Provkonstruktion
**Årskurs:** Åk. 9
**Ämne:** Historia
**Tema:** Andra världskriget och Förintelsen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om de viktigaste händelserna under andra världskriget, inklusive orsakerna till kriget, de centrala konflikterna, samt de fruktansvärda konsekvenserna av Förintelsen. Det syftar också till att utveckla elevernas förmåga att resonera kring historiska händelser och deras följder.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Centrala händelser i andra världskriget (1939-1945) och dess konsekvenser för människor och samhällen. | Eleven kan redogöra för centrala händelser under andra världskriget och deras betydelse. |
Källa: (Lgr 22, Historia, åk. 7-9)
Prov
Faktafrågor
**Antal poäng:** 15
1. Vilket år började andra världskriget?
a) 1938
b) 1939
c) 1940
d) 1941
2. Vilka var axelmakterna?
a) USA, Storbritannien, Frankrike
b) Tyskland, Italien, Japan
c) Sovjetunionen, Frankrike, Storbritannien
d) Tyskland, Ryssland, Sverige
3. Vad kallas den tyska strategin för snabb invasion under kriget?
a) Blitzkrieg
b) Total war
c) Guerillakrig
d) Frontlinjekrig
4. Vilket land blev först invaderat av Tyskland?
a) Frankrike
b) Polen
c) Danmark
d) Norge
5. Vad var Münchenöverenskommelsen?
a) En fredsöverenskommelse mellan USA och Tyskland
b) En överenskommelse om att Tyskland skulle få tillbaka landområden
c) En allians mellan Sovjetunionen och Tyskland
d) En plan för att invadera Storbritannien
6. Vilken händelse ledde till att USA gick med i kriget?
a) Anfallet på Storbritannien
b) Anfallet på Pearl Harbor
c) Slaget om Stalingrad
d) D-Dagen
7. Vad var Förintelsen?
a) En militär strategi
b) Ett industriellt folkmord på judar och andra grupper
c) En fredsprocess i Europa
d) En ekonomisk kris
8. Vilken stad bombades av USA med atombomb?
a) Nagasaki
b) Tokyo
c) Hiroshima
d) Seoul
9. Vad kallas de fångläger där judar mördades?
a) Arbetsläger
b) Koncentrationsläger
c) Skyddsläger
d) Utrensningsläger
10. Vilket år slutade andra världskriget?
a) 1944
b) 1945
c) 1946
d) 1947
11. Vem var ledare för nazisterna i Tyskland?
a) Joseph Stalin
b) Winston Churchill
c) Franklin D. Roosevelt
d) Adolf Hitler
12. Vilket land var den främsta motståndaren till Tyskland i öst?
a) Japan
b) Frankrike
c) Storbritannien
d) Sovjetunionen
13. Vilken term används för att beskriva länder som erövrar andra länder?
a) Imperialism
b) Isolationism
c) Annektering
d) Neutralitet
14. Vad var Operation Barbarossa?
a) En tysk invasion av Storbritannien
b) En tysk invasion av Sovjetunionen
c) En allierad invasion av Normandie
d) En japansk invasion av Kina
15. Vad hände under kristallnatten?
a) Judiska affärer och synagogor förstördes
b) En fredsöverenskommelse nåddes
c) Judar flydde till andra länder
d) En ny regering bildades i Tyskland
Ordkollen
**Antal poäng:** 10
**Beskrivning:** Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Axelmakterna | Tyskland, Italien, Japan | USA, Storbritannien | Frankrike, Sovjetunionen |
Förintelsen | En fredsprocess | Ett industriellt folkmord | En militär strategi |
Kapitulation | Att ge upp | Att anfalla | Att förhandla |
Blitzkrieg | Snabbt anfall | Långvarig belägring | Civilt motstånd |
Koncentrationsläger | Fångläger för politiska motståndare | Hem för civila | Skyddsläger för judar |
D-Dagen | Invasion av Normandie | Slutet på kriget | Tyskarnas seger |
Münchenöverenskommelsen | Avtal om fred | Avtal om landområden | Allians mellan länder |
Pearl Harbor | Japans attack mot USA | USA:s attack mot Japan | Tysklands invasion av Polen |
Operation Barbarossa | Tysk invasion av Sovjetunionen | Allierad invasion av Normandie | Japansk attack på USA |
Kristallnatten | Judeförföljelser i Tyskland | En fredsöverenskommelse | En militär strategi |
Resonerande frågor
**Antal poäng:** 20
**Beskrivning:** Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
1. Diskutera orsakerna till andra världskriget. Vilka faktorer bidrog mest till att kriget bröt ut? – Svar bör inkludera faktorer som imperialism, militarisering, och ekonomiska kriser.
2. Analysera hur Förintelsen genomfördes under kriget. Vad var de främsta metoderna och vilka grupper drabbades? – Svar bör beskriva koncentrationsläger, dödsfabriker, och de grupper som förföljdes.
3. Reflektera över de långsiktiga konsekvenserna av andra världskriget på dagens samhälle. Hur har kriget format den moderna världen? – Svar bör diskutera USA:s och Sovjetunionens roller, samt de mänskliga rättigheternas utveckling.
4. Utvärdera de olika strategier som användes under kriget. Hur påverkar dessa strategier krigets utgång? – Svar bör inkludera exempel på blitzkrieg och D-Dagen.
Bedömning
**Totalt antal poäng:** 55
Betyg | Procent andel rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 % | 16 (minst) |
D | 50 % | 28 (minst) |
C | 60 % | 33 (minst) |
B | 80 % | 44 (minst) |
A | 90 % | 50 (minst) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna