Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 8
Ämne: Historia
Tema: Historiebruk
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av olika former av historiebruk och hur historia kan tolkas och användas i olika sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska kunna analysera hur historia används i olika sammanhang och för olika syften. | Eleven kan ge exempel på hur historia används i nutiden. |
Källa: (Lgr 22. Historia, åk. 7-9)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande är en typ av historiebruk?
A) Kommersiellt bruk
B) Estetiskt bruk
C) Politisk propaganda
D) Alla ovanstående - Vad innebär “historiebruk”?
A) Att studera historia i skolan
B) Att använda historia för att påverka nutiden
C) Att endast fokusera på krig
D) Att läsa historieböcker - Vilken period är mest känd för propaganda i historiska sammanhang?
A) Antiken
B) Medeltiden
C) Modern tid
D) Renässansen - Vilket av följande är ett exempel på kulturellt historiebruk?
A) Historiska filmer
B) Historiska dokumentärer
C) Vetenskapliga artiklar
D) Nyhetstidningar - Vilken funktion har historiebruk i politiska diskurser?
A) Att enbart informera
B) Att påverka opinionen
C) Att underhålla
D) Att minst påverka - Vilket av följande begrepp används för att beskriva när historia används för att bygga identitet?
A) Identitetsskapande
B) Historieforskning
C) Teoriutveckling
D) Ingen av ovanstående - Vad är en vanlig kritik av historiebruk?
A) Det är alltid korrekt
B) Det kan vara selektivt
C) Det är irrelevant
D) Det är enbart för akademiker - I vilket sammanhang används historia ofta för att legitimera makt?
A) Sportevenemang
B) Politisk propaganda
C) Underhållning
D) Utbildning - Vilket av följande exempel skulle kunna anses vara ett positivt historiebruk?
A) Använda historia för att förneka fakta
B) Använda historia för att främja tolerans
C) Använda historia för att skapa rädsla
D) Använda historia för att manipulera - Vad är syftet med att studera historiebruk?
A) Att förstå nutiden
B) Att förneka historien
C) Att endast fokusera på det förflutna
D) Att ignorera källor - Vilken typ av historiebruk kan användas i utbildning?
A) Kulturellt bruk
B) Politisk propaganda
C) Kommersiellt bruk
D) Ingen av ovanstående - Vilken av följande är en viktig aspekt av historiebruk?
A) Att alltid vara objektiv
B) Att vara medveten om syften
C) Att alltid använda primärkällor
D) Att ignorera kontext - Hur kan historier om det förflutna påverka dagens samhälle?
A) De har ingen inverkan
B) De kan forma identitet och värderingar
C) De hindrar utveckling
D) De skapar konflikter - Vilket av följande exempel visar på negativt historiebruk?
A) Att använda historia för att främja förståelse
B) Att använda historia för att förvränga fakta
C) Att använda historia för utbildning
D) Att använda historia för att informera - Vad kan vara en följd av selektivt historiebruk?
A) Ökad förståelse
B) Förvirring och missförstånd
C) Bättre källkritik
D) Ingen effekt
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Historiebruk | Användning av historia | Studera historiska händelser | Att glömma historia |
Källkritik | Bedöma källors trovärdighet | Att läsa källor snabbt | Att inte använda källor |
Propaganda | Information för påverkan | Underhållning | Sanningsenlig information |
Identitet | Självbild | Enligt andras åsikter | Att vara anonym |
Sekundärkälla | Första handskälla | Tolkning av primärkällor | En obetydlig källa |
Historieforskning | Studiet av historia | Att glömma det förflutna | Att diskutera nutiden |
Historiskt perspektiv | Att se på historia ur olika vinklar | Att alltid vara subjektiv | Att bara fokusera på fakta |
Tolkning | Att förstå betydelse | Att läsa snabbt | Att ignorera texter |
Kulturellt arv | Traditioner och värderingar | Att inte bry sig om historia | Att glömma kultur |
Nostalgi | Längtan efter det förflutna | Att se framåt | Att vara negativ |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur historiebruk kan påverka vår syn på identitet. Ge exempel på hur historia används för att skapa en gemensam identitet i ett land.
- Reflektera över negativa aspekter av historiebruk. Hur kan selektivt historiebruk leda till missförstånd och konflikter?
- Analysera hur historiebruk kan användas inom politiken. Ge konkreta exempel på hur politiska aktörer använder historia för att legitimera sina ståndpunkter.
- Utvärdera vikten av källkritik i samband med historiebruk. Hur kan källkritiska metoder påverka vår förståelse av historiska händelser?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 | 9 |
D | 50 | 12 |
C | 70 | 15 |
B | 85 | 17 |
A | 90 | 18 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna