Provkonstruktion
Detta prov syftar till att bedöma elevernas kunskaper om Frihetstiden och den Gustavianska tiden i Sveriges historia, anpassat för årskurs 6. Provets frågor och uppgifter är utformade för att täcka centrala historiska händelser, personer och förändringar under dessa epoker samt elevernas förmåga att resonera kring deras betydelse. Provet kan anpassas för elever med extra stöd genom enklare frågor eller fler bildstöd.
Årskurs: 6
Ämne: Historia
Tema: Frihetstiden och Gustavianska tiden
Syfte
Syftet med provet är att ge eleverna möjlighet att visa sina kunskaper om Sveriges politiska och samhälleliga förändringar under Frihetstiden och den Gustavianska tiden. Eleverna ska kunna beskriva viktiga händelser och personer, förstå tidens idéer om frihet och maktfördelning samt reflektera över hur dessa epoker påverkat Sveriges utveckling. Provet tränar både faktakunskaper och förmågan att resonera kring historiska samband och konsekvenser.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Sveriges historia från äldre tid till nutid – viktiga händelser och epoker som Frihetstiden och den Gustavianska tiden. | Eleven kan beskriva några viktiga händelser och enkelt resonera kring deras betydelse. | Eleven kan förklara viktiga händelser och utveckla sina resonemang kring deras betydelse. |
Historiska begrepp och samband, t.ex. maktfördelning och frihet. | Eleven använder historiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt i sina förklaringar. | Eleven använder historiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt och visar viss säkerhet. |
[Lgr22, Historia, Åk 4-6]
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 18
- Vilken tidsperiod kallas Frihetstiden i Sverige?
a) 1600–1650
b) 1718–1772
c) 1800–1850
d) 1900–1950 - Vem var kung i Sverige när Frihetstiden började?
a) Gustav II Adolf
b) Karl XII
c) Ulrika Eleonora
d) Gustav III - Vad kännetecknar Frihetstiden i Sverige?
a) Kungens makt var starkare än någonsin
b) Riksdagen fick mer makt och kungen mindre
c) Sverige var i krig hela tiden
d) Sverige blev en republik - Vilken händelse avslutade Frihetstiden?
a) Gustav III:s statskupp
b) Karl XII:s död
c) Drottning Kristinas abdikation
d) Unionen med Norge - Vad var riksdagen under Frihetstiden?
a) Kungens privata råd
b) Sveriges parlament där lagar och skatter beslutades
c) En grupp soldater
d) En domstol - Gustav III är känd för att ha varit:
a) En krigarkung
b) En upplyst envåldshärskare
c) En handelsman
d) En präst - Vilken typ av kultur blomstrade under Gustav III:s tid?
a) Popmusik
b) Teater och konst
c) Industriproduktion
d) Internet - Vad kallades Gustav III:s statskupp?
a) Revolutionen
b) 1772 års statskupp
c) Frihetstiden
d) Den stora kriget - Vad innebar 1772 års statskupp?
a) Att kungen avskaffade riksdagen helt
b) Att kungen stärkte sin makt men behöll vissa riksdagsrättigheter
c) Att Sverige blev en republik
d) Att landet gick i konkurs - Vad var en viktig följd av Frihetstiden för Sverige?
a) Sverige blev en stormakt igen
b) Demokratin började utvecklas i landet
c) Sverige förlorade sin självständighet
d) Kungamakten blev absolut - Vilken vetenskaplig utveckling skedde under Frihetstiden?
a) Teknologiska framsteg inom jordbruket
b) Upplysningstänkandet spreds
c) Nya krigsmaskiner uppfanns
d) Ingen utveckling alls - Hur avslutades den Gustavianska tiden?
a) Gustav III dog i en skottlossning
b) Frihetstiden återkom
c) Sverige blev en del av Danmark
d) Industrialiseringen började
Ordkollen
Antal poäng: 12
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Frihetstiden | Period då kungen hade all makt | Period då riksdagen fick mer makt | Period då Sverige var i krig |
Gustav III | Kung som styrde absolutistiskt | Riksdagens ordförande | En berömd vetenskapsman |
Riksdag | Sveriges parlament | En kunglig fest | En grupp adelsmän |
Statskupp | När en kung abdikerar | När en stat förändras med våld | När en kung gifter sig |
Demokratisk | Styre där folket har makt | Styre där kungen bestämmer allt | Styre utan några regler |
Envåldshärskare | En kung med all makt | En riksdagsledamot | En handelsman |
Upplysning | En period med nya idéer och kunskap | Ett nytt vapen | En kunglig ceremoni |
Teater | En plats för spel och föreställningar | En slags mat | En typ av kläder |
Maktdelning | Att makten är koncentrerad till kungen | Att makten delas mellan olika delar | Att makten är hos armén |
Parlament | En grupp som beslutar om lagar | En slags kyrka | En militär styrka |
Envåldsmakt | Kungens makt är obegränsad | Riksdagens makt | Folket bestämmer |
Gustav III:s statskupp | När Gustav III blev kung med stöd av riksdagen | När Gustav III tog makten med militärt stöd | När Gustav III abdikerade |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva ILLA dina svar på baksidan.
- Beskriv vad som hände under Frihetstiden i Sverige och varför den kallas så.
- Hur förändrades Sveriges styrelseskick efter Gustav III:s statskupp 1772?
- Varför tror du att Gustav III satsade mycket på kultur och teater?
- Diskutera vilka fördelar och nackdelar det kan finnas med att en kung har mycket makt jämfört med en riksdag.
- Tänk dig att du levde under Frihetstiden. Skulle du vilja att riksdagen hade mer makt än kungen? Motivera ditt svar med både för- och nackdelar.
Bedömning
Totalt antal poäng: 50
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | 30 % | 15 |
D | 45 % | 23 |
C | 60 % | 30 |
B | 75 % | 38 |
A | 90 % | 45 |
Poängfördelning: Faktafrågor och Ordkollen är värda tillsammans 30 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor är värda 20 poäng, där svarens kvalitet och utveckling bedöms.
Tidsuppskattning: Cirka 60 minuter.