Provkonstruktion
Årskurs:
Åk. 6
Ämne:
Historia
Tema:
Stormaktstid
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Sveriges historia under stormaktstiden, inklusive viktiga händelser, personer och konsekvenser av denna period. Provets utformning syftar till att ge en helhetsbild av elevernas förståelse och förmåga att resonera kring temat.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
| Eleverna ska få kunskap om Sveriges historia, särskilt om stormaktstiden. | Eleven kan ge exempel på några viktiga händelser och personer under stormaktstiden. |
Källa: (Lgr 22. Historia, åk. 4-6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket år inleddes det stora nordiska kriget? – A) 170 – B) 1718 – C) 168
- Vem var Sveriges kung under stormaktstiden? – A) Gustav II Adolf – B) Karl XI – C) Olof Skötkonung
- Vad kallas den tid då Sverige hade stor makt i Europa? – A) Stormaktstiden – B) Medeltiden – C) Renässansen
- Vilken händelse inträffade vid Lützen 1632? – A) Slaget där Gustav II Adolf dog – B) Freden i Brömsebro – C) Kalmarkriget
- Vad var en konsekvens av stormaktstiden för Sverige? – A) Ökad handelsverksamhet – B) Minskad befolkning – C) Större självständighet från Danmark
- Vem var drottning under stormaktstiden? – A) Kristina – B) Ulrika Eleonora – C) Margareta
- Vilket krig utkämpade Sverige mot Ryssland under stormaktstiden? – A) Stora nordiska kriget – B) Karlskrona kriget – C) Skånska kriget
- När avsade sig Karl XII från tronen? – A) 1718 – B) 1719 – C) 172
- Vilken stad blev Sveriges huvudstad under stormaktstiden? – A) Göteborg – B) Uppsala – C) Stockholm
- Vad var ett viktigt handelsområde för Sverige under stormaktstiden? – A) Medelhavet – B) Östersjön – C) Nordsjön
- Vad var syftet med Karl XI:s reduktion? – A) Minska antalet soldater – B) Öka kungens makt – C) Öka skatteintäkterna
- Vilka var de två huvudmotståndarna i det stora nordiska kriget? – A) Sverige och Ryssland – B) Sverige och Danmark – C) Sverige och Polen
- Vad kallas den period av kulturell blomstring som ägde rum under stormaktstiden? – A) Barocken – B) Renässansen – C) Romantiken
- Vilken betydelse hade stormaktstiden för Sveriges gränser? – A) Gränserna förblev oförändrade – B) Gränserna minskade – C) Gränserna expanderade
- Vad kännetecknar stormaktstidens arkitektur? – A) Prakt och storslagenhet – B) Enkelhet – C) Modern stil
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
| Stormaktstid | Period av stor makt | Period av svaghet | Period av krig |
| Karl XII | En dansk kung | En svensk kung | En norsk kung |
| Lützen | Slag i Danmark | Slag i Tyskland | Slag i Finland |
| Barock | En musikstil | En konststil | En litterär stil |
| Reduktion | Minska skatter | Återta egendom | Öka makten |
| Drottning | En adjunkt | Kungens fru | En prinsessa |
| Krig | Fred | Konflikt | Samarbete |
| Uppsala | En stad | En kung | En flod |
| Händelse | En oviktig sak | En viktig sak | En vanlig dag |
| Kungsgård | En gård för kungar | En gård för bönder | En gård för präster |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur stormaktstiden påverkade Sveriges roll i Europa. Vilka faktorer bidrog till detta?
- Vilka var de mest betydelsefulla händelserna under stormaktstiden och varför var de viktiga?
- Reflektera över hur stormaktstiden har påverkat den svenska identiteten idag. Kan vi se spår av denna tid i vår nutida kultur och samhälle?
- Analysera hur olika kungar och drottningar bidrog till Sveriges makt under stormaktstiden. Vilka egenskaper hade de framgångsrika ledarna?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
| Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
| E | 30 | (17) |
| D | 50 | (27) |
| C | 70 | (38) |
| B | 85 | (47) |
| A | 90 | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna