Ingen av ovanstående |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur den vetenskapliga revolutionen förändrade synen på människans plats i universum. Vilka konsekvenser fick detta för samhället och religionsutövelsen?
- Reflektera över hur upplysningens idéer om frihet och jämlikhet kan kopplas till dagens samhälle. Finns det fortfarande motstånd mot dessa idéer?
- Vilken roll spelade kvinnor under upplysningen och den vetenskapliga revolutionen? Ge exempel på kvinnor som bidrog till dessa rörelser.
- Hur har betydelsen av vetenskap och förnuft förändrats i dagens samhälle? Diskutera om det finns paralleller till upplysningens tid.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procentuell andel rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% (minst 16 poäng) | 16 |
D | 40% (minst 22 poäng) | 22 |
C | 50% (minst 28 poäng) | 28 |
B | 70% (minst 39 poäng) | 39 |
A | 90% (minst 50 poäng) | 50 |