Ämne: Historia
Årskurs: 8
Tema: Industriella revolutionen
Syfte
Syftet med e-provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse om den industriella revolutionens orsaker, förlopp och konsekvenser. Provet ska också pröva förmågan att använda historiska begrepp samt att analysera och resonera om samhällsförändringar kopplade till industrialiseringen. Det digitala formatet möjliggör snabb återkoppling på faktadelen och flexibilitet i bedömningen av de öppna frågorna.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Industrialiseringens förlopp och konsekvenser i Sverige och världen | Eleven kan beskriva några enkla orsaker till och konsekvenser av industrialiseringen | Eleven kan förklara orsaker och konsekvenser av industrialiseringen med viss säkerhet |
Historiska begrepp och sammanhang | Eleven kan använda några historiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt | Eleven kan använda flera historiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt |
Resonemang om samhällsförändringar | Eleven kan föra enkla resonemang om orsaker och konsekvenser av industrialiseringen | Eleven kan föra utvecklade resonemang om orsaker och konsekvenser av industrialiseringen |
[Lgr22, Historia, Åk 7-9]
E-prov
Faktafrågor (flervalsfrågor)
Antal poäng: 18
- Vilken uppfinning gjorde det möjligt att producera tyger snabbare under den industriella revolutionen?
- Ångmaskinen
- Spinning Jenny
- Telefonen
- Elektricitet
- Var startade den industriella revolutionen?
- Frankrike
- Sverige
- Storbritannien
- USA
- Vad var en viktig orsak till att industrialiseringen kunde ta fart?
- Jordbrukets mekanisering
- Fler krig
- Minska befolkningen
- Nya religioner
- Vilket transportsätt förbättrades kraftigt under den industriella revolutionen?
- Segelbåtar
- Häst och vagn
- Ånglok
- Flygplan
- Vad kallades de fabriker där människor arbetade långa pass under dåliga förhållanden?
- Kooperativ
- Industrier
- Manufakturer
- Barnhem
- Vilket bransch var först med industriell produktion?
- Textilindustrin
- Gruvindustrin
- Livsmedelsindustrin
- Fordonsindustrin
- Vad innebar urbanisering under den industriella revolutionen?
- Fler människor flyttade till landsbygden
- Fler människor flyttade till städerna
- Fler människor blev bönder
- Fler människor emigrerade till andra länder
- Vem uppfann ångmaskinen som användes i fabriker och på tåg?
- James Watt
- Thomas Edison
- Alexander Graham Bell
- Nikola Tesla
- Vilken negativ konsekvens hade industrialiseringen på miljön?
- Ökad avskogning och föroreningar
- Minskad luftförorening
- Mindre avfall
- Renare floder
- Vad kallades den nya samhällsklass som växte fram under den industriella revolutionen?
- Adel
- Borgarklassen
- Präster
- Kungahuset
- Vilken effekt hade industrialiseringen på barnarbete?
- Det försvann helt
- Det ökade i fabriker
- Det minskade i jordbruket
- Det blev förbjudet direkt
- Hur påverkades kvinnors arbetsliv av industrialiseringen?
- De började arbeta i fabriker
- De slutade arbeta
- De blev bara hemmafruar
- Det påverkades inte alls
- I vilken del av samhället var levnadsstandarden generellt sämst under industrialiseringen?
- Städernas arbetarklass
- Adelns bostäder
- Landsbygden
- Borgarklassen
- Hur påverkades jordbruket av industrialiseringen?
- Det mekaniserades och effektiviserades
- Det blev mindre effektivt
- Det försvann helt
- Det påverkades inte alls
- Vad var en följd av att fler människor flyttade till städerna?
- Trångboddhet och dåliga bostadsförhållanden
- Mindre befolkning i städerna
- Mindre produktion i fabrikerna
- Ökad jordbruksexport
- Vad innebar begreppet “proletariat”?
- Fabriksägarna
- Arbetarklassen i fabrikerna
- Bönder på landsbygden
- Politiker
- Vilket nytt energislag blev viktigt under industrialiseringen?
- Solenergi
- Ångkraft
- Vindkraft
- Kärnkraft
- Vad var en viktig drivkraft bakom industrialiseringens framväxt?
- Vetenskapliga upptäckter och tekniska innovationer
- Färre människor
- Mindre handel
- Ökad isolation
Ordkollen (flervalsfrågor med dropdown eller radioknappar)
Antal poäng: 12
Beskrivning: Du ska välja rätt förklaring för varje ord eller begrepp.
Ord | Alternativ 1 | Alternativ 2 | Alternativ 3 |
---|---|---|---|
Industrialism | Ekonomiskt system baserat på jordbruk | Ekonomiskt system baserat på fabriker och maskiner | Politiskt system |
Urbanisering | Fler flyttar till landsbygden | Fler flyttar till städerna | Fler flyttar till andra länder |
Proletariat | Adeln | Arbetarklassen | Borgarklassen |
Spinning Jenny | Ångmaskin | Maskin för att spinna tråd | Transportvagn |
Ångmaskin | Maskin som drivs av ånga | Maskin som drivs av elektricitet | Jordbruksmaskin |
Manufaktur | Liten bondgård | Handtillverkad fabrik | Skola |
Kapitalism | Statligt ägda företag | Privatägda företag | Ekonomiskt system utan pengar |
Fabrik | Plats där varor tillverkas | Marknadsplats | Skola |
Teknologi | Vetenskapliga metoder och tekniska hjälpmedel | Historiska händelser | Naturfenomen |
Mekanisering | Införa maskiner i produktionen | Odla mer mat | Flytta till städer |
Emigration | Flytta till annat land | Flytta inom samma land | Resa på semester |
Barnarbete | Barn arbetar i fabriker eller jordbruk | Barn går i skolan | Barn leker |
Resonerande frågor (textfält)
Antal poäng: 20
Beskrivning: Skriv dina svar i textfälten. Du kan skriva längre texter och använda egna ord.
- Beskriv några orsaker till att den industriella revolutionen startade i Storbritannien.
- Hur förändrades människors vardagsliv av industrialiseringen? Ge exempel på både positiva och negativa effekter.
- Diskutera hur industrialiseringen påverkade miljön och vilka konsekvenser detta fick för samhället.
- Vilka förändringar innebar industrialiseringen för kvinnors och barns arbetsvillkor?
- Om du levde under industrialiseringen, skulle du föredra att arbeta i en fabrik eller på en bondgård? Motivera ditt val.
Bedömning
Totalt antal poäng: 50
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | Minst 30 % | 15 |
D | 45 % | 22 |
C | 60 % | 30 |
B | 75 % | 37 |
A | 90 % | 45 |
Poängfördelning: Faktafrågor (18 poäng) och Ordkollen (12 poäng) kan rättas automatiskt, medan Resonerande frågor (20 poäng) bedöms manuellt utifrån kvalitet och djup i svaren.
Tidsuppskattning: 60 minuter.