Ämne: Historia
Årskurs: 5
Tema: Frihetstiden, Upplysningstiden och Gustavianska tiden
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska visa förståelse för de förändringar som skedde under Frihetstiden, Upplysningstiden och Gustavianska tiden i Sverige och Europa. Eleverna ska kunna identifiera viktiga personer och idéer, förstå samhällsförändringar och reflektera kring vilka konsekvenser dessa epoker fick för samhället. Provet syftar också till att stimulera elevernas förmåga att resonera om historiska händelser och deras betydelse utifrån ett tidsperspektiv.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Historiska epoker och deras kännetecken | Eleven kan ge enkla beskrivningar av historiska epoker och viktiga händelser | Eleven kan ge utvecklade beskrivningar och enkla förklaringar av epoker och deras betydelse |
Orsaker och konsekvenser av förändringar | Eleven kan ge enkla exempel på orsaker och konsekvenser av historiska förändringar | Eleven kan ge utvecklade exempel och enkla samband mellan orsaker och konsekvenser |
[Lgr22, Historia, Åk 4-6]
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 18
- Under vilken tidsperiod var Frihetstiden i Sverige?
- a) 1600-1650
- b) 1718-1772
- c) 1800-1850
- Vem var kung i Sverige under Gustavianska tiden?
- a) Gustav III
- b) Karl XII
- c) Gustav Vasa
- Vad kännetecknar Upplysningstiden?
- a) Fokus på vetenskap och förnuft
- b) Fokus på krig och erövringar
- c) Fokus på religion och mystik
- Vilket år började Gustavianska tiden?
- a) 1718
- b) 1772
- c) 1809
- Vad kallades den riksdag som hade stor makt under Frihetstiden?
- a) Adelns riksdag
- b) Ståndsriksdagen
- c) Allmänna riksdagen
- Vilken uppfinning under Upplysningstiden underlättade spridning av kunskap?
- a) Boktryckarkonsten
- b) Telefonen
- c) Ångmaskinen
- Vad ville upplysningsfilosoferna främja?
- a) Frihet och mänskliga rättigheter
- b) Kungens makt
- c) Censur av böcker
- Hur slutade Frihetstiden?
- a) Med att Gustav III gjorde en statskupp
- b) Med att Karl XII dog
- c) Med att Sverige blev en republik
- Vad kallas Gustav III:s tid som kung?
- a) Frihetstiden
- b) Gustavianska tiden
- c) Industrialiseringen
- Vilket land inspirerade många upplysningstänkare?
- a) Frankrike
- b) Kina
- c) Egypten
- Vad var en viktig förändring under Upplysningen?
- a) Människor började ifrågasätta gamla traditioner
- b) Fler krig utbröt i Europa
- c) Människor slutade använda böcker
- Vad var en följd av Gustav III:s statskupp?
- a) Kungen fick mer makt
- b) Riksdagen fick mer makt
- c) Sverige blev en demokrati
- Vilken uppgift hade ståndsriksdagen?
- a) Styrde landet tillsammans med kungen
- b) Skötte skogsförvaltningen
- c) Var en militär styrka
- Vad betyder ordet “upplysning”?
- a) Att öka kunskap och förståelse
- b) Att tända lampor
- c) Att gömma information
- Vilken kung var känd för sina teaterintressen och kulturinsatser?
- a) Gustav III
- b) Karl XII
- c) Gustav Vasa
- Vilket av dessa områden utvecklades mycket under Upplysningen?
- a) Vetenskap och filosofi
- b) Jordbruk och fiske
- c) Sport och underhållning
- Hur påverkade Upplysningen samhället?
- a) Människor började tänka mer kritiskt och söka nya idéer
- b) Människor blev mer troende på magi
- c) Människor slutade gå i skolan
- Vad hette Sveriges riksdag under Frihetstiden?
- a) Ståndsriksdagen
- b) Folkets riksdag
- c) Kungens råd
Ordkollen
Antal poäng: 12
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Frihetstiden | Period då kungen hade all makt | Period med riksdag och mindre kungamakt | Period med många krig |
Upplysning | Att sprida ljus över landet | En tid med nya idéer om förnuft och frihet | En tid med religiösa krig |
Gustavianska tiden | Gustav Vasas tid | Gustav III:s tid som kung | Karl XII:s tid som kung |
Riksdag | Parlament där man fattar beslut | Kungens soldater | En typ av skola |
Statskupp | När kungen får mer makt genom att ta makten själv | När kungen abdikerar | En slags fest |
Filosofi | Läran om hur man tänker och förstår världen | En typ av musik | En slags sport |
Vetenskap | Att lära sig genom experiment och observationer | Att tro på sagor | Att skriva böcker |
Mänskliga rättigheter | Rättigheter som alla människor har | Rättigheter för kungar | Rättigheter för djur |
Ståndsriksdag | En riksdag med olika grupper från samhället | En riksdag endast för bönder | En riksdag för soldater |
Kultur | Sätt att leva och skapa konst | Endast musik | Endast mat |
Statsmakten | De som styr landet | De som jobbar i fabriker | De som bygger hus |
Teater | Scenkonst med skådespelare | En plats för sport | En typ av konstutställning |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva ILLA dina svar på baksidan.
- Varför tror du Frihetstiden kallades så? Fundera på vad som hände med kungens makt och riksdagen.
- Vad var det viktigaste med Upplysningstiden? Hur kan dessa idéer påverka oss idag?
- Gustav III var både kung och beskyddare av kultur. Varför tror du det var viktigt för honom att stödja teater och konst?
- Hur tror du det kändes för vanliga människor när Gustav III tog tillbaka makten från riksdagen?
- Tänk dig att du levde under Upplysningstiden och fick höra nya idéer om frihet och jämlikhet. Hur skulle du reagerat?
Bedömning
Totalt antal poäng: 50
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | Minst 30 % | 15 |
D | 45 % | 23 |
C | 60 % | 30 |
B | 75 % | 38 |
A | 90 % | 45 |
Poängen för faktafrågorna och ordkollen är lika fördelade (30 poäng), medan de resonerande frågorna är värda fler poäng (20 poäng) för att stimulera fördjupad förståelse. Tidsuppskattning för provet är cirka 60 minuter.