Prov. Historia. Medeltiden. [Åk. 6]

Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 6

Ämne: Historia

Tema: Medeltiden

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om medeltiden, inklusive viktiga händelser, personer och samhällsstrukturer under denna period. Provets frågor är utformade för att pröva både faktakunskaper och förmågan att resonera kring historiska skeenden.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska kunna redogöra för olika aspekter av medeltiden, som samhällsstruktur, ekonomi och kultur. Eleven kan redogöra för centrala händelser och personer under medeltiden.

Källa: (Lgr 22. Historia, åk. 4-6)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket århundrade inleddes medeltiden?
    • A) 500-talet
    • B) 100-talet
    • C) 130-talet
    • D) 150-talet
  2. Vad kallades de som arbetade på ett landområde och var bundna till jorden?
    • A) Livegna
    • B) Adelsmän
    • C) Krigare
    • D) Handelsmän
  3. Vilken av följande händelser inträffade under medeltiden?
    • A) Korstågen
    • B) Franska revolutionen
    • C) Upptäckten av Amerika
    • D) Den industriella revolutionen
  4. Vad var en viktig del av medeltida ekonomi?
    • A) Jordbruk
    • B) Industrier
    • C) Tjänsteverksamhet
    • D) Informationshantering
  5. Vilken religion var dominerande under medeltiden i Europa?
    • A) Judendom
    • B) Islam
    • C) Kristendom
    • D) Hinduism
  6. Vem var en känd kung av England under medeltiden?
    • A) Richard III
    • B) Richard Lejonhjärta
    • C) Henry VIII
    • D) Edward I
  7. Vad var ett feodalt system?
    • A) En typ av marknad
    • B) Ett system av jordägande och skyldigheter
    • C) En statlig struktur
    • D) En handelsorganisation
  8. Vilken av följande var en medeltida byggnadstyp?
    • A) Villor
    • B) Slott
    • C) Skyscrapers
    • D) Radhus
  9. Vad var en viktig orsak till att medeltiden avslutades?
    • A) Renässansen
    • B) Krig
    • C) Pesten
    • D) Kolonisation
  10. Vilket av följande är en känd litterär verk från medeltiden?
    • A) “Odysseen”
    • B) “Den gudomliga komedin”
    • C) “Moby Dick”
    • D) “1984”
  11. Vad var en stadsprivilegium under medeltiden?
    • A) En skatt
    • B) Rättighet för en stad att styra sig själv
    • C) En lag
    • D) En religiös ritual
  12. Vilka var riddarna?
    • A) Bonder
    • B) Krigare i tjänst hos feodalherrar
    • C) Handelsmän
    • D) Präster
  13. Vad var ett kloster?
    • A) En skola
    • B) En plats för religiös tillbedjan och liv
    • C) En marknadsplats
    • D) En kunglig bostad
  14. Vilken av följande var en viktig innovation under medeltiden?
    • A) Kvarnen
    • B) Datorn
    • C) Flygplanet
    • D) Bilen
  15. Vilken samhällsklass var oftast den mest privilegierade under medeltiden?
    • A) Bönder
    • B) Adeln
    • C) Borgare
    • D) Präster

Resonerande frågor

Antal poäng: 10

Beskrivning: Du ska välja ut en av de tre nedanstående frågorna. Svara endast på den fråga du väljer. Skriv ditt svar på baksidan.

  1. Diskutera hur feodalismen påverkade samhället under medeltiden. Vilka för- och nackdelar fanns det med detta system?
  2. Vilken roll spelade kyrkan under medeltiden och hur påverkade den människors liv och samhälle?
  3. Resonera kring hur medeltiden har påverkat nutida samhällsstrukturer och värderingar. Ge exempel.

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Feodalism A system of trade A social system based on land ownership A military strategy
Korståg A religious journey A series of military expeditions A form of trade
Medeltiden A modern era A historical period from 500 to 1500 An ancient time
Riddare A farmer A mounted soldier A merchant
Kloster A castle A religious community A marketplace
Adelsman A landowner A nobleman A peasant
Stadsprivilegium A city festival Rights granted to a city A type of market
Pesten A local event A deadly epidemic A type of food
Renässans A new fashion A cultural movement A battle
Slott A common house A fortified residence A type of farm

Bedömning

Totalt antal poäng: 35

– E – 30 % (11 poäng)

– D – 40 % (14 poäng)

– C – 50 % (18 poäng)

– B – 70 % (25 poäng)

– A – 90 % (32 poäng)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp