Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 8
Ämne: Historia
Tema: De stora upptäckarna
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om de stora upptäckterna och deras betydelse för världens utveckling samt att förstå de historiska och kulturella konsekvenserna av dessa upptäckter.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska kunna redogöra för viktiga upptäckter och deras betydelse. | Eleven kan med enkel beskrivning redogöra för betydande upptäckter och deras konsekvenser. |
Källa: (Lgr 22. Historia, åk. 7-9)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vem var Christofer Columbus?
- A) En kung i Spanien
- B) En upptäcktsresande som seglade till Amerika
- C) En berömd konstnär
- Vilket år upptäckte Columbus Amerika?
- A) 1492
- B) 1500
- C) 1498
- Vilken kontinent var den första som upptäcktes av Vasco da Gama?
- A) Afrika
- B) Asien
- C) Sydamerika
- Vad kallades den handelsväg som gick mellan Europa och Asien?
- A) Sidenvägen
- B) Kryddvägen
- C) Guldvägen
- Vilket land var ledande inom upptäcktsresande under 1400- och 1500-talet?
- A) Frankrike
- B) Spanien
- C) Portugal
- Vad var målet med Magellans resa?
- A) Att hitta en ny väg till Indien
- B) Att segla jorden runt
- C) Att upptäcka Nordamerika
- Vilken upptäcktsresande var känd för att ha seglat genom Nordvästpassagen?
- A) Henry Hudson
- B) Bartolomeu Dias
- C) Ferdinand Magellan
- Vad var en konsekvens av de stora upptäckterna för ursprungsbefolkningarna?
- A) De blev rika
- B) De blev koloniserade
- C) De fick mer makt
- Vilket av följande var en viktig resurs som européerna sökte efter i Asien?
- A) Silver
- B) Kryddor
- C) Socker
- Vad kallades den europeiska koloniseringen av Amerika?
- A) Den stora migrationen
- B) Kolonialismen
- C) Upptäckternas tid
- Vem var den första att segla runt Kap Horn?
- A) Vasco Núñez de Balboa
- B) Ferdinand Magellan
- C) James Cook
- Vad var Triangelhandeln?
- A) En handelsväg mellan Europa, Afrika och Amerika
- B) En handelsväg mellan Asien och Amerika
- C) En handelsväg mellan Europa och Asien
- Vilken typ av fartyg användes ofta av upptäcktsresande?
- A) Karaveller
- B) Segelbåtar
- C) Örlogsfartyg
- Vad var en av anledningarna till att européerna började utforska världen?
- A) Nyfikenhet
- B) Religion
- C) Båda ovanstående
- Vilket av följande påståenden stämmer?
- A) Upptäckterna ledde till fred i världen
- B) Upptäckterna skapade nya handelsvägar
- C) Upptäckterna hade ingen betydelse
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Upptäcktsresande | Person som reser för kunskap | Person som handlar | Person som målar |
Kolonialism | Handelsutbyte mellan länder | Ett lands makt över ett annat | En typ av mat |
Världshandeln | Handel mellan länder | Lokal försäljning | En typ av transport |
Sidenvägen | Handelsväg för siden | Väg för bilar | En typ av klädmaterial |
Kryddor | Matvaror | Smakförstärkare | Olika färger |
Kap Horn | En plats i Afrika | En plats i Sydamerika | En plats i Antarktis |
Expedition | En resande grupp | En typ av matlagning | En vattensport |
Globalisering | Ökad interaktion mellan länder | En typ av klimat | En form av politik |
Fördrag | En skriftlig överenskommelse | En typ av konst | En matlagningsteknik |
Imperium | En stor nation | En liten by | En typ av råd |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur de stora upptäckterna påverkade världens ekonomiska och politiska landskap. Ge exempel på både positiva och negativa effekter.
- Vilka konsekvenser fick upptäckterna för de ursprungsbefolkningar som mötte de europeiska upptäcktsresande? Reflektera över de etiska aspekterna.
- Analysera varför européerna var så intresserade av att utforska och kolonisera nya länder under 1400- och 1500-talen. Vilka faktorer drev dem?
- Jämför och kontrastera två olika upptäcktsresande och deras bidrag till världen. Vad var unikt med var och en av dem?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 12 |
D | 50% | 15 |
C | 70% | 18 |
B | 80% | 21 |
A | 90% | 24 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna