Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 9
Ämne: Historia
Tema: Första världskriget
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om första världskriget, inklusive dess orsaker, förlopp och konsekvenser. Eleverna ska också kunna analysera och dra slutsatser kring krigets påverkan på samhället och de människor som levde under denna tid.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Konflikter som har påverkat världshistorien, exempelvis första världskriget. | Eleven kan beskriva några viktiga händelser och personer under första världskriget. |
Källa: (Lgr 22. Historia, åk. 7-9)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket år började första världskriget?
- A) 1912
- B) 1914
- C) 1916
- D) 1918
- Vad var en av de främsta orsakerna till första världskriget?
- A) Ekonomiska kriser
- B) Nationalism
- C) Kolonialism
- D) Kulturell utveckling
- Vilka länder var en del av Ententen?
- A) Tyskland och Österrike-Ungern
- B) Frankrike och Storbritannien
- C) Italien och Rumänien
- D) Sverige och Finland
- Vilket av följande var en ny teknik som användes under första världskriget?
- A) Datorer
- B) Stridsvagnar
- C) Jetflygplan
- D) Rymdraketer
- Vad avslutade första världskriget?
- A) Versaillefördraget
- B) Münchenavtalet
- C) Wienkongressen
- D) Jaltaöverenskommelsen
- Vilket år avslutades första världskriget?
- A) 1916
- B) 1918
- C) 192
- D) 1922
- Vad var syftet med skyttegravarna under första världskriget?
- A) Att förvara mat
- B) Att skydda soldater
- C) Att lagra vapen
- D) Att hålla civila fångna
- Vem mördades i Sarajevo 1914, vilket anses vara en utlösande faktor för kriget?
- A) Wilhelm II
- B) Franz Ferdinand
- C) David Lloyd George
- D) Woodrow Wilson
- Vilket land var inte med i de centrala makterna?
- A) Tyskland
- B) Österrike-Ungern
- C) Italien
- D) Osmanska riket
- Vad kallades den period av fred som följde efter första världskriget?
- A) Den gyllene tiden
- B) Mellankrigen
- C) Kalla kriget
- D) Den industriella revolutionen
- Vilket av följande var en konsekvens av första världskriget?
- A) Ökad kolonialism
- B) Bildandet av Nationernas förbund
- C) Utvecklingen av kärnvapen
- D) Den industriella revolutionens slut
- Vad var “Schlieffenplanen”?
- A) En plan för att undvika krig
- B) En militär strategi av Tyskland
- C) Ett avtal mellan länder
- D) En plan för att bygga skyttegravar
- Vilken roll hade kvinnor under första världskriget?
- A) De stannade hemma
- B) De arbetade i fabriker och på sjukhus
- C) De deltog inte alls
- D) De var endast hemmafruar
- Vad var “no man’s land”?
- A) Område där soldaterna sov
- B) Område mellan två skyttegravar
- C) Område där ingen bodde
- D) Område med vapenlager
- Vad ledde till att USA gick med i första världskriget?
- A) Tyskland attackerade USA
- B) Ekonomiska intressen
- C) Allianser med andra länder
- D) Interna konflikter
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
Militarism | En ideologi | En typ av kläder | En ekonomisk teori |
Propaganda | En typ av mat | Informationsspridning | En krigsteknik |
Allians | Ett avtal mellan länder | En typ av krig | En fredsöverenskommelse |
Skyttegrav | En soldat | En försvarsstruktur | Ett vapen |
Trench warfare | En matlagning | En krigföringstaktik | En typ av transport |
Nationalism | En kulturell rörelse | En politisk ideologi | En sport |
Mobilisering | Att stanna stilla | Att förbereda sig för krig | Att handla |
Neutralitet | Att delta i krig | Att hålla sig utanför konflikt | Att vara osäker |
Frontlinje | En gräns | En stridslinje | En fredslinje |
Krigsskadestånd | En typ av avtal | En betalning för skador | En militär strategi |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera vilka faktorer som ledde till första världskrigets utbrott. Vilka av dessa faktorer anser du var mest avgörande och varför?
- Analysera hur första världskriget påverkade det politiska landskapet i Europa. Vilka långsiktiga konsekvenser fick kriget för de länder som deltog?
- Reflektera över hur kriget förändrade samhällets syn på kvinnor. Vilka roller tog kvinnor under kriget och hur påverkade detta deras ställning efter kriget?
- Vad kan vi lära oss av första världskriget i dagens samhälle? Diskutera relevansen av de lärdomar som kan dras av kriget i relation till nutida konflikter.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
E | 30% | 17 |
D | 50% | 27 |
C | 60% | 33 |
B | 80% | 45 |
A | 90% | 50 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna