Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 9
Ämne: Historia
Tema: Mellankrigstiden
Syfte
Syftet med detta prov är att testa elevernas kunskap om händelseutvecklingen under mellankrigstiden, inklusive viktiga politiska och ekonomiska händelser i USA, Ryssland/Sovjetunionen och Tyskland. Eleverna ska även få möjlighet att resonera kring den nazistiska ideologin och dess konsekvenser.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Eleverna ska kunna redogöra för och analysera centrala händelser och processer under mellankrigstiden. | Eleven kan med viss säkerhet redogöra för centrala händelser under mellankrigstiden. |
Källa: (Lgr 22. Historia, åk. 7-9)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad kallas den period av ekonomisk tillväxt i USA under 192-talet?
a) Den stora depressionen
b) Glada 20-talet
c) Roaring Twenties
d) Den nya ekonomin - Vilket av följande år inträffade börskraschen i USA?
a) 1929
b) 1932
c) 1933
d) 1927 - Vem ledde Sovjetunionen efter Lenin?
a) Trotskij
b) Stalin
c) Gorbatsjov
d) Nikita Chrusjtjov - Vilket begrepp används för att beskriva den ryska revolutionens effekt på det politiska systemet?
a) Kapitalism
b) Socialism
c) Kommunism
d) Fascism - Vad var en av konsekvenserna av Versaillesfreden för Tyskland?
a) Ekonomisk stabilitet
b) Territoriala förluster
c) Ökad nationalism
d) Ingen påverkan - Vad var “dolkstötslegenden”?
a) En teori om ekonomisk återhämtning
b) En myt som skylde på socialister för Tysklands nederlag
c) En plan för att återta territorier
d) En propagandahandling - Vad innebar Nürnberglagarna?
a) Lagstiftning som skyddade minoriteter
b) Lagstiftning som berövade judar deras medborgerliga rättigheter
c) Lagstiftning för att förbättra ekonomin
d) Lagstiftning som främjade utbildning - Vilken ideologi låg till grund för Hitlers politik?
a) Kommunism
b) Liberalism
c) Nazism
d) Socialdemokrati - Vad syftade Hitler på med termen “Lebensraum”?
a) Att etablera fred i Europa
b) Att expandera Tysklands territorium
c) Att förbättra livskvaliteten för tyskarna
d) Att införa demokrati - Vilket land annekterade Tyskland 1938?
a) Sudetenland
b) Polen
c) Österrike
d) Tjeckoslovakien - Vad var syftet med Münchenöverenskommelsen?
a) Att förhindra krig
b) Att stödja Tyskland
c) Att skydda Tjeckoslovakien
d) Att dela upp Polen - Vilket år inträffade riksdagshusbranden i Tyskland?
a) 1933
b) 1934
c) 1932
d) 1935 - Vad är “Gulag”?
a) Ett program för utbildning
b) Fängelsen för politiska fångar i Sovjetunionen
c) En typ av ekonomisk reform
d) En arméenhet - Vilken typ av ekonomi infördes under Stalins styre?
a) Marknadsekonomi
b) Planekonomi
c) Blandekonomi
d) Feodalism - Vilken händelse markerade början på andra världskriget?
a) Tysklands invasion av Polen
b) Börskraschen
c) Den tyska annekteringen av Sudetenland
d) Riksdagshusbranden
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
|---|---|---|---|
| Antisemitism | Hat mot judar | Stöd för judar | Neutralitet gentemot judar |
| Kollektivisering | Sammanfogning av jordbruk | Privat ägande av jordbruk | Ökad export av jordbruk |
| Propaganda | Informationsspridning för att påverka | Neutral information | Utbildning i demokrati |
| Planekonomi | Ekonomi styrd av staten | Marknadsstyrd ekonomi | Ekonomi utan reglering |
| Riksdagshusbranden | Brand i det tyska parlamentet | En teaterföreställning | En viktig konferens |
| Gulag | Statliga arbetsläger | Fängelse för brottslingar | Semesterort |
| Lebensraum | Livsutrymme | Livskvalitet | Ekonomisk tillväxt |
| Tredje riket | Nazityskland | Förenta staterna | Sovjetunionen |
| Kupp | Olaglig maktövertagande | Lagligt val | Fredlig demonstration |
| Diktatur | Styre utan folkval | Folkstyrt styre | Monarki |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur den ekonomiska situationen i USA under 192- och 193-talen påverkade det politiska klimatet. Vilka konsekvenser fick detta för befolkningen?
- Analysera Stalins metoder för att konsolidera makten i Sovjetunionen. Vilka metoder använde han för att motverka opposition och hur påverkade detta samhället?
- Resonerar kring hur den nazistiska ideologin formades under mellankrigstiden och på vilket sätt den påverkade Tysklands politik och samhälle. Vilka exempel kan du ge på hur ideologin manifesterades?
- Utvärdera hur den internationella reaktionen var på Hitlers “övertramp” under 193-talet. Vilka faktorer bidrog till att omvärlden inte agerade kraftfullare?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
| Betyg | Procent (%) | Antal poäng |
|---|---|---|
| E | 30 | 17 |
| D | 50 | 28 |
| C | 70 | 39 |
| B | 85 | 47 |
| A | 90 | 50 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna